Boardcomputer Display probleem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Atze
Starter

Hallo allemaal,

ik eerder iemand met een identiek probleem met de boardcomputer display gezien, maar heb geen idee of en zo ja hoe dat is opgelost. Hier komt ie:

De display (die ook het verbruik zou moeten weergeven) laat niets zinnigs zien. Pixels gaan 'random' aan en uit. Maar soms (heel soms) doet hij het keurig! Of gedeeltelijk goed. Ik heb ook meegemaakt dat de tekst op zich goed op de display stond maar in spiegelbeeld (het went nog ook).

De informatie klopt wel. Het lijkt zich te beperken tot de weergave ervan.

Herkent iemand dit gedrag?

Atze
V70 D5 2003
Paul
Geartronic member

Het lijkt alsof je scherm inderdaad kapot is. Als je zelf handig bent zou ik bij sloop kijken voor nieuw scherm. Geen idee wat de prijs doet bij dealer, misschien ook handig om even langs te gaan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Atze
Starter

ok bedankt.

Heb even gecheckt en een losse display is via de dealer niet te krijgen. Enige optie is complete instrumentenpaneel vervangen. Hmmm.

Misschien laat zich dit met een display van de sloop (en een soldeerbout?) redelijk vervangen. Ik zal eens kijken.

Groeten, Atze
Robin
2nd Gear member

Wil je even laten weten hoe je dit hebt opgelost, want vanochtend bleek ineens dat bij mij ook het schermpje waar de temperatuur en tijd vermeld staat ineens erg vervaagd is ::?
Robin
2nd Gear member

Ben er inmiddels achter, is een kwestie van het instrumentenpaneel eruit halen en een lampje vervangen dat er achter in zit. (in mijn geval dan uiteraard...)
Arjan V70 2002
Starter

Atze, helaas herken ik dit probleem. Het instrumentenpaneel van een D5 2002 of 2003 is helaas nogal storingsgevoelig. Ik heb zo ongeveer alle verkopers van gebruikte Volvo onderdelen benaderd. Iedereen kent dit probleem en niemand heeft een D5 instrumentenpaneel (dim) van 2002 - 2003 op de plank liggen. Tot en met 2001 zijn ze wel te vinden... Deze zijn echter niet bruikbaar. Ik heb dan ook voor de weg van de minste weerstand gekozen en bij de dealer een nieuwe gekocht. Kosten € 785,-- zonder software en montage. Leuke bijkomstigheid: aluminium tellerringen zitten er standaard op...
Gast

Heb je www.volvos.nl al gevraagd?
Misschien kan hij wel wat bestellen vanuit Zweden.
Frumpy
5th Gear member

Arjen V70 2002, wie is de fabrikant van die instrumentenpanelen? Is dat op de achterkant van jouw oude paneel of elders te zien?

Voor mijn Porsche heb ik ook de kleine displays los kunnen bestellen bij VDO, dus dat zal voor Volvo toch ook wel kunnen lijkt mij?
Arjan V70 2002
Starter

Fabrikant is Yazaki. Typenummer van de klokkenwinkel is waarschijnlijk: VCC P/No 8637996 - YZK P/No 69294-630T. Typenummer staat op een sticker boven op de klok. Klok is zeer eenvoudig te demonteren. Stuur zo laag mogelijk zetten. Kunstof rand recht naar je toe trekken. Bovenste helft van de stuuromkasting losklikken. En tot slot 4 schroefjes losdraaien. Let op, conatact moet minimaal 1 minuut uitstaan voordat je de stekker op de achterkant loshaalt. Dit is niet nodig om het typenummer af te kunnen lezen.
Succes ermee.
Frumpy
5th Gear member

Arjan V70 2002, bedankt voor de duidelijke en uitgebreide informatie. Het is bij mij niet nodig, ik was alleen benieuwd wie de fabrikant is om t.z.t. de losse componenten te bestellen. Vind het zonde van het geld om 800 euro voor een complete klokkenwinkel neer te tellen, terwijl je voor een fractie en een beetje tijd klaar kunt zijn. Mits natuurlijk die losse componenten verkrijgbaar zijn.
joku
1st Gear member

Ik ben zo ver gegaan om het dashboard te demonteren. Na het losdraaien van ca. 24 schroefjes en het heel voorzichtig losmaken van alle weerhaakjes kwam ik bij de printplaat. Het display zit via een flexkabel (filmachtig kabeltje) verbonden met de hoofdprintplaat.

Deze flexkabel kun je losmaken door twee schuifjes te verzetten.

De contacten van de flexkabel schoonmaken met alcohol, paar keer heen en weer bewegen in de pcb connector. Vastklikken, vastschroeven en dashboard weer terugzetten.

