Hallo mede-forumleden,
Ik ben in het bezit van een V70 uit 1999 met automaat. De afgelopen week ben ik met mijn gezin op vakantie geweest naar Zwitserland. Dit was voor mij de eerste keer dat ik met een automaat de bergen in ging. Ik wist niet precies welke stand van de automaat, in welke situatie, ik nu precies moest gebruiken. Is er iemand die mij daar informatie over gaan geven of ervaringen kan uitwisselen. Ik vond eerlijk gezegd de prestaties van de V70 een beetje tegenvallen, maar misschien verwachtte ik wel teveel.
Laat mij delen in jullie kennis en ervaring...
Argent
Rijden in de bergen met een automaat
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Argent,
Kun je misschien wat specifiker zijn wat je voor motor hebt en wat je vond tegenvallen?
Bij berg op moet de motor voldoende toeren maken, om makkelijk boven te komen. Doorschakelen naar een hogere versnelling moet worden voorkomen door de juiste stand van de keuzehandel. Dit zelfde geldt ook voor het afremmen op de motor. De automaat moet zeker niet gaan free-weelen, maar het afremmen op de motor mogelijk maken.
Kun je misschien wat specifiker zijn wat je voor motor hebt en wat je vond tegenvallen?
Bij berg op moet de motor voldoende toeren maken, om makkelijk boven te komen. Doorschakelen naar een hogere versnelling moet worden voorkomen door de juiste stand van de keuzehandel. Dit zelfde geldt ook voor het afremmen op de motor. De automaat moet zeker niet gaan free-weelen, maar het afremmen op de motor mogelijk maken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Argent
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
- Locatie: Vleuten(Utrecht)
Hallo Oceanracer,
Ik zal proberen wat specifieker te zijn.
Het idee leefde bij mij dat ik met mijn V70 2.5D(140PK) meer power zou hebben bij het rijden in glooiend tot bergachtig landschap. Meer power vergeleken met de Peugeot 806 die ik daarvoor had.Ik ben er achter gekomen dat er naast de D ook een 3 en L stand op de automaat zit.
Het gaat mij er met name om wanneer gebruik ik nu welke versnelling.
Bij sommige bergwegen dacht ik; hij valt echt wel terug in prestaties.
Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen en ik had geen ervaring in het rijden in de bergen met een AUTOMAAT.
Ben ik nu iets duidelijker voor je?
Met vriendelijke groet,
Argent.
Ik zal proberen wat specifieker te zijn.
Het idee leefde bij mij dat ik met mijn V70 2.5D(140PK) meer power zou hebben bij het rijden in glooiend tot bergachtig landschap. Meer power vergeleken met de Peugeot 806 die ik daarvoor had.Ik ben er achter gekomen dat er naast de D ook een 3 en L stand op de automaat zit.
Het gaat mij er met name om wanneer gebruik ik nu welke versnelling.
Bij sommige bergwegen dacht ik; hij valt echt wel terug in prestaties.
Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen en ik had geen ervaring in het rijden in de bergen met een AUTOMAAT.
Ben ik nu iets duidelijker voor je?
Met vriendelijke groet,
Argent.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je tijdens de ritten aldaar ook stand "3" gebruikt? In deze stand wordt niet doorgeschakeld naar de vierde versnelling zodat de motor voldoende toeren houdt om makkelijker te kunnen presteren en wordt er ook afgeremd op de motor, wanneer je bergaf rijdt. Dit ontlast de remmen.
Vergeet ook niet dat je nu maar over 4 versnellingen beschikt en normaal gesproken over vijf. De versnellingen zijn nu dus langer, waardoor het toerentalverschil voor en na het schakelen meer met elkaar verschilt. Bovendien lever je met een automaat altijd wat aan power op de wielen in t.o.v. een handbak.
Vergeet ook niet dat je nu maar over 4 versnellingen beschikt en normaal gesproken over vijf. De versnellingen zijn nu dus langer, waardoor het toerentalverschil voor en na het schakelen meer met elkaar verschilt. Bovendien lever je met een automaat altijd wat aan power op de wielen in t.o.v. een handbak.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
argent.
controleer het oliepeil,kwaliteit van de olie,geen brand lucht aan zitten
ververst de olie met speciale atf dextron 3.
controleer het oliepeil,kwaliteit van de olie,geen brand lucht aan zitten
ververst de olie met speciale atf dextron 3.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
pg. 71 Automatic transmission

P (Park)
Use this position when starting the engine or parking the car.
