Pagina 1 van 3

Aanhangergewicht

Geplaatst: 08.04.2007 - 19:59
door Tannoj
Ik heb net een S70 gekocht. Eindelijk het genot van een 5 cylinder!

Alleen het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger valt tegen. Hoe komt het dat zo'n s70 2.5 maar 500kg mag trekken? Bij mij oude auto met een kleinere motor (Citroen Xanta 1.9 td, 90pk) was dat nog 750kg.

Geplaatst: 08.04.2007 - 20:05
door Oceanracer
Eigenlijk geen idee. Met mijn huidige V70 mag ik 1800 kilo geremd, maar net als jij ook maar 500 kg ongeremd trekken. Kennelijk niet van die bijzonder goede remmen.

Geplaatst: 08.04.2007 - 20:14
door bart simpson
Het hang allemaal op de typegoedkeuriing, daar lijkt eigenlijk geen enkele verdere technische beperking aan ten gronslag te liggen..

Geplaatst: 08.04.2007 - 20:19
door Oceanracer
Vroeger was het de fabrikant die bepaalde wat er achter een auto gehangen kon worden, daar waar tegenwoordig de RDW bepaalt wat er achter een auto gehangen mag worden. Om nou te stellen dat daar geen enkel technische onderbouwing voor zou zijn, lijkt me toch iets te kort door de bocht.

Nog even een kleine correctie: Volgens Autoweek zou ik onregemd 500 kg mogen trekken, maar volgens de site van RDW is dat 750.

Geplaatst: 08.04.2007 - 20:33
door bart simpson
Bij b.v. Audi is afhankelijk van motor en aandrijflijn een aanhangergewicht bepaald, bij een S70/V70 is het altijd 1600kg geremd tegen 500kg ongeremd, een 2.0 kan met 1600kg's absoluut niet op pad maar mag het wel, een 2.5T AWD (193pk) kan probleemloos met 1800kg op pad maar mag het niet.
Een S60 (dus ook de 2.5T AWD 210pk) mag geremd niet meer dan 1600kg trekken, terwijl een V70 met slechts 140pk gewoon 1800kg trekken, ik geloof inderdaad dat trekgewichten geen nadere technische onderbouwing kennen.

Geplaatst: 09.04.2007 - 13:06
door Battlecruiser
Ook bij een S80 is het ongeremd 500kg en geremd 1800kg.
Het gekke is dus dat die 2 getallen in de loop der tijd steeds meer ujit elkaar zijn gaan lopen.

Het geremde gewicht is per Volvomodel in de loop der tijd omhoog gegaan, terwijl het ongeremde gewicht steeds meer naar beneden is gegaan.

Zelfs bij veel kleinere auto's is het nog steeds 750kg, raar!

Geplaatst: 09.04.2007 - 14:29
door bardos
Hieronder de gegevens van de RDW zoals die van het internet zijn te plukken van onze V70 van 2002.
Ook deel I vermeldt bij ons ongeremd 750 kg!!

Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming V70; D5 AUT.
Kleur(en) Blauw
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 kW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter Ja Retrofit
Massa leeg voertuig 1.575 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 2.180 kg
Datum eerste afgifte Nederland 24-10-2002
Datum eerste toelating 24-10-2002
Datum aanvang tenaamstelling 03-01-2007
Vervaldatum APK 03-01-2008
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 750 kg
- geremd 1.800 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Geplaatst: 09.04.2007 - 16:58
door Battlecruiser
Maar lang niet alle V70's hebben 750kg.

Kijk maar naar een willekeurige V70 die ik van die site trek:

https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx en voer in: XR-RJ-75.

Die mag ook maar 500kg ongeremd (en 1600 kg geremd).