HIJ DEED HET WEER! alleen een plastic stokje bij de o km/u stand van de snelheidsmeter epr ongeluk afgebroken. Dus als de volvo stil staat rij ik ongeveer min 20 km/uur.
2008 c70 t5 summum mobility line, Passion Red/black sovereign hide
Gast

joku schreef:Ik ben zo ver gegaan om het dashboard te demonteren. Na het losdraaien van ca. 24 schroefjes en het heel voorzichtig losmaken van alle weerhaakjes kwam ik bij de printplaat. Het display zit via een flexkabel (filmachtig kabeltje) verbonden met de hoofdprintplaat.

Deze flexkabel kun je losmaken door twee schuifjes te verzetten.

De contacten van de flexkabel schoonmaken met alcohol, paar keer heen en weer bewegen in de pcb connector. Vastklikken, vastschroeven en dashboard weer terugzetten.

HIJ DEED HET WEER! alleen een plastic stokje bij de o km/u stand van de snelheidsmeter epr ongeluk afgebroken. Dus als de volvo stil staat rij ik ongeveer min 20 km/uur.
Knap opgelost.
Maar kon je het plastic "stokje" er niet meer aan lijmen met secondenlijm?
joku
1st Gear member

Geprobeerd maar zag er niet uit, het stokje is errug klein en dun. Na twintig minuten pielen uit pure frustratie het ding van me afgesmeten. Nooit meer teruggevonden.
2008 c70 t5 summum mobility line, Passion Red/black sovereign hide
MarkM
Starter

Hallo allemaal,

Bij mijn viel een deel van de bovenste regel van het display van de boardcomputer zo nu dan weg. (eigenlijk meer nu als dan)
Vandaag hetzelfde gedaan als joku.
Het dashboard van mijn S60 gedemonteerd.
Display losgemaakt en de connectors schoongemaakt.
Afbeelding
Ook mijn display werk weer als vanouds!

Gelukkig is mijn plastic-stokje heel gebleven.
R-5 GT Turbo ph1, R-5 GT Turbo ph2, R-19 16V, R-Megane Coupe 2.0 8V, R-Clio 16V, R-Laguna 2.0 16V, V-40 T4
S-60 2.4
Gast

Bravo! =D>
Nog bijzonderheden op gevallen, waar je op moet letten?
Tips?
MarkM
Starter

AlexV70 schreef:Bravo! =D>
Nog bijzonderheden op gevallen, waar je op moet letten?
Tips?
Eerlijk gezegd geen bijzonderheden.

- Stuur naar beneden
- Kapje op de stuurkolom losmaken (zitten onder 3 torx 25) bovenste kapje zit 'geklikt'
- Zwarte plastic kap welke voor het dashboard zit naar je toe trekken, deze zit met 4 klemmetjes vast
- Instrumentenpaneel verwijderen ( 4 x torx 25) en de stekker losnemen

Volgende punten heb ik binnen op een zacht kleed gedaan:

- Witte achterplaat losnemen (kruiskopschroefjes)
- De persplex 'beglazing' verwijderen (losklikken)
- De zwarte plastic behuizing losklikken
- Het defecte display losnemen, deze zit met twee kruiskopschroefjes vast
- De witte connectors losnemen door deze aan beide zijde naar achteren te trekken.
- Printkabeltje (of het ook mag heten) losnemen
- Kontakten op het printkabeltje reinigen met alcohol
- Hierna alles in omgekeerde volgorde weer monteren

Dit alles is zo'n 45 minuten werk. :)
R-5 GT Turbo ph1, R-5 GT Turbo ph2, R-19 16V, R-Megane Coupe 2.0 8V, R-Clio 16V, R-Laguna 2.0 16V, V-40 T4
S-60 2.4
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Dat klinkt als het repareren van een mobieltje. De boel losmaken, schoonmaken, dichtmaken :)
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Atze
Starter

Ben net weer terug in het land en was blij verrast met de reacties. Super!

MarkM, waar heb je de display besteld?
V70 D5 2003
MarkM
Starter

Atze schreef:Ben net weer terug in het land en was blij verrast met de reacties. Super!

MarkM, waar heb je de display besteld?
@Atze: Ik heb mijn bestaande display gebruikt.
S-60 2.4
BertjeB
3rd Gear member

heb hetzelfde probleem alleen zit het bij mij in het gedeelte waar je de stand van je automaat afleest/tijd/temp.
ga ook maar eens proberen e.e.a. te repareren.
weet iemand wat voor soort lampjes er achter het dash zitten dan vervang ik deze meteen ook allemaal.

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”