Ik heb net een S70 gekocht. Eindelijk het genot van een 5 cylinder!
Alleen het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger valt tegen. Hoe komt het dat zo'n s70 2.5 maar 500kg mag trekken? Bij mij oude auto met een kleinere motor (Citroen Xanta 1.9 td, 90pk) was dat nog 750kg.
Aanhangergewicht
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Eigenlijk geen idee. Met mijn huidige V70 mag ik 1800 kilo geremd, maar net als jij ook maar 500 kg ongeremd trekken. Kennelijk niet van die bijzonder goede remmen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het hang allemaal op de typegoedkeuriing, daar lijkt eigenlijk geen enkele verdere technische beperking aan ten gronslag te liggen..
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vroeger was het de fabrikant die bepaalde wat er achter een auto gehangen kon worden, daar waar tegenwoordig de RDW bepaalt wat er achter een auto gehangen mag worden. Om nou te stellen dat daar geen enkel technische onderbouwing voor zou zijn, lijkt me toch iets te kort door de bocht.
Nog even een kleine correctie: Volgens Autoweek zou ik onregemd 500 kg mogen trekken, maar volgens de site van RDW is dat 750.
Nog even een kleine correctie: Volgens Autoweek zou ik onregemd 500 kg mogen trekken, maar volgens de site van RDW is dat 750.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Bij b.v. Audi is afhankelijk van motor en aandrijflijn een aanhangergewicht bepaald, bij een S70/V70 is het altijd 1600kg geremd tegen 500kg ongeremd, een 2.0 kan met 1600kg's absoluut niet op pad maar mag het wel, een 2.5T AWD (193pk) kan probleemloos met 1800kg op pad maar mag het niet.
Een S60 (dus ook de 2.5T AWD 210pk) mag geremd niet meer dan 1600kg trekken, terwijl een V70 met slechts 140pk gewoon 1800kg trekken, ik geloof inderdaad dat trekgewichten geen nadere technische onderbouwing kennen.
Een S60 (dus ook de 2.5T AWD 210pk) mag geremd niet meer dan 1600kg trekken, terwijl een V70 met slechts 140pk gewoon 1800kg trekken, ik geloof inderdaad dat trekgewichten geen nadere technische onderbouwing kennen.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ook bij een S80 is het ongeremd 500kg en geremd 1800kg.
Het gekke is dus dat die 2 getallen in de loop der tijd steeds meer ujit elkaar zijn gaan lopen.
Het geremde gewicht is per Volvomodel in de loop der tijd omhoog gegaan, terwijl het ongeremde gewicht steeds meer naar beneden is gegaan.
Zelfs bij veel kleinere auto's is het nog steeds 750kg, raar!
Het gekke is dus dat die 2 getallen in de loop der tijd steeds meer ujit elkaar zijn gaan lopen.
Het geremde gewicht is per Volvomodel in de loop der tijd omhoog gegaan, terwijl het ongeremde gewicht steeds meer naar beneden is gegaan.
Zelfs bij veel kleinere auto's is het nog steeds 750kg, raar!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bardos
- 3rd Gear member
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
- Locatie: Drenthe
Hieronder de gegevens van de RDW zoals die van het internet zijn te plukken van onze V70 van 2002.
Ook deel I vermeldt bij ons ongeremd 750 kg!!
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming V70; D5 AUT.
Kleur(en) Blauw
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 kW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter Ja Retrofit
Massa leeg voertuig 1.575 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 2.180 kg
Datum eerste afgifte Nederland 24-10-2002
Datum eerste toelating 24-10-2002
Datum aanvang tenaamstelling 03-01-2007
Vervaldatum APK 03-01-2008
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 750 kg
- geremd 1.800 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Ook deel I vermeldt bij ons ongeremd 750 kg!!
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming V70; D5 AUT.
Kleur(en) Blauw
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 kW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter Ja Retrofit
Massa leeg voertuig 1.575 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 2.180 kg
Datum eerste afgifte Nederland 24-10-2002
Datum eerste toelating 24-10-2002
Datum aanvang tenaamstelling 03-01-2007
Vervaldatum APK 03-01-2008
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 750 kg
- geremd 1.800 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar lang niet alle V70's hebben 750kg.
Kijk maar naar een willekeurige V70 die ik van die site trek:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx en voer in: XR-RJ-75.
Die mag ook maar 500kg ongeremd (en 1600 kg geremd).
Kijk maar naar een willekeurige V70 die ik van die site trek:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx en voer in: XR-RJ-75.
