Schakelen probleem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
micmac
1st Gear member

21 mei gaat mijn volvo S40 T5 voor de zoveelste keer terug naar de dealer om een probleem met schakelen na te kijken. Ik merk bij het schakelen dat de versnellingen niet vloeiend in elkaar over gaan (hoe ik ook probeer) Altijd schokkend en hakerig. Net alsof er speling in zit. Ik merkte afgelopen weekend ook dat het schakelen iets soepeler ging omdat ik met een aanhanger reed. (ik had het idee dat er door de aanhanger meer druk op het versnellingsgedeelte zodat de speling niet zo veel kans heeft).

Iemand enig idee of hetzelfde probleem gehad?

De keren dat ie bij de dealer was konden ze niets (al 4 keer niet) vinden. Ik ben bang dat ik, nadat 1 jaar volvogarantie is verlopen, ze ineens "wel" iets vinden en ik dus voor dit probleem kan opdraaien.

-- Update --

Donderdag 30 juni is ie naar de dealer gegaan voor het vervangen van de koppeling en een upgrade van software i.v.m. ineens zwaar afremmen op de versnelling als je geen gas geeft.

Ze hadden langer nodig dan alleen die donderdag. Vrijdagmiddag ben ik 'm gaan halen en alle problemen zijn weg. Hij rijdt als een zonnetje. Zelfs beter dan toen ik hem kocht.

Daarbij kwam ook nog dat ze 'm hebben gewassen en de wielen hebben nog een grondige inspectie gehad omdat we op vakantie gaan.

Service is meer dan ok bij niham westland.
Volvo S40 T5 - 2004 - Black Sapphire
C 30 T5
4th Gear member

andere dealer proberen ?
micmac
1st Gear member

Niet echt het antwoord wat ik zocht maar zou dat wat uitmaken denk je? Ze gebruiken toch allemaal dezelfde computer systemen (historie auto). Kan ik dan naar een andere dealer (waar ik de auto niet heb gekocht) zonder dat ik moet betalen voor reparaties etc?
Oceanracer
Geartronic member

Je kunt altijd naar een andere dealer, om een diagnose te laten stellen. De kosten hiervan zullen wel voor eigen rekening zijn. Maar als daar wel iets uit komt, dient je dealer dit onder garantie te verhelpen. Je kunt ook de auto door de ANWB laten controleren. Ook op eigen kosten, natuurlijk. De kosten voor deze controle's van je auto zullen altijd vele malen lager zijn, dan blijven rijden met de wagen en (ruim) na de garantieperiode alsnog voor hoge kosten op moeten draaien, als de bak moet worden gereviseerd. Anders ook eens bij een revisiebedrijf langsrijden. Die weten zeker van wanten!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvogrill
2nd Gear member

er ligt een speciale versnellingsbak naast de motor,die van huis uit
stroef schakelen,dit is incombinatie met deze motor op elkaar afgestemd
als je het niet gewend ben dan kan het een rot gevoel geven,
terwijl er niets aan de hand is,een tip kan ik wel geven dat men het
hydraulisch druk lager even ontlucht.eventueel gelijk het rem systeem.
zit op de zelfde pot.de versnellingsbak is alleen bij volvo te repareren.
micmac
1st Gear member

Update schakelprobleem.

Vandaag de auto gebracht naar de volvo-dealer. Eindelijk succes. De monteur erkende het probleem (na meerijden) en zou kijken wat hij er aan kon doen.
Ook had ik geklaagd over de uitlaten, die aan de rechterkant zat in verhouding lager dan de linkerkant en de dalatec stof begint bij mij af te brokkelen. Daar heb ik ze ook op gewezen.

Resultaat:
Uitlaat is rechtgezet. Wat overigens wel moeilijk is met dit model. Maar toch gelukt.

Ik krijg andere bekleding waar het kapot is. (garantiewerk) dat is wel tof!

Het belangrijkste:
De koppeling wordt vervangen ook garantiewerk. Ik ben geloof ik 4x teruggeweest voor dit probleem. En dan toch eindelijk wordt het gemaakt.

Allemaal garantiewerk dus dat was een mooie service van mij dealer.
Bart
8th Gear member

Mooi zo, geeft een goed gevoel denk ik zo!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
eXite
4th Gear member

...wat overigens niet wegneemt dat het erg wennen is om soepel te schakelen in een T5 (maar niet onmogelijk :P)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
micmac
1st Gear member

eXite schreef:...wat overigens niet wegneemt dat het erg wennen is om soepel te schakelen in een T5 (maar niet onmogelijk :P)
Dat is waar maar bij mij was het bijna niet mogelijk. Ik moest te veel controleren.

Volgende auto toch maar automaat!? :lol: :lol:
Hidde
Starter

Heb op dit moment hetzelfe probleem met mijn V50 2.4i
Ik heb de auto nog geen 2 maanden (nieuw gekocht) Met name naar de 2e en 3e versnelling klinkt het zoals je beschrijft schokkend en hakerig. Ik heb het ook als ik langzaam in zijn 3 over hobbels rijd. Het lijkt alsof er ergens iets te veel speling in zit. Inmiddels zijn de versnellingsbak en de motorophangrubbers vervangen, maar het probleem is daarmee helaas niet opgelost. De dealer weet het ook niet meer.... :evil:
V50 2.4i Kinetic
Hidde
Starter

micmac,

Ik hoor graag van je of het vervangen van de koppeling resultaat heeft gehad!
V50 2.4i Kinetic
eXite
4th Gear member

micmac schreef:
eXite schreef:...wat overigens niet wegneemt dat het erg wennen is om soepel te schakelen in een T5 (maar niet onmogelijk :P)
Dat is waar maar bij mij was het bijna niet mogelijk. Ik moest te veel controleren.

Volgende auto toch maar automaat!? :lol: :lol:
Nee, gaat niets boven met je eigen hand in 3e versnelling nog even doortrekken naar 150 :D
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
micmac
1st Gear member

Ik heb ook last gehad van een onregalmatig stationair trillende motor. Er was toen een rubberkapot. Die is vervangen maar dat resulteerde niet in een regelmatig lopende motor. De 2.5 T5 is natuurlijk een andere wat zenuwachtige motor dan de 2.4i. Hij is toen nog een keer terug geweest om i.p.v een rubber een hydrolische busrubber er in te doen. Dat heeft ietswat geholpen. Ik hou je op de hoogte van de koppelingreparatie.
eXite
4th Gear member

Ik heb ook wel eens dat als ik stationair voor een stoplicht sta dat ik om de 10 seconden heel kort een lichte trilling voel... dit is niet normaal?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
micmac
1st Gear member

Mijn dealer heeft mij verteld dat lichte onregelmatige trilling bij stationair lopen een eigenschap is van de 2.5 motor. Hij legde uit dat, omdat het een vijfcilinder is, je oneven cilinders hebt aan iedere kant. 3 aan de een en 2 aan de ander. Hierdoor raakt ie ietwat uit balans wat de trilling veroorzaakt. Dit hoort de motorrubbers op te vangen. Maar dat is dus niet zo. Bij mij is een speciale motorrubber geplaatst. Een hydrolische. Dit verzacht de trilling enigzins maar het is niet weg. Nu ben ik wel een pietje precies en een zeikerd wat dat betreft maar ik ben er nu aan gewend en merk het niet meer. Daarvoor kon ik er niet aan wennen. Toen was het te storend.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”