Geplaatst: 09.04.2007 - 18:09
door Ben
Mijn XC70 D5:
niet geremd: 750 kg
geremd: 1800 kg

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:21
door Gideon_XC90
mijn lief;

ongeremd: 750kg
geremd: 1800kg

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:29
door 945i
Mijn 945:
- ongeremd 695 kg
- geremd 1.600 kg

Geplaatst: 10.04.2007 - 07:19
door robert1
s80 my 2007 d5 aut
750 ongeremd
2000 geremd

Geplaatst: 10.04.2007 - 08:21
door bart simpson
Iedere S70(874)-V70(875)-XC70(876)-C70(872/873) mag 1600kg geremd trekken tegen 500kg ongeremd, ongeacht het vermogen, de aandrijflijn of het koppel.

Geplaatst: 10.04.2007 - 13:53
door Battlecruiser
Maar hoe wordt dat dan bepaald? Is het een erg groffe veiligheidsmarge (gezien het feit dat vermogen, gewicht e.d. niet meetelt); is er een grofmazige stapsgewijze tabel voor o.i.d.?

Geplaatst: 10.04.2007 - 14:03
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Maar hoe wordt dat dan bepaald? Is het een erg groffe veiligheidsmarge (gezien het feit dat vermogen, gewicht e.d. niet meetelt); is er een grofmazige stapsgewijze tabel voor o.i.d.?
Als er sprake had geweest van een bepaalde marge t.o.v. "iets" zou je wat gedifferentieerde trekvermogens moeten zien, dit is gewoon bepaald zonder er iets van een onderbouwing bij te hebben.
B.v een 940, deze mocht in Duitsland 1800kg trekken waar deze in Nederland maar 1600kg's mocht meenemen.

Geplaatst: 10.04.2007 - 14:28
door Richard
Maar zoals het nu lijkt mogen de v70's dus allemaal 750 tegen 1800 kg trekken

Geplaatst: 10.04.2007 - 14:36
door bart simpson
Richard S schreef:Maar zoals het nu lijkt mogen de v70's dus allemaal 750 tegen 1800 kg trekken
Dat klopt idd

Geplaatst: 10.04.2007 - 15:02
door marsm104
Dat trekgewicht vind ik ook zo raar voor busjes. 75pk busjes mogen gewoon 2000 kilo trekken. Dan haal je nooit de 80km/u.... best wel gevaarlijk dus!

Geplaatst: 10.04.2007 - 15:09
door V480-S60
In Nederland werd in het verleden een soort van proef gehouden.
Een auto moest met een aanhanger op een helling van zoveel procent nog weg kunnen rijden. Dit moest enkele keren achter elkaar herhaald worden. Daarop werd het maximum aanhanger gewicht bepaald.

In Duitsland was die proef anders! En in Belgiƫ ook.
Dat verklaart de verschillen in trekgewicht bij oudere auto's uit de verschillende landen.

Nu is dat voor Europa, vanwege de Europese typegoedkeuring veranderd.
In de regel geldt dan de helft van het leeggewicht van de auto (met een maximum van 750 kg) voor een ongeremde aanhanger. Een fabrikant mag daar echter naar beneden toe afwijken.

Voor wat betreft het maximum trekgewicht is de Nederlandse of Duitse proef de Europeese standaard geworden. En is het officieel niet meer mogelijk om per land afwijkingen te hebben.

Maar de Franse fabrikanten hebben nog een ander trucje. Dat is de maximale treinmassa. Dit betekent dat je met maximale belading van je auto niet het maximale gewicht van de aanhanger mag gebruiken. Of andersom. Je hebt al de maximale aanhanger erachter hangen. Dan mag je de auto niet meer volledig beladen.

Leuker kunnen we het niet maken.

Geplaatst: 10.04.2007 - 15:11
door V480-S60
marsm104 schreef:Dat trekgewicht vind ik ook zo raar voor busjes. 75pk busjes mogen gewoon 2000 kilo trekken. Dan haal je nooit de 80km/u.... best wel gevaarlijk dus!
Dat is niet helemaal waar. Mijn zwager had een oude MB100 D. 70PK. Diesel.
Dat ding was traag op gang te krijgen maar kon gewoon eenmaal op gang met 80 km/h een dikke 1600 kg trekken op de autoweg. Dit heeft alles met het koppel op de wielen te maken.