Die mag ook maar 500kg ongeremd (en 1600 kg geremd).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40568
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn XC70 D5:
niet geremd: 750 kg
geremd: 1800 kg
niet geremd: 750 kg
geremd: 1800 kg
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
- Locatie: Berghem
mijn lief;
ongeremd: 750kg
geremd: 1800kg
ongeremd: 750kg
geremd: 1800kg
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Iedere S70(874)-V70(875)-XC70(876)-C70(872/873) mag 1600kg geremd trekken tegen 500kg ongeremd, ongeacht het vermogen, de aandrijflijn of het koppel.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar hoe wordt dat dan bepaald? Is het een erg groffe veiligheidsmarge (gezien het feit dat vermogen, gewicht e.d. niet meetelt); is er een grofmazige stapsgewijze tabel voor o.i.d.?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Als er sprake had geweest van een bepaalde marge t.o.v. "iets" zou je wat gedifferentieerde trekvermogens moeten zien, dit is gewoon bepaald zonder er iets van een onderbouwing bij te hebben.Battlecruiser S80 schreef:Maar hoe wordt dat dan bepaald? Is het een erg groffe veiligheidsmarge (gezien het feit dat vermogen, gewicht e.d. niet meetelt); is er een grofmazige stapsgewijze tabel voor o.i.d.?
B.v een 940, deze mocht in Duitsland 1800kg trekken waar deze in Nederland maar 1600kg's mocht meenemen.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Maar zoals het nu lijkt mogen de v70's dus allemaal 750 tegen 1800 kg trekken
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat klopt iddRichard S schreef:Maar zoals het nu lijkt mogen de v70's dus allemaal 750 tegen 1800 kg trekken
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Dat trekgewicht vind ik ook zo raar voor busjes. 75pk busjes mogen gewoon 2000 kilo trekken. Dan haal je nooit de 80km/u.... best wel gevaarlijk dus!
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20610
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
In Nederland werd in het verleden een soort van proef gehouden.
Een auto moest met een aanhanger op een helling van zoveel procent nog weg kunnen rijden. Dit moest enkele keren achter elkaar herhaald worden. Daarop werd het maximum aanhanger gewicht bepaald.
In Duitsland was die proef anders! En in België ook.
Dat verklaart de verschillen in trekgewicht bij oudere auto's uit de verschillende landen.
Nu is dat voor Europa, vanwege de Europese typegoedkeuring veranderd.
In de regel geldt dan de helft van het leeggewicht van de auto (met een maximum van 750 kg) voor een ongeremde aanhanger. Een fabrikant mag daar echter naar beneden toe afwijken.
Voor wat betreft het maximum trekgewicht is de Nederlandse of Duitse proef de Europeese standaard geworden. En is het officieel niet meer mogelijk om per land afwijkingen te hebben.
Maar de Franse fabrikanten hebben nog een ander trucje. Dat is de maximale treinmassa. Dit betekent dat je met maximale belading van je auto niet het maximale gewicht van de aanhanger mag gebruiken. Of andersom. Je hebt al de maximale aanhanger erachter hangen. Dan mag je de auto niet meer volledig beladen.
Leuker kunnen we het niet maken.
Een auto moest met een aanhanger op een helling van zoveel procent nog weg kunnen rijden. Dit moest enkele keren achter elkaar herhaald worden. Daarop werd het maximum aanhanger gewicht bepaald.
In Duitsland was die proef anders! En in België ook.
Dat verklaart de verschillen in trekgewicht bij oudere auto's uit de verschillende landen.
Nu is dat voor Europa, vanwege de Europese typegoedkeuring veranderd.
In de regel geldt dan de helft van het leeggewicht van de auto (met een maximum van 750 kg) voor een ongeremde aanhanger. Een fabrikant mag daar echter naar beneden toe afwijken.
Voor wat betreft het maximum trekgewicht is de Nederlandse of Duitse proef de Europeese standaard geworden. En is het officieel niet meer mogelijk om per land afwijkingen te hebben.
Maar de Franse fabrikanten hebben nog een ander trucje. Dat is de maximale treinmassa. Dit betekent dat je met maximale belading van je auto niet het maximale gewicht van de aanhanger mag gebruiken. Of andersom. Je hebt al de maximale aanhanger erachter hangen. Dan mag je de auto niet meer volledig beladen.
Leuker kunnen we het niet maken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20610
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dat is niet helemaal waar. Mijn zwager had een oude MB100 D. 70PK. Diesel.marsm104 schreef:Dat trekgewicht vind ik ook zo raar voor busjes. 75pk busjes mogen gewoon 2000 kilo trekken. Dan haal je nooit de 80km/u.... best wel gevaarlijk dus!
Dat ding was traag op gang te krijgen maar kon gewoon eenmaal op gang met 80 km/h een dikke 1600 kg trekken op de autoweg. Dit heeft alles met het koppel op de wielen te maken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)