Pagina 1 van 3

Advies gevraagd: v70 tdi of nieuw model v70 2,5D?

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:25
door optimizer
Beste Volvo deskundigen,

na vele uren met veel plezier op dit forum rondgesurfd te hebben weet ik het helaas nog steeds niet. Wij staan voor de keuze om een mooie V70 uit 2000 of 2001 aan te schaffen (vanwege het budget plm 13500 eurie). Vooral vanwege de goede ervaringen die we hebben met dit merk. Zo hebben we al een mooie 945 gehad en een S40 uit de eerste generatie. Dan kun je kiezen tussen de classic en het nieuwe model. Aanbod is niet geweldig groot, maar er zijn toch fraaie exemplaren te koop. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Wat is de verstandige koop? Wie helpt verder?

gr

Paka

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:32
door bart simpson
Ik zou zelf voor de V70 classic gaan, je hebt van die laatste Europa uitvoeringen bomvolle exemplaren staan, doorgaans zijn de nieuw types tamelijk basic uitgevoerd geweest

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:41
door optimizer
Die overweging maken we nu ook..

We gaan kijken naar een heel mooie (volle) Volvo V70 2.5 D Europa Exclusive
staat al wel 230 000 op de teller. Zou geen bezwaar moeten zijn lees ik overal. Wij rijden er plm 22000 /jaar mee, moet ie nog wel een tijdje mee kunnen :P
IS het nog handig te wachten totdat het nieuwe model er is? Komen er dan misschien weer meer "nwe" modellen los?

Geplaatst: 11.04.2007 - 22:11
door V70R-obert
Dat valt het staat ook een beetje met jullie geduld. De levertijd van het nieuwe type kan zomaar 5 maanden zijn (Bart zal hier meer zicht op hebben) Zelf denk ik dat er veel modellen van het jaar 03/04/05 zullen loskomen wanneer het nieuwe model uitgeleverd gaat worden. De 00/01/02 worden 'uitsluitend' particulier gereden en komen vaak van tweede-derde eigenaar. De stap van de eerste serie huidige modellen naar nieuwste model lijkt me ietwat groot.

Hebben jullie jezelf al de vraag gesteld welk model jullie mooier vinden?

Goed marktplaats en speurders in de gaten houden, er komt regelmatig een 2.5d voorbij die wel goed in de opties zit. Uiteraard zul je met beide modellen niet bekocht zijn.

Succes met de zoektocht.

Geplaatst: 11.04.2007 - 22:23
door optimizer
De classic hebben we altijd al mooi gevonden. En blijft een mooi, tijdloos(?)model.
Gaat het nieuwere model ook een classic worden? Die vraag speelt wel door het hoofd.

Geplaatst: 11.04.2007 - 22:24
door bart simpson
Ik denk meer aan een half jaar alvorens er nw V70's beschikbaar zijn (en er veel "oude" beschikbaar zullen gaan komen)

Geplaatst: 11.04.2007 - 23:08
door Woger
Ik heb dezelfde keus gehad vorig jaar. Ik wilde eigenlijk de oude V70 hebben omdat ik die mooier vind (nog het oude volvo 'hoekige'). Echter ik kon goedkoop een nieuw model krijgen en heb dus toch daar maar voor gekozen.
Voors en tegens wat mij betreft:
nieuw model:
- moderner, dus meer gadgets in de boardcompu enz.
- veiliger, meer airbags
- Zwaarder, volgens mij valt de nieuwe net in een zwaardere (duurdere klasse)

oud model:
- mooier, is kwestie van smaak
- goedkopere (2e hands) onderdelen
- grotere bagageruimte (en ze zijn al zo klein)

Motorisch zijn ze hetzelfde, alleen heeft de oude versie een iets ander motormanagement (maar kan je geloof ik wel de EGR afdoppen).
Let er op dat bij 240.000 km de riemen vervangen moeten worden a 700 tot 1000 euri!

Geplaatst: 12.04.2007 - 17:53
door optimizer
Update 12 april

Vandaag 2 wagens proefgereden van het classic type. Allebei mooie europa uitvoeringen uit 2000. De een handgeschakeld en de ander automaat.
Ervaring met de eerte was aardig: motor prima, reed lekker. zeker op de snelweg. Mooi stabiel en lekker veel vermogen. Koppeling was aan vervanging toe volgens ons (zwaar en laat aangrijpend) maar volgens de garage was dat normaal, een zware koppeling bij deze auto... Verder was er in gerookt en dat zie je overal in terug.
Daarna in een echt heel mooie donkerblauwe europa met automaat, zwarte half leren bekleding, woodline etc. Het was voor mij de eerste ervaring in een v70 automaat. Ik had een beetje verwacht een soort hallelujah gevoel te krijgen, maar heb dat jamer genoeg niet gehad. Zijn mijn verachtingen te hoog gespannen? Ik had het gevoel eerder te willen opschakelen dan de automaat. Daardoor lijkt de motor meer geud te produceren. Dit was op een B weg. Ook vond ik de motor wat onrustig overkomen, zeker in het begin. Is dat normaal (koud)? Wel lekker comfortabel natuurlijk.
Wie kan ons helpen door iets roepen over je ervaringen in deze 2.5 diesel automaat De prijs en uitvoering en de garage waren namelijk ok!

