Zekeringen / Stroom in Volvo voor THESIS project!

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Stadtkind
1st Gear member

Beste,
Ik ben student productontwikkeling en ben mijn thesis aan het schrijven...
Ik ben een nieuw type gaspedaal aan het ontwikkelen, en als platform om deze te bouwen heb ik de jongste modellen van Volvo genomen.
Het zou een actief element worden, dus er zal stroom moeten voorzien worden vanuit de motor. (vergelijkbaar met een extra audio versterker, die ergens ijn voeding moet halen)

Mijn vraag is nu, hoeveel Ampère mag/kan die pedaal maximaal krijgen? Voor mijn ontwerp is het "hoe meer hoe beter", dus ik moet het maximum weten wat ik kan gebruiken.
Hoe zwaar zijn de zekeringen waarop ik die zou kunnen aansluiten?
Op welk cirquit, of vanop welke component moet ik de stroom 'aftappen'?

Groetjes
Matthias
Student Productontwikkeling

PS: Hou er aub rekening mee dat ik weinig of geen automechanica kennis heb, dus hou het zo eenvoudig mogenlijk aub... :)
hvdmountain
4th Gear member

12V direct van de accu
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Stadtkind
1st Gear member

Thx, maar Ik zoek eigenlijk naar hoeveel Ampère ik nemen kan.... (sry voor de mogenlijk foute terminologie in de eerste post...)
glitz
3rd Gear member

ff 12v op de weegschall leggen, zie je zo hoeveel ampere je kan trekken.
Stadtkind
1st Gear member

Begrijp ik niets van... Ik kan het niet gaan meten ofzo, het is meer een theoretische vraag...

Ik weet dat een autobatterij tot 400A kan leveren, voor een hele korte tijd, maar dat wil ik dus niet, ik wil dat het de batterij niet aantast, dat spreekt voor zich...

Kan ik de pedaal bvb laten werken op 20A? Kan de batterij zoveel stroom extra leveren, naast de normale electronica in de wagen? Kunnen de zekeringen dat aan?
Hang-oor
3rd Gear member

20A is wel mogelijk, maar wel vrij fors indien dit continu het geval zal zijn. Misschien is het beter om eerst na te gaan wat het gemiddelde stroomgebruik is van een volvo, want een pedaal dat bijvoorbeeld 50 procent van het totale verbuik voor rekening neemt lijkt me geen realistisch project.
Stadtkind
1st Gear member

Als die 20A zou gaan sla ik al een zucht van opluchting... :)
Die 20A is een piekstroom, dus zal slechts af en toe gebruikt worden....

Thx voor de hulp
Fat Rat
5th Gear member

In de oudere wagens en ik neem ook aan in de nieuwere zitten ook zekeringen tot 30A
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Stadtkind
1st Gear member

Thx!!!! :)
MDA
5th Gear member

Auto-accus kunnen echt verschrikkelijk hoge stroom leveren. 20 Amp moet geen probleem zijn...

Die 30A is alleen voor de startmotor als ik me niet vergis.

Denk erom dat als je echt 20A nodig hebt, dat je dan hele dikke draden moet gebruike, en dan kan je dat niet zomaar ergens vandaan 'trekken'. Maar als het alleen piekstroom is en heel kort, dan kun je met wat dunner draad ook prima terecht. Wat ook belangrijk is, is het gemiddelde vermogen (watts RMS) die je trekt. Als je ons iets meer details kunt vertellen, kunnen wij je waarschijnlijk ook wat meer helpen...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
YannickvanRooyen
4th Gear member

Wil je toevallig een drive-by-wire gaspedaal uitvinden? Bedenk dan maar iets anders... dat bestaat allang of zoek je soms een verwarmt gaspedaal? (aangezien de nodige amperes) dat is volgensmij nog niet gedaan..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Fat Rat
5th Gear member

Volgens mij wordt het eerder een gaspedaal wat actief in de veiligheid mee werkt.
Misschien eentje die stroomschokken kan leveren als het systeem bemerkt dat de bestuurder slaapt :P
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
louis
2nd Gear member

Als ik het goed begrijp zoek je een antwoord op de vraag waar je in de auto een punt kunt vinden waar je zoveel mogelijk stroom vandaan kunt trekken.