Never use P while car is in motion.
The parking brake should also be used when parking on grades.
The gear selector is mechanically locked in the P position (SHIFT LOCK).
To release the selector, start the engine and depress the brake pedal. If it is necessary to manually release the gear selector, see page 108 for instructions.
WARNING! Never leave the car when the engine is running. If, by mistake, the gear selector is moved from P, the car may start moving.
R (Reverse)
Never engage R while is moving forward.
N (Neutral)
Neutral = no gear engaged. Use the parking brake. The engine can be started with the gear selector in this position.
D (Drive)
D is the normal driving position and should be used as often as possible to help improve fuel economy. Upshift and downshift of the forward gears occur automatically and are governed by accelerator pedal position and engine speed.
3 (Intermediate position)
The indicator lamp in the instrument panel and the lamp in the W mode selector light up when this gear is selected. Automatically shifts up and down between 1st, 2nd, and 3rd gears. There is no upshift from 3rd gear. Position 3 can be used for driving in hilly terrain, for towing trailers or for increased engine braking power.
L (Low position)
The indicator lamp in the instrument panel and the lamp in the W mode selector light up when this gear is selected. No upshift can occur when L is engaged. Select position L for driving in first and second gears. Use this position to select low gear with no upshift, e.g. when ascending and descending steep grades. There will be a noticeable downshift when the transmission shifts from second to first gear.
Kick-down
Automatic shift to a lower gear (kick-down) is achieved by depressing the accelerator pedal fully and briskly. An upshift will be achieved when approaching the top speed for a particular gear or by releasing the accelerator pedal slightly. Kick-down can be used for maximum acceleration or when passing at highway speeds.
"Lock-up"
The transmission has a "lock-up" function which reduces engine speed and saves fuel. "Lock-up" can sometimes be felt as an additional gear change.

Driving mode selector
The buttons at the base of the gear lever allow you to select the Winter/Wet driving mode.
W Winter/Wet mode
Enhanced Vehicle Traction
This mode may be selected for starting/moving off on slippery roads.
In position D*, the gearbox starts in 3rd gear and changes up to 4th gear.
In position 3*, 2nd gear is locked and there is no change up to 3rd gear.
In position L, 1st gear is locked.
The indicator lamp in the instrument panel lights up when this mode is selected (the lamp will also light up if the gear selector is in position 3 or L). Press W to disengage this mode.
When this mode is disengaged or if the ignition is switched off**, the gearbox automatically reverts to the normal driving mode. If the indicator lamp begins to flash, this is an indication of a fault in the automatic gearbox. The Malfunction Indicator lamp will also light up if a fault is detected. If the transmission does not shift properly, place the gear selector in position L. Please contact your Volvo retailer if this occurs.
CAUTION:
Driveability and fuel economy will be adversely affected by prolonged driving in Winter/Wet mode . Volvo recommends using this mode only when starting in extremely slippery conditions.
Never select P or R while the car is in motion.
When initially selecting positions D, 3, L or R, your right foot should press firmly on the brake pedal to ensure that the car is standing still with the engine idling.
The gear selector should not be downshifted to L at speeds above 75 mph (125 km/h). ***
Automatic transmission - adaptive system
The automatic transmission is controlled by an adaptive guidance system that constantly monitors the way in which the transmission functions. It senses and adapts each gear shift for optimal performance. The system also monitors your particular driving style and adapts gear shifting accordingly.
* These positions always offer the kick-down function.
** If the ignition is switched on again within several minutes, mode W will remain engaged.
*** Always observe posted speed limits.
Special tips - automatic transmission
For driving down steep hills and when driving for prolonged periods at low speeds, position L should be selected. Avoid, however, repeated changes since this can cause overheating of the transmission oil. For driving on long continuous uphill gradients, select position 3.
Never select P or R while the car is in motion.
When initially selecting positions D, 3, L or R, your right foot should press firmly on the brake pedal to ensure that the car is standing still with the engine idling.
