Al een aantal keren heb ik gelezen over mensen die hun automatische versnellingsbak laten spoelen of iets dergelijks. Ik stel me daar bij voor dat de olie van de bak wordt afgetapt en dat er dan meermalen olie verwisseld wordt, is die aanname correct?
Maar nu de eigenlijke vraag, waarom doe je dat? Kan iemand uitleggen of het de moeite waard is om dat te doen en wat je er mee wint?
Automaat "spoelen" waarom?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Spoelen is iets anders dan het steeds verversen van de olie. Naast een soort van carter bij de automaatbak zit er een forse hoeveelheid olie in de koppelomvormer, oliekoeler en schakelbrein. Deze olie blijft lekker zitten als de plug van het carter er wordt uitgedraaid. Om dit eruit te krijgen moet je eerst het carter legen, stop er weer in, en de retourslang van de oliekoeler naar de bak loskoppelen. Door nu verse olie in de bak (carter) te gieten en de motor te starten wordt de verse olie door het systeem gepompt. De retourslang spuugt de oude olie uit totdat het carter leeg is. Vul het carter weer met olie en start de motor opnieuw, net zolang totdat er schone olie uit de retourslang komt.
De reden waarom de olie moet worden ververst hoef ik niet uit te leggen neem ik aan.
De reden waarom de olie moet worden ververst hoef ik niet uit te leggen neem ik aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Smiley
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
- Locatie: Arnhem
Nou misschien wel, ik heb al meerdere automaten gereden en geen enkele garage heeft de automaten ooit een dergelijke onderhoudsbeurt gegeven. Dus mijn waarom vraag (ik kan zelf wel verzinnen dat verse olie af en toe goed is) is ook omdat ik garages er nooit over hoor...
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Jouw automaat hoeft volgens het boekje ook niet ververst te worden.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Inderdaad is het helaas zoals Ludo zegt. Volgens Volvo hoeft de olie niet ververst te worden (alleen taxi's en bij rijden in een heel warm klimaat). Elke automaatbak die meer dan 50.000 km met dezelfde olie rijdt knapt op van nieuwe olie. Hij schakelt vloeiender, en ik hoef dan niet uit te leggen dat dit beter is voor de levensduur. Als he soms ziet wat een slootwater eruit komt snap je niet dat het nog goed functioneert.
De reden om het te doen is dat de olie degradeert door gebruik en levensduur, en dat verontreinigingen zich ophopen in de bak die problemen gaan veroorzaken. Nieuwe ATF heeft een heel groot reinigend vermogen, dus alle verontreinigingen worden opgenomen in de olie.
De reden om het te doen is dat de olie degradeert door gebruik en levensduur, en dat verontreinigingen zich ophopen in de bak die problemen gaan veroorzaken. Nieuwe ATF heeft een heel groot reinigend vermogen, dus alle verontreinigingen worden opgenomen in de olie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03.06.2007 - 22:26
ik overweeg aanschaf v70 d5 145d km. uit 2002. De automaat pakt traag. Het duurt een tel of 2 a 3 voordat ie in de versnelling schiet. Tijdens het rijden reageert de automaat wat schokkerig. Weet iemand wat dit kan betekenen. En stel dat dit worst case is, wat een evt reparatie dan moet kosten? (ik stel me voor een volledig nieuwe automaat bak incl montage)
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1281
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Mijn automaat schakeld met een kleine schok van 1 naar 2 als je zeer rustig gas geeft. Bij normaal (of fors) gasgeven geen schok. Is dus niet echt hinderlijk en verder schakeld die perfect. Toch maar eens gevraagd bij mijn dealer wat flushen gaat kosten. Ook daar het verhaal dat dit niet nodig is, alleen als de auto vaak zware aanhangers trekt en/of bij schakelproblemen. De kleine schok van 1 naar 2 werd gediagnotiseerd als geen enkel probleem. Van de voorzichtige kostenschatting werd ik niet vrolijk, veel werk en dure ATF olie. Zeg maar rond € 450,- ex BTW. Is dat echt zo kostbaar, of zijn er alternatieven? Uiteraard wil ik me niet inlaten met minder betrouwbare lieden, aangezien ik niet zit te wachtten op een complete revisie. De schatting van de kosten hebben mij (voorlopig) doen besluiten niet te flushen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Je gebruikt meerdere keren het aantal liters olie wat er in de bak gaat. Daarnaast nog eea aan man uren, wat klein materiaal enzo...
