Ja, toch even een vraag die mij de laatste tijd bezighoud;
Hoe hard kan een V40 (in mijn geval een V40 1.8 i 16V uit '98)... en ja na het lezen van die post over wat men allemaal meezeult in hun auto ik heb er al wat uitgehaald! maar dan nog haalt ie met moeite 185 en met geluk 190, nu rijd ik nogsteeds op winterbanden (ja dat leg ik zo wel uit) misschien scheelt dat maar ik heb toch het idee dat een 1.8 16v veuuul harder ken ;-)
Dus bij deze de vraag: 'hoe hard kentie van jouw!?'
Oja reden van winterbanden: ik zou andere velgen gaan kopen, en dat ben ik ook nogsteeds van plan maar dat plan is onlangs een beetje gewijzigd.
ik weet nu welke velgen het gaan worden (niet de stilauto V, waarschijnlijk) maar de wijzen zijn er nog niet over uit of ze nog geleverd worden, dus das effe wachten. .. het zijn een soort heico's maar dan beter!
haha ! ik laat wel weten hoe het afloopt .
grtz J
...hoe hard ken de jouwes?
- jessev40
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 13:18
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
life's a gamble, and we're all dice!
- gelebanaan
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Mijn 1.8 2001 deed 207 op de gps en dan lag de echte teller net over de 200km/h en ik heb de standaard 16inch banden.
En die heb ik meerder keren getest. zal over 2 weken wel eens een foto nemen als ik weer in duitsland ben.
En die heb ik meerder keren getest. zal over 2 weken wel eens een foto nemen als ik weer in duitsland ben.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Laatst even wezen proberen op de A31 in Duitsland (hier net over de grens). Had zelf besloten om de eerste afslag er weer af te gaan, en in die tijd kwam ik niet boven de 200 op de teller. Toen ik eenmaal bij de eerste afslag was had ik niet echt het gevoel dat ie nog aan het versnellen was.
Is overigens een 1.8, niet een 1.8i.
Zal het binnenkort ook wel eens met de GPS erbij proberen (dat is nauwkeuriger dan de teller neem ik aan).
Is overigens een 1.8, niet een 1.8i.
Zal het binnenkort ook wel eens met de GPS erbij proberen (dat is nauwkeuriger dan de teller neem ik aan).
- Denniskl
- 5th Gear member
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
- Locatie: Velp (gld)
S40, 2.0 T, 163 pk, bj 2003
Ik heb zowieso 190 gereden, toen kwam het einde van de weg in zicht... :? :shock: WHELP :oops:
Maar ik denk, weet t wel zeker, dat hij harder kan.

Ik heb zowieso 190 gereden, toen kwam het einde van de weg in zicht... :? :shock: WHELP :oops:
Maar ik denk, weet t wel zeker, dat hij harder kan.



Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- Henk
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
- Locatie: West-Brabant
V40-2.0 ltr ph.2
Diverse keren 210 op de teller :oops:
verbruik dan wel ca 1op 5 (ca 19-20ltr/100km volgens boordcomp.)
Dan is de weg vanuit Oosterijk via Duitsland toch best lang :?
een voordeel je bent verplicht een (extra)tussenstop
te doen om te tanken
Verder geen noemenswaardige trillingen o.i.d. bij deze snelheid
Henk
"die in Nederland zich probeert keurig aan de snelheid te houden"
3x een brief uit Leeuwarde is (voorlopig)weer genoeg geweest
met deze Volvo!
Diverse keren 210 op de teller :oops:
verbruik dan wel ca 1op 5 (ca 19-20ltr/100km volgens boordcomp.)
Dan is de weg vanuit Oosterijk via Duitsland toch best lang :?
een voordeel je bent verplicht een (extra)tussenstop
te doen om te tanken