gr
P

Geplaatst: 12.04.2007 - 18:46
door NOS
Ik heb zelf geen ervaring met de 2.5D, maar ik weet wel dat er nogal een turbogat is bij het wegrijden. Dat kan zeker bij de automaat voor wat extra lawaai zorgen.

Geplaatst: 12.04.2007 - 19:05
door Woger
Paka,
Ik wwet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Rotterdam / Ridderkerk woont, mag je wel een keertje in mijn auto rijden.

Geplaatst: 12.04.2007 - 20:00
door Oceanracer
De TDI automaat schakelt in de opwarmfase later door om de motor eerder op bedrijfstemperatuur te laten komen.

Verder moet je bij een automaat sowieso het gaspedaal stil houden, als je wilt dat je automaat doorschakelt. Als je tijdens het optrekken gas blijft geven, zal de automaat niet doorschakelen. Als je vlot wilt optrekken, zonder veel toeren te maken, moet je bij het wegrijden het gaspedaal in een keer intrappen en stilhouden (niet helemaal hoor!) en pas gas minderen als de gewenste snelheid is bereikt.

Geplaatst: 12.04.2007 - 21:36
door oudegroen
Ik zou voor een nieuw type 2.5D gaan. Die houdt volgens mij langer waarde dan een classic. Als je goed speurt zijn er zelfs met weinig km's te koop. Kijk bijvoorbeeld eens op www.viggen.nl.

Succes!

Geplaatst: 12.04.2007 - 21:54
door bart simpson
oudegroen schreef:Ik zou voor een nieuw type 2.5D gaan. Die houdt volgens mij langer waarde dan een classic.
Wees daar niet van overtuigt, een classic met de goede specificatie en kilometerstand is naast een houdbaarder ontwerp ook een veel betrouwbaardere auto.

Geplaatst: 12.04.2007 - 22:27
door toppertje
toch zou ik ook eens een proefrit overwegen in een "nieuw" model V70,
al was het alleen al om het verschil te ondervinden.

Geplaatst: 13.04.2007 - 12:00
door oudegroen
@bart

ik had het niet over houdbaarheid, whatever that me be, en betrouwbaarheid. Ik had het over de waardevastheid. Mij valt op dat classics in aanschaf over het algemeen wat voordeliger zijn dan nieuwe modellen. dat bedoel ik met waardevastheid...

Geplaatst: 13.04.2007 - 12:10
door bart simpson
Dat mag ik gelukkig oneens met je zijn, een V70 classic van 2000 met +/- 120.000km doet veel makkelijker € 15.000,-- dan een nieuw model.
Een nieuw model was naast behoorlijk kaler (o.a. airco was al een extra) ook veel duurder in 2000, de afschrijving c.q. waardevastheid van een classic is mede daardoor substantieel groter.
Houdbaarheid moet je zien als de (relatieve) tijdloosheid van het ontwerp van de classic, dit is een model dat Volvorijders die al lang Volvo rijden meer aanspreekt dan het nieuwe model.

Geplaatst: 13.04.2007 - 12:31
door oudegroen
Wil jij mij eens wijzen op nieuwe modellen (diesel) mogen best kaal zijn met +/- 120k km voor minder dan €15.000,-? Dan heb ik voor jou een classic van 2000 (comfort europa) met 116k km voor €11.500,-

Geplaatst: 13.04.2007 - 15:56
door bart simpson
4 stuks V70-285 Diesel < € 18.000,--, zo mee zonder inruil, beurt en garanties moet je in de buurt van die € 1.500,- uit kunnen komen.
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 5285741146
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 5286037309
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 5285718644
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 5286089300
I V70/875 Classic:
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 5285992249

Heb er voor den brode wel iets mee te maken en zie dat een classic V70 stukken makkelijker te verkopen is dan een nieuw model V70.

Geplaatst: 13.04.2007 - 16:16
door oudegroen
I rest my case...

Deze heb ik je beloofd
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4117950

Geplaatst: 13.04.2007 - 16:18
door bart simpson
@ oudegroen, dat is een net ding waar je nooit veel aan kunt gaan verliezen.
Waar een vroege nieuwe V70 naast de airco zelfs geen TCS std. had vond je dat op een late oude V70 Europa allemaal wel std....