1 liter ATF olie voor een 740 kost 10 euro in een jerrycannetje bij de dealer....
1 liter ATF olie voor een 740 kost 10 euro in een jerrycannetje bij de dealer....
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Ik weet niet waar ik het gelezen heb, maar ik heb ooit begrepen dat je die "vrijstand" in je automaat kan verwijderen (als ik je probleem goed gelezen heb) ik heb ook geen vrijstand meer en als ik gas geeft vertrekt hij meteen.jonas04 schreef:ik overweeg aanschaf v70 d5 145d km. uit 2002. De automaat pakt traag. Het duurt een tel of 2 a 3 voordat ie in de versnelling schiet. Tijdens het rijden reageert de automaat wat schokkerig. Weet iemand wat dit kan betekenen. En stel dat dit worst case is, wat een evt reparatie dan moet kosten? (ik stel me voor een volledig nieuwe automaat bak incl montage)
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dat is goedkoop.Fat Rat schreef:1 liter ATF olie voor een 740 kost 10 euro in een jerrycannetje bij de dealer....
ik heb ooit 34 euro per liter betaald voor versnellingsbak ATF olie.
en dan is het nog de vraag of de dealer de bak wel daadwerkelijk spoelt.
doorgaans is het enkel olie verversen!. (aflaten en opnieuw vullen)
de bak spoelen tot er weer zuivere olie zichtbaar is, is zowat 1-1,5uur werk.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10
Even hier op in haken, en wellicht is er een duidelijke stap voor stap DIY 'manual' (?)
Mijn automaat hikt nu ook soms, met name van 3 naar 4. 196k op de teller in een D5 2003. Vandaag eens langs de dealer gereden ermee en de bak uitgelezen.
Hij had hierin twee opties
- software resetten
- oliekwaliteitssenor resetten.
maw
de sensor welke de kwaliteit van de olie 'meet' (zo ga ik vanuit) kun je laten geloven dat de olie net ververst is.
Dit kan echte rmaar EEN keer!.
Hij probeerde eerst de sensor te resetten, maar gaf meteen rood 'niet mogelijk'
Dit was dus reeds gedaan.
het spoelen van de bak was een goede optie aldus de monteur. Hij vond het ook niet heel gek met 2 ton op de teller. En bij taxís e.d. was het vaak al bij de 100k aan de beurt.
de monteur schatte in, 12 liter olie en 2 uurtjes werk. (3 keer spoelen, en 1 keer nieuwe olie)
Mijn automaat hikt nu ook soms, met name van 3 naar 4. 196k op de teller in een D5 2003. Vandaag eens langs de dealer gereden ermee en de bak uitgelezen.
Hij had hierin twee opties
- software resetten
- oliekwaliteitssenor resetten.
maw
de sensor welke de kwaliteit van de olie 'meet' (zo ga ik vanuit) kun je laten geloven dat de olie net ververst is.
Dit kan echte rmaar EEN keer!.
Hij probeerde eerst de sensor te resetten, maar gaf meteen rood 'niet mogelijk'
Dit was dus reeds gedaan.
het spoelen van de bak was een goede optie aldus de monteur. Hij vond het ook niet heel gek met 2 ton op de teller. En bij taxís e.d. was het vaak al bij de 100k aan de beurt.
de monteur schatte in, 12 liter olie en 2 uurtjes werk. (3 keer spoelen, en 1 keer nieuwe olie)