Verder geen noemenswaardige trillingen o.i.d. bij deze snelheid

Henk
"die in Nederland zich probeert keurig aan de snelheid te houden"
3x een brief uit Leeuwarde is (voorlopig)weer genoeg geweest
met deze Volvo!
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10
Heren heren...... ik weet dat er balle brieven vandaan komen,Henk schreef:V40-2.0 ltr ph.2
Diverse keren 210 op de teller :oops:
verbruik dan wel ca 1op 5 (ca 19-20ltr/100km volgens boordcomp.)
Dan is de weg vanuit Oosterijk via Duitsland toch best lang :?
een voordeel je bent verplicht een (extra)tussenstop
te doen om te tanken![]()
Verder geen noemenswaardige trillingen o.i.d. bij deze snelheid![]()
Henk
"die in Nederland zich probeert keurig aan de snelheid te houden"
3x een brief uit Leeuwarde is (voorlopig)weer genoeg geweest
met deze Volvo!
maar het is Leeuwarden en niet Leeuwarde :evil: .
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 12:08
V40 Phase I mei 1997 1.8 16v
ooit 200 :evil: :evil: op de teller gehad maar niet van harte. was nog met mijn oude wielen/banden 195/55 R15
Rijd nu 205/50 R16 en merk bijna geen verschil.
ooit 200 :evil: :evil: op de teller gehad maar niet van harte. was nog met mijn oude wielen/banden 195/55 R15
Rijd nu 205/50 R16 en merk bijna geen verschil.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Op een goede weg vind ik de S40 nog steeds erg lekker rijden bij zeer hoge snelheden. Ik rij regelmatig naar Zuid-Duitsland met 160 km/u kruissnelheid, zeer comfortabel. En ook bij nog hogere snelheden geen enkel probleem. Maar dat was ik bij mijn Escort eigenlijk ook al gewend, die reed nog prima bij topsnelheid (185 op de teller in 5, in de 4e versnelling kon hij nog harder).
- Alex
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53
Maximale wat op foto staat is 235 met 4 man aan boord, later nog eens 245 met 2 man gereden maar helaas geen foto van. Als er wat minder verkeer is toch maar een keer de 250 proberen te halen 

2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
- ferdigoeman
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 15:46
- Locatie: Nootdorp
ok ze hebben een lekkere top in nederland slakken land helaas weinig mee t rijden.
nu heb ik t idee dat mijn volvo s40 1.8i 16 v zo traag is is dat bij iedereen zo of zou het door me andere weielen komen nu 205/40/zr17
ik weet niet wat er is maar ik zit ff in de zeik
nu heb ik t idee dat mijn volvo s40 1.8i 16 v zo traag is is dat bij iedereen zo of zou het door me andere weielen komen nu 205/40/zr17
ik weet niet wat er is maar ik zit ff in de zeik
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Misschien staat je km-teller iets te traag. Je kunt bij de dealer kiezen tussen grote wielen en kleine wielen. Ik vermoed dat de jouwe op grote wielen moet staan.ferdigoeman schreef:ok ze hebben een lekkere top in nederland slakken land helaas weinig mee t rijden.
nu heb ik t idee dat mijn volvo s40 1.8i 16 v zo traag is is dat bij iedereen zo of zou het door me andere weielen komen nu 205/40/zr17
ik weet niet wat er is maar ik zit ff in de zeik
Bij de recentere modellen kun je zelfs de exacte bandenmaat ingeven gelovik, maar bij de mijne heeft ie in elk geval maar 2 standen, grote omtrek of kleine omtrek.
Sneller gaat ie er overigens niet van rijden hoor