The gear selector should not be downshifted to L at speeds above 75 mph (125 km/h). Always observe posted speed limits.
Do not hold the car stationary on an incline by using the accelerator pedal. Instead, apply the hand brake (parking brake). This prevents the transmission oil from becoming overheated.
When towing a trailer, select shift position 3.
While towing a trailer in hilly terrain, do not drive continuously at engine speeds above 4500 rpm to help avoid high engine oil temperatures.
On certain models during cold starts, the transmission will shift up at higher rpm to enable the three-way catalytic converter to reach its normal operating temperature as quickly as possible.
All Wheel Drive (AWD)
(certain models)
The All Wheel Drive system in your Volvo is designed to meet rigorous technical requirements. Used correctly, AWD better enables you to deal with varying road conditions than would be possible on a car equipped with conventional front or rear wheel drive only.
Please note that the AWD system is permanently engaged.
How your All Wheel Drive
(AWD) system works
All Wheel Drive means that all four wheels on your vehicle are powered at the same time. The power is distributed automatically between the front and rear wheels. A viscous coupling distributes the power between the pair of wheels with the best traction in the current road conditions. This improves roadholding and helps avoid wheel-spin.
In normal conditions, the majority of the power is distributed to the front wheels. The front wheels are equipped with Volvo's anti-spin system TRACS, which is integrated with the car's ABS brake system. Power to the rear wheels is regulated by a differential lock if one of these wheels should lose traction when you start to drive off. The improved traction helps increase driving safety in the rain, snow and freezing road conditions.
A freewheel module disconnects the power to the rear wheels when the brakes are applied in order to give the car good braking stability.

P (Park)
Use this position when starting the engine or parking the car.
Never use P while car is in motion.
The parking brake should also be used when parking on grades.
The gear selector is mechanically locked in the P position (SHIFT LOCK).
To release the selector, start the engine and depress the brake pedal. If it is necessary to manually release the gear selector, see page 108 for instructions.
WARNING! Never leave the car when the engine is running. If, by mistake, the gear selector is moved from P, the car may start moving.
R (Reverse)
Never engage R while is moving forward.
N (Neutral)
Neutral = no gear engaged. Use the parking brake. The engine can be started with the gear selector in this position.
D (Drive)
D is the normal driving position and should be used as often as possible to help improve fuel economy. Upshift and downshift of the forward gears occur automatically and are governed by accelerator pedal position and engine speed.
3 (Intermediate position)
The indicator lamp in the instrument panel and the lamp in the W mode selector light up when this gear is selected. Automatically shifts up and down between 1st, 2nd, and 3rd gears. There is no upshift from 3rd gear. Position 3 can be used for driving in hilly terrain, for towing trailers or for increased engine braking power.
L (Low position)
The indicator lamp in the instrument panel and the lamp in the W mode selector light up when this gear is selected. No upshift can occur when L is engaged. Select position L for driving in first and second gears. Use this position to select low gear with no upshift, e.g. when ascending and descending steep grades. There will be a noticeable downshift when the transmission shifts from second to first gear.
Kick-down
Automatic shift to a lower gear (kick-down) is achieved by depressing the accelerator pedal fully and briskly. An upshift will be achieved when approaching the top speed for a particular gear or by releasing the accelerator pedal slightly. Kick-down can be used for maximum acceleration or when passing at highway speeds.
"Lock-up"
The transmission has a "lock-up" function which reduces engine speed and saves fuel. "Lock-up" can sometimes be felt as an additional gear change.

Driving mode selector
The buttons at the base of the gear lever allow you to select the Winter/Wet driving mode.
W Winter/Wet mode
Enhanced Vehicle Traction
This mode may be selected for starting/moving off on slippery roads.
In position D*, the gearbox starts in 3rd gear and changes up to 4th gear.
In position 3*, 2nd gear is locked and there is no change up to 3rd gear.
In position L, 1st gear is locked.
The indicator lamp in the instrument panel lights up when this mode is selected (the lamp will also light up if the gear selector is in position 3 or L). Press W to disengage this mode.
