ophanging volvo 440 zwak - constructiefout volgens autokeuri

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

hallo

laast had ik het volgende voor

Ik heb een volvo 440 van 1996 en ik ging naar de keuring

Bij de ophangingstest had ik rood voor de ophanging achteraan maar toch goedgekeurd met de opmerking : "volvo 440 heeft een zwakke ophaging en moest hij nu in verkeer worden gebracht zou hij niet meer goegekeurd worden.
Best rijden met een gewicht in de koffer"

Daar stond ik dan. Ik dacht dat volvo een veilige auto was maar volgens die man gevaarlijk in bochten.

Hoe kan ik die ophaging verbeteren buiten een gewicht in de koffer te leggen ????
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dirkvis1968 schreef: opmerking : "volvo 440 heeft een zwakke ophaging en moest hij nu in verkeer worden gebracht zou hij niet meer goegekeurd worden.
wat is dit weer voor zever?.
welk keuringstation was dat?.
je gaat toch naar de keuring voor em in verkeer te houden.
als iets werkelijk net goed of levensgevaarlijk is, moeten ze hem afkeuren.
afkeuren betekent nog altijd uit het verkeer halen.
ik zou eens verhaal vragen bij Goca.
http://www.goca.be
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

ik ga niemand beschuldigen hoor - dat is niet mijn bedoeling.

Ik wou gewoon weten of het effectief zo is dat de 440 een slechtsz wegligging heeft en hoe men eventueel daar iets kan aan doen.
Ik haalde een 17 in het rood op de test - maar weet niet wat dat wil zeggen.

Het was de raad van die man om een gewicht in de koffer te steken en banden iets platter.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het is niet om iemand te beschuldigen ofzo, het hele keuring gebeuren is waardeloos.
het ene station is nog erger dan het andere...
van iemand die zo'n job uitvoert, zou je op z'n minst mogen verwachten dat hij die goed doet.
hetgeen deze persoon nu gedaan heeft, is jouw de weg op sturen met een levensgevaarlijk vehikel. (volgens zijn diagnose dan)
neemt hij de verantwoordelijkheid als het misgaat?.
dacht het niet hé, dus zijn conclusie strookt totaal niet met feiten.

een 440 heeft geen slechte wegligging.
als je ophanging versleten is oke...
maar dat moet je zelf al gemerkt hebben dan.
en een ophanging bestaat uit verschillende delen.
welk deel was er niet goed?.
of kon hij daar geen antwoord op geven?. (zoals gewoonlijk) :roll:

een gewicht in de koffer leggen..... wat een idioot!.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Zou m inderdaad maar eens naar de dealer brengen oid voor een second opinion.. Helaas kunnen onze zuiderburen nog wel eens wat onduidelijk zijn, in onze oren dan natuurlijk, in hun uitdrukkingen. Maar 17 in het rood kan ik ook niets van maken... Misschien zijn gewoon je schokbrekers of veren niet meer goed, kan vanalles zijn!
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een 440/460 heeft een van nature weke achtervering. Daarom werd ook geadviseerd om hulpveren te plaatsen als er een caravan werd getrokken of als er vaak met volle belading werd gereden.

De ophanging is echter helemaal niet slecht. De wegligging is ook behoorlijk goed. (Beter dan die van de Kadett uit zelfde bouwjaren.)

Ik kan haast niet anders zeggen dan dat de schokbrekers versleten zijn, maar ik weet dus niet wat die keuringseis daar nu exact voorstelt. Dus voor een second opinion betreffende die ophanging naar een specialist toe.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kai
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ludo schreef:
een gewicht in de koffer leggen..... wat een idioot!.
Dat is inderdaad een belachelijke oplossing, de 400 serie licht wat lager bij de weg an de achterkant en bij erg vervelende drempels moet je oppassen voor je uitlaat maar er mankeert niets aan de constructie.
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

alvast bedankt voor de reacties

ik had ook het gevoel dat de schokdempers de beste tijd gehad hadden

Bij scherp draaien aan rontondes gebeurd het dat hij de neiging tot gripverliezen vertoont. Hij hangt wel niet door dus de schokdempers...

Dus een bezoek aan de garage is denk ik aan te bevelen.
maar dacht dat de autokeuring mij hierop toch wel zou wijzen. Niet dus.

Zijn de standaard originele schokdempers voldoende of zou ik sterkere laten monteren. Wie kan mij goede aanraden


dank u
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Schikdempers DEMPEN, heeft neits met laag liggen te maken, dat zijn de veren die dit bepalen.

Gewoon standaard dempers eronder, gewoon goed en weer jaren plezier.

Maar ik zou toch even navragen wat nu PRECIES de reden is van afkeur. Als je die onderdelen vervangt is alles weer OK. En ophangingdelen zijn iet zo duur en makkelijk te vervangen.