Overigens vond ik de 1.8 waar ik ooit in gereden heb ECHT BAGGERTRAAG. M'n 1.6i S40 reed gewoon lekkerder, maar misschien heeft het te maken met hou de auto ingereden is.
De 2.0, de TD en de 1.9d en de T4 rijden gewoon lekker. (Heb persoonlijk in een fikse hoeveelheid X40's gereden)
- ferdigoeman
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 15:46
- Locatie: Nootdorp
ja het top snelheid gebeuren gaat gewoon goed haal wel de 200 alleen inderdaad het optrekken is ruk, vorige eigenaar en eerste eigenaar was een ouder bank directeurtje dus hij zal wel slak ingereden zijn. ga wel een keer ff goed warm draaien en een tankie v power leeg branden, heeft bij me oude 440 ook geholpen.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik trek met gemak een Golf SDI er uit :twisted:
Maar trekt die van jou dan zoveel langzamer op dan wat de fabriek opgeeft? Die van mij trekt ook niet snel op, maar de meeste mensen in het dagelijks verkeer trekken ook niet zo snel op als ze kunnen en daar zit je toch meestal tussen. In het dagelijks verkeer vind ik m'n auto nog prima meekomen.
Maar trekt die van jou dan zoveel langzamer op dan wat de fabriek opgeeft? Die van mij trekt ook niet snel op, maar de meeste mensen in het dagelijks verkeer trekken ook niet zo snel op als ze kunnen en daar zit je toch meestal tussen. In het dagelijks verkeer vind ik m'n auto nog prima meekomen.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
De omtrek van die banden is gelijk aan 195/55/15 (standaard), dus dat lijken me kleine wielen?Marinus schreef:Misschien staat je km-teller iets te traag. Je kunt bij de dealer kiezen tussen grote wielen en kleine wielen. Ik vermoed dat de jouwe op grote wielen moet staan.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Toch trek je met kleinere velgen sneller op, ondanks dat de rolomtrek nagenoeg gelijk is. Dus in zoverre kan het feit dat je 17" hebt wel degelijk beinvloeden dat je niet zo vlotjes optrekt.
17" daarentegen spoort weer veel stabieler en rolt wat dat betreft veel prettiger en rustiger als 15". Wat dat betreft vind ik 17" zeer te prevereren boven 15" en zelfs 16". Maar stuiteren ook veel harder als je een beroerd wegdek hebt.
Hoe dit komt dat je met grotere doorsnede velgen en zelfde rolomtrek langzamer optrekt, is me volstrekt onduidelijk. Een van de truuks om power gelijkmatiger op het wegdek te krijgen, als je eigenlijk te veel power hebt is het plaatsen van grotere velgen met plattere bandjes. Nogmaals hoe dit komt, kan ik echt niet vertellen, want je zou toch zeggen dat de rolomtrek bepalend is, blijkbaar ligt dit iets gecompliceerder.
Misschien dat er hier een of andere TNO-techneut ofzo zit die het wel kan uitleggen
17" daarentegen spoort weer veel stabieler en rolt wat dat betreft veel prettiger en rustiger als 15". Wat dat betreft vind ik 17" zeer te prevereren boven 15" en zelfs 16". Maar stuiteren ook veel harder als je een beroerd wegdek hebt.
Hoe dit komt dat je met grotere doorsnede velgen en zelfde rolomtrek langzamer optrekt, is me volstrekt onduidelijk. Een van de truuks om power gelijkmatiger op het wegdek te krijgen, als je eigenlijk te veel power hebt is het plaatsen van grotere velgen met plattere bandjes. Nogmaals hoe dit komt, kan ik echt niet vertellen, want je zou toch zeggen dat de rolomtrek bepalend is, blijkbaar ligt dit iets gecompliceerder.
Misschien dat er hier een of andere TNO-techneut ofzo zit die het wel kan uitleggen

-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Omtrek is nooit gelijk. Afwijking van een paar % heb je altijd. Waar het om gaat is de afwijking van wat er standaard op zou zitten. (En dat moet je dan ook nog maar net weten)menjo schreef:De omtrek van die banden is gelijk aan 195/55/15 (standaard), dus dat lijken me kleine wielen?Marinus schreef:Misschien staat je km-teller iets te traag. Je kunt bij de dealer kiezen tussen grote wielen en kleine wielen. Ik vermoed dat de jouwe op grote wielen moet staan.