Wat is 'pluimen'?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
olav
3rd Gear member

Sinds een paar maanden rijdend in een V70 D5, jan 2002, handgeschakeld, 170.000 km op de teller, met een retrofit roetfilter. Het valt me op dat er wanneer je na een tijdje rustig rijden op de cruiscontrol stevig gas geeft (inhalen) nogal wat rook zichtbaar is in de achteruitkijkspiegel. Zwart, onverbrande diesel dus. Dit is vooral goed te zien wanneer er een auto 's avonds achter me rijdt met de koplampen aan.
Nu is er een verband aan te wijzen tussen rook bij gasgeven en de verstuivers, en ik heb nog garantie...
Wanneer praat je over het echte 'pluimen', over echte rook-/roetwolken? Is dit al zo wanneer je iets van rook kunt zien in je achteruitkijkspiegel of is wat ik beschrijf volstrekt normaal voor deze auto (of elke dieselauto), en praat je pas over 'pluimen' wanneer je de koplampen van je achterbuurman helemaal niet meer kunt zien wanneer je gas geeft :o ?

Groet, Olav
Billy Road
4th Gear member

Laat ook ff je Luchtmassameter checken. Die van mij rookt ook wel iets bij flink gasgeven, wat je idd beter 's avonds ziet in de spiegel bij/in de koplampen van je achterliggers, maar van pluimen is geen sprake.

Wanneer je auto goed start en mooi rondloopt, zou ik me geen zorgen maken om de verstuivers...

Lijkt me meer een kwestie van een goede verbranding.

Wel is het zo dat waneer je een poos langzaam hebt gereden, en dan ineens flink gasgeeft er even een extra uitstoot komt. Misschien wordt dit versterkt door je roetfilter?
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
NOS
7th Gear member

Maar het is wel zo dat bij 'beginnende' verstuivers overdreven pluimen het eerste signaal is!
edraket
7th Gear member

Kan ook een hangende EGR klep zijn, of altijd rustig rijden. Dat een D5 rookt is zeker. Toen ik net een nieuw roetfilter had gekregen was de rook verdwenen. Na een poosje is het toch weer begonnen. Ook een roetfilter is eens verzadigd. Ik zou me er geen zorgen om maken, en bovendien lijkt het in de spiegel altijd meer dan in werkelijkheid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”