When this mode is disengaged or if the ignition is switched off**, the gearbox automatically reverts to the normal driving mode. If the indicator lamp begins to flash, this is an indication of a fault in the automatic gearbox. The Malfunction Indicator lamp will also light up if a fault is detected. If the transmission does not shift properly, place the gear selector in position L. Please contact your Volvo retailer if this occurs.
CAUTION:
Driveability and fuel economy will be adversely affected by prolonged driving in Winter/Wet mode . Volvo recommends using this mode only when starting in extremely slippery conditions.
Never select P or R while the car is in motion.
When initially selecting positions D, 3, L or R, your right foot should press firmly on the brake pedal to ensure that the car is standing still with the engine idling.
The gear selector should not be downshifted to L at speeds above 75 mph (125 km/h). ***
Automatic transmission - adaptive system
The automatic transmission is controlled by an adaptive guidance system that constantly monitors the way in which the transmission functions. It senses and adapts each gear shift for optimal performance. The system also monitors your particular driving style and adapts gear shifting accordingly.
* These positions always offer the kick-down function.
** If the ignition is switched on again within several minutes, mode W will remain engaged.
*** Always observe posted speed limits.
Special tips - automatic transmission
For driving down steep hills and when driving for prolonged periods at low speeds, position L should be selected. Avoid, however, repeated changes since this can cause overheating of the transmission oil. For driving on long continuous uphill gradients, select position 3.
Never select P or R while the car is in motion.
When initially selecting positions D, 3, L or R, your right foot should press firmly on the brake pedal to ensure that the car is standing still with the engine idling.
The gear selector should not be downshifted to L at speeds above 75 mph (125 km/h). Always observe posted speed limits.
Do not hold the car stationary on an incline by using the accelerator pedal. Instead, apply the hand brake (parking brake). This prevents the transmission oil from becoming overheated.
When towing a trailer, select shift position 3.
While towing a trailer in hilly terrain, do not drive continuously at engine speeds above 4500 rpm to help avoid high engine oil temperatures.
On certain models during cold starts, the transmission will shift up at higher rpm to enable the three-way catalytic converter to reach its normal operating temperature as quickly as possible.
All Wheel Drive (AWD)
(certain models)
The All Wheel Drive system in your Volvo is designed to meet rigorous technical requirements. Used correctly, AWD better enables you to deal with varying road conditions than would be possible on a car equipped with conventional front or rear wheel drive only.
Please note that the AWD system is permanently engaged.
How your All Wheel Drive
(AWD) system works
All Wheel Drive means that all four wheels on your vehicle are powered at the same time. The power is distributed automatically between the front and rear wheels. A viscous coupling distributes the power between the pair of wheels with the best traction in the current road conditions. This improves roadholding and helps avoid wheel-spin.
In normal conditions, the majority of the power is distributed to the front wheels. The front wheels are equipped with Volvo's anti-spin system TRACS, which is integrated with the car's ABS brake system. Power to the rear wheels is regulated by a differential lock if one of these wheels should lose traction when you start to drive off. The improved traction helps increase driving safety in the rain, snow and freezing road conditions.
A freewheel module disconnects the power to the rear wheels when the brakes are applied in order to give the car good braking stability.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 20:35
Ik woon in het zuidelijke deel van het Zwarte Woud, rijd daar nu ruim 5 jaar door redelijk bergachtig terrein, en kan het verhaal van Oceanracer bevestigen.
Het vervelende doorschakelen als je net voor een bocht wat af wil remmen vervalt als je de automaat limiteert tot 4, of 3, evt zelfs L (=1&2), afhankelijk van type automaat. En ook het afremmen op de motor lukt alleen maar efficiënt als je "terugschakelt".
In mijn buurt gebruik ik wel eens een binnendoorverbinding van ruim twee km lang, met helling variërend tussen 16 en 24%. Daar had mijn Mercedes Benzine Automaat 4-bak moeite mee, de V70 D5 Automaat klimt moeiteloos. Mede door het hoge koppel in relatief lage toeren ivm benzinemotoren.
Goed naar de motor luisteren en op de toeren letten, zo vind je vanzelf wellke stand van de automaat bij een bepaalde situatie hoort.
Het vervelende doorschakelen als je net voor een bocht wat af wil remmen vervalt als je de automaat limiteert tot 4, of 3, evt zelfs L (=1&2), afhankelijk van type automaat. En ook het afremmen op de motor lukt alleen maar efficiënt als je "terugschakelt".