Aan je "rotondeverhaal"te lezen kunne de dempers inderdaad wel een reden zijn. Lekken ze geen olie (nat aan buitenzijde)?

Wim
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

hallo wim

wel daar zou ik eens naar moeten kijken.

Buiten lekken ed hoe kun je nog zien dat je schokdempers versleten zijn.
- uitwendige tekenen.
Een kamaraad toonde mij enige tijd geleden een schokdemper en we vroegen ons toen af of deze nog goed waren (weren gedemonteerd)
Bij het heen en weer bewegen soepel maar in de hoogste stand iets gorgelend??? was dat normaal??


Zou je een merk aanbevelen of gewoon de garage laten kiezen.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

dat gorgelen is de olie die zich in de schokdemper verplaatst.

bij de 440 kun je meestal goed zien wanneer de orginele dempers gaar zijn: ze roesten uit elkaar.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

heeft toch het welbekende mcpherson ophanging wat al sinds de jaren 70 wordt toegepast. stug achteras, maar daar is verder niks mis mee. Oke ligt niet zoals een sportwagen in de bochten. Maar beter boven gemiddeld, zelfs in vergelijking met moderne auto's van de goedkopere merken.

Misschien tijd voor nieuwe dempers die willen het weleens begeven naar 12 jaar.

En vind je de 460 te laag liggen plaats je een set hulpveren. Kost niks.
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

hallo


ik kan via een kameraad aan koni dempers komen (gele) voor achteraan voor ong 160 euro.

Ik dacht dat dat soort dempers enkel voor verlaagde veren geschikt waren of kan ik deze ook plaatsen.

ik vrees wel dat deze zo hard gaan zijn dat het niet meer confortabel rijden gaat zijn.

Nu ik rij wel soms met een aanhangwagen -- mischien maakt dat ook iets uit.

wat is jullie mening

Voor de gele gaan of gewone laten plaatsen tegen miscchien dezelfde prijs
iemand
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

die koni's zijn op de hardste stand prima voor de 440/460 :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

voor aanhanger maakt t bar weinig uit, de veren bepalen hoe laag de auto komt te liggen. Dus sterkere veren of een setje hulpveren er tussen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

Toevallig zijn mijn achter dempers ook aan vervanging toe;
tikkend geluid bij bochten en drempels, zwaar aan t roesten.

Welk type en merk dempers is geschikt en is het zelf een beetje te doen?

Ik heb in andere recente topics al wat hierover gezien maar wil er toch graag wat meer over weten.
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

heel simpel, uurtje werk. zet de auto aan 1 kant op de krik. haal het wiel eraf. krik met een andere krik de auto as omhoog. maak beide bouten los. Laat de krik van achteras zakken en je kunt zo de oude demper weg pakken. Zonder die krik kan ook maar is wat meer aankloten.

Daarn nieuwe demper erop en klaar en dan de andere kant nog.

Ik heb er monroe reflex op liggen, iets stugger dan de originele volvo. Maar bevallen me prima en nog steeds genoeg comfort.. vooral bochtjes kan ik nu veel sportiever nemen. rotondes zijn leuk, niet meer zoveel overhellen. Ligt veel strakker op de weg.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
dirkvis1968
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47

hallo


is dat een grapje of serieus bedoeld van die gele koni op zijn hardst!

Wat voor effect krijg je dan?? Alsof je met betonnen wielen rijdt of is het nog confortabel.Ik hebhet graag strak zoals een niewe wagen maar nu ook niet zoals een stootkar. zouden de rode koni zoals sommige ze noemen niet beter zijn

Ik overweeg het enkel omdat die kameraad er aan kan komen aan 160 euro voor 2 stuks en ze wil plaatsen bij mij en gewone vervangschokdempers in de garage naar verluid geplaats ook zo iets kosten
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

dirkvis1968 schreef:hallo


is dat een grapje of serieus bedoeld van die gele koni op zijn hardst!

Wat voor effect krijg je dan?? Alsof je met betonnen wielen rijdt of is het nog confortabel.Ik hebhet graag strak zoals een niewe wagen maar nu ook niet zoals een stootkar. zouden de rode koni zoals sommige ze noemen niet beter zijn

Ik overweeg het enkel omdat die kameraad er aan kan komen aan 160 euro voor 2 stuks en ze wil plaatsen bij mij en gewone vervangschokdempers in de garage naar verluid geplaats ook zo iets kosten
dash van 440.nl rijdt met rondom gele koni's, achterop staan ze op zn hardst ingesteld, en dat bevalt m prima voor zover ik vernomen hebt..

Zelf heb ik gasgevulde gabriel dempers, bevallen ook prima, groot verschil met die roestende rommel die er onder zat :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”