Wielbout afgebroken

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Hmmm, eindelijk wat tijd gehad om mijn '90 440 Turbo de winterbanden eens om te wisselen naar zomerbanden... Alleen bij de eerste band brak er al een bout af. Deze is er scheef ingedraaid door mij in november :-x . Dus ik moet nu een nieuw/ander wielhuis monteren. Het gaat om linksvoor.

Zijn er tips hoe dit aan te pakken? Kan ik gewoon de centrale moer losdraaien en deze wielhuis afnemen en er een andere op te zetten? Is het dan ook een idee om het wiellager links en meteen rechtsvoor te vervangen (hoe duur zijn deze eigenlijk)?

Laat de tips maar horen, ik heb dit namelijk nog nooit gedaan, maar ben niet bang om het te doen.

Bedankt, Tom
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

grote moer in het midden er af draaien en daarna nog een schroefje ofzo
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

met stomheid verslagen lees ik je bericht, hoe kan het wezen dat je een wielbout er scheef ingedraaid heb zonder het te merken? ik kan je helaas niet helpen met info over hoe te vervangen van lagers enzo.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

wiellager set voor de voorzijde kost 8 tientjes voor een normale 440, weet niet of er verschil is met de turbo. Bel wel ff rond, misschien is de volvo dealer goedkoper hier voor...

als je je klauw er niet af krijgt moet je het torx boutje dat in je klauw zit er uit draaien, daar onder zit weer een kleinere torx die je open kunt draaien totdat de klauw er af kan :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Ik zou de complete fusee vervangen. Dus remmerij eraf, schokbreker los, fuseekogel los, aandrijfas los, en complete fusee vervangen. Het gedeelte waar de bouten namelijk ingedraaid worden zit in het wiellager geperst.
Wanneer je alleen het wiellager vervangt zit je dus nog steeds met dat gedeelte met een kapotte draad erin.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Sjoerd,

Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal.. Ik weet het zelf ook niet, misschien heeft deze er altijd scheef ingezeten en nu is er eindelijk teveel spanning op de bou gekomen en geknapt. Zover ik mij herinner gingen de bouten er normaal in, zonder extra kracht te zetten. Eruit knapte de bout vrij snel, zonder veel kracht. Maar daar heb ik nu niet veel aan.

De rest wel bedankt. Zitten goede ideeen tussen. Ik rij deze middag eerst langs de sloop en kijk even wat ik mee kan krijgen en nodig heb. Ik denk dat ik dan meteen even de wiellagers verwissel, dan geeft dit de komende 170dkm ook geen problemen meer.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”