In mijn buurt gebruik ik wel eens een binnendoorverbinding van ruim twee km lang, met helling variërend tussen 16 en 24%. Daar had mijn Mercedes Benzine Automaat 4-bak moeite mee, de V70 D5 Automaat klimt moeiteloos. Mede door het hoge koppel in relatief lage toeren ivm benzinemotoren.
Goed naar de motor luisteren en op de toeren letten, zo vind je vanzelf wellke stand van de automaat bij een bepaalde situatie hoort.
- Argent
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
- Locatie: Vleuten(Utrecht)
Alvast bedankt voor de waardevolle reacties en de informatie.
Oceanracer: je verhaal is duidelijk em ik heb inderdaad ook de standen 3 en L uitgeprobeerd en nu weet ik ook hoe ze werken.
Het is ook niet zo dat ik gefrustreerd rond reed in de V70, maar ik vroeg me af wat nu de juiste manier is om met een automaat te rijden in de bergen.
Na het lezen van jullie reacties is me dat een stuk duidelijker geworden.
Deze zomer ga ik naar Noord Italie en kan ik deze info opnieuw gaan uitproberen.
De werking van de standen D, 3 en L zijn me nu wel duidelijk.
De schakelaar "Override Lock" die naast de Automaat zit, wat is daar precies de functie van?
Volvogrill: kun je me nog even uitleggen wat je precies met je opmerking over de olie bedoelt? Wat is atf dextron 3?
Volvorider:dank voor je uitgebreide verklaring van de automatische transmissie.
Oceanracer: je verhaal is duidelijk em ik heb inderdaad ook de standen 3 en L uitgeprobeerd en nu weet ik ook hoe ze werken.
Het is ook niet zo dat ik gefrustreerd rond reed in de V70, maar ik vroeg me af wat nu de juiste manier is om met een automaat te rijden in de bergen.
Na het lezen van jullie reacties is me dat een stuk duidelijker geworden.
Deze zomer ga ik naar Noord Italie en kan ik deze info opnieuw gaan uitproberen.
De werking van de standen D, 3 en L zijn me nu wel duidelijk.
De schakelaar "Override Lock" die naast de Automaat zit, wat is daar precies de functie van?
Volvogrill: kun je me nog even uitleggen wat je precies met je opmerking over de olie bedoelt? Wat is atf dextron 3?
Volvorider:dank voor je uitgebreide verklaring van de automatische transmissie.
- Argent
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
- Locatie: Vleuten(Utrecht)
IK denk dat ik het antwoord heb.
Een jaar lang heb ik gereden in een V70 met een defecte luchtmassameter (LMM). Er zit nu een nieuwe in en ik heb een hele andere auto teruggekregen. Hij heeft veel meer vermogen, PK's, acceleratie, noem het maar op. Ik kan niet wachten om de bergen in te gaan.
Doe je voordeel met dit verhaal.
Argent
Een jaar lang heb ik gereden in een V70 met een defecte luchtmassameter (LMM). Er zit nu een nieuwe in en ik heb een hele andere auto teruggekregen. Hij heeft veel meer vermogen, PK's, acceleratie, noem het maar op. Ik kan niet wachten om de bergen in te gaan.
Doe je voordeel met dit verhaal.
Argent
- innocenti
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30.06.2007 - 21:59
Ik zet bij sterke afdalingen de automatische bak altijd in de 2 (stand 3 + winterstand). Hiermee kan je perfect afremmen op de motor. Ook bergop wil ik deze nog wel eens gebruiken om te voorkomen dat de bak opschakeld als je even van het gas af gaat.
Handig is de bak van Volvo niet met de [Winter] knop te gebruiken maar werkt goed.
Handig is de bak van Volvo niet met de [Winter] knop te gebruiken maar werkt goed.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Berg-op vanuit stilstand (zeker met caravan!) wel stand 1 of D gebruiken ipv stand 2/winter omdat de auto anders in z'n 2 optrekt. Dit veroorzaakt veels te veel slip en dus warmte. Afremmen op de motor zoals omschreven is inderdaad aan te raden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race