In denk dat je niet al te moeilijk moet denken.
Het beste dat je kunt doen is vanaf de accu een (dikke)draad trekken.
In deze draad(zo dicht mogelijk bij de accu) monteer je een zekeringhouder.
Bij een automaterialenzaak verkopen ze die voedingskabels kant en klaar inclusief zekeringhouder.
Deze zekeringen zijn te verkrijgen met een waarde tussen de 10 en 80 Ampre.
Hang-oor
3rd Gear member

Bij een actief pedaal zijn wel wat leuke gadgets te verzinnen:

-Bivoorbeeld "zwaarder (meer tegendruk)" pedaal bij snelheid hoger dan de max. toegestane snelheid

-Eco-stand "zwaarder" pedaal bij onzuinig rijgedrag (ik krijg dan wel sterke benen :))
Stadtkind
1st Gear member

Bedankt voor alle reacties...
Het wordt een intelligent gaspedaal, dat onderdeel zal uitmaken van een ISA systeem...
Het systeem weet altijd waar je bent en hoe snel je daar mag rijden. Het gaspedaal geeft een standaard tegendruk wanneer er op reglementaire snelheid gereden wordt. De gaspedaal fungeert dan gewoon zoals een alledaagse elektronische gaspedaal.
Wanneer er sneller gereden wordt dan de toegelaten snelheid zal de tegendruk die de pedaal geeft groter worden naarmate de overtreding zwaarder wordt...
Er bestaat een soortgelijk systeem, maar dat is vrij rudimentair en nog niet op de consumentenmarkt... vandaar de vraag, hoeveel Ampère er mogenlijk is, teneide de (extra) tegendruk te genereren.... :)
Dit weekend wordt het nog iets meer rekenen, benaderen van de eigenschappen van de solenoide die ik ga gebruiken om de tegendruk te genereren....
Als ik nog specifiekere vragen heb post ik ze in deze post...

groeten en nogmaals dank... :)

PS Hang-oor: Het is dus indd een pedaal die meer tegendruk levert bij te hoge snelheid. Tevens zal deze extra tegendruk afhankelijk zijn van de bestuurder (groot, klein, dik, dun, ...)
DrRossi
4th Gear member

Zo werken de oude begrensers in vrachtwagens pas 15 jaar.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
louis
2nd Gear member

DrRossi schreef:Zo werken de oude begrensers in vrachtwagens pas 15 jaar.
Maar dat is niet echt een intelligent systeem.

Wat Stadtkind wil maken is een systeem dat weet waar je rijd en de maximale snelheid ter plekke kent en de bestuurder dus door middel van variabele tegendruk laat merken dat deze te hard rijdt.
Lijkt me een mooi project.

Voor mijn werk houd ik me bezig met het ontwerpen en doorontwikkelen van navigatiesystemen en weet daarom dat er ook al een aantal grote automerken met dit systeem bezig zijn.
De reden dat het (nog)niet wordt toegepast in auto's is dat je moet kunnen beschikken over een database waarin opgeslagen is hoe hard je waar mag rijden.
Het probleem zit hem in het continu up-to-date houden van deze database.

Want wat doe je met de snelheid die tijdelijk op een matrixbord boven de snelweg wordt weergegeven?
Of als een gemeente (al dan niet tijdelijk) de maximale snelheid heeft aangepast?

Alleen als er een centraal systeem komt dat net zoals bij TMC informatie continu de wijzigingen doorgeeft zal het systeen een kans van slagen hebben.
DrRossi
4th Gear member

Ik vind dat je de verantwoording bij de bestuurder moet houden en niet alles gaan regelen.
De aandacht verdwijnt dan helemaal.
Ik rij ook wel eens te dicht naar een voorganger omdat ik de cruise er niet af halen wil.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Stadtkind
1st Gear member

Klopt als een bus, louis... :)

quote: ik vind dat je de verantwoording bij de bestuurder moet houden en niet alles gaan regelen.

>> Dat is het nu net, dit is geen snelheidsbegrenzer, maar een hulpmiddel om je aan de opgelegde snelheden te houden... Als je wil kan je sneller rijden, je bent je er alleen beter van bewust dat je te snel rijdt, zonder dat het storend gaat werken (zoals bvb een pieptoon).
Autorijden staat voor heel veel mensen gelijk aan vrijheid, daarom wou ik geen "begrenzer" maken, maar een hulp, die je vrijheden onaangetast houdt...
Dit systeem zal ook de tegendruk verhogen wanneer de tussenafstand met de voorganger te klein wordt, als toevoeging bij de huidige active cruise control...
Wat die info betreft, volgens experten bij de RUG (unif in Gent) die de ISA tests hebben uitgevoerd een paar jaar terug, zal de algemene data van snelheden gelinkt aan locaties voor handen zijn binnen een paar jaar, voor heel Europa... Het constant up to date houden van variabele snelheden enzo, zal in samenwerking moeten gebeuren met de wetgever en dergelijke... Er zullen dus op de ene of andere manier (wss dmv radiogolven of sms) constante updates gebeuren van het systeem...
Stadtkind
1st Gear member

Hallo allemaal...

De ontwikkeling van het pedaal gaat voort...
Nu ben ik op zoek naar de standaard stekker die gebruikt wordt om de elektronische gaspedalen van Hella die nu gebruikt worden aan de motor te hangen... Ik ben op zoek naar een type/model naam of nummer en als het zou kunnen, als er iemand weet waar ze te vinden zijn, tekeningen met de maten erop, technische tekeningen ofzo...
Heeft er iemand weet van dit exacte component?

dank bij voorbaat....
Nog 2 weken en't moet af zijn.... :)

Grtz
Sk.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”