Ik heb gisteren mijn buitenspiegel vervangen door een andere dus weet ondertussen een beetje hoe het ding in elkaar zit.
Dit is de achterkant van de spiegel. De spiegel zit met de twee bevestigingshaken geklemd om de (licht buigbare) uitsteeksels op onderstaande foto (1).
De verwarmingsdraden zijn verbonden met de twee connectoren (2)
En de veer steekt in het gat (6).
De plaat waar je in de onderste foto tegenaan kijkt is de voorplaat van de stelmotor die de spiegel draait. Achter de twee gaten (3) zitten twee gele palletjes die de spiegel horizontaal en verticaal laten kantelen. Deze gaten zijn normaal gesproken (zoals in de foto te zien) afgesloten door twee stukjes plastic. Als de spiegel een flinke tik krijgt kan het zijn dat één van deze stukjes uitbreekt. Dat kun je bijvoorbeeld merken doordat je de spiegel met de hand verder dan normaal kunt kantelen voordat je tegenstand voelt.
Je kunt hier of mee leren leven of (beter) de complete stelmotor vervangen door een nieuw/tweedehands exemplaar. De stelmotor kun je verwijderen door de 3 Torx-10 schroeven (4) los te draaien en de twee stekkers (5) op de achterkant voorzichtig los te koppelen.
Voor de mensen die het niet weten: het spiegelglas zelf is vrij makkelijk te verwijderen. Roteer hiervoor het spiegelglas maximaal zodat je met je vingers aan de buitenkant van de auto achter het glas kunt komen. (Zie onderste foto: de spiegel zit om de twee uiteindeinden (1) geklemd. De rechter/binnenkant is flexibel en buigt dus een beetje mee als je de spiegel naar links/buiten beweegt waardoor de linkerkant los komt.) Beweeg het glas nu naar links (op deze foto, aan de andere kant van de auto naar rechts dus) en daarna een klein beetje naar voren om de haken los te krijgen. Daarna is het alleen een kwestie van de verwarmingsdraden (2) los halen om het spiegelglas eruit te pakken.