Vandaag auto laten uitlijnen.....wat een verschil!

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Billy Road
4th Gear member

na het plaatsen van nieuwe voorbanden mijn auto laten uitlijnen.
Alle 4 de wielen hadden "toespoor", achter was het enorm zei de uitlijner. (had ook last van sneller afslijten aan buitenzijde)

Auto stuurt nu merkbaar scherper en hopenlijk ben ik nu van die gecupte banden af......

Voorheen een zoekerig stuurgedrag, als ik even niet oplette zat ik met hoge snelheid al gauw bijna op de andere weghelft. Stuurt nu snaarstrak en is bijna met 1 vinger te sturen.

Zo'n groot verschil had ik niet verwacht.....een aanrader dus.
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
joost
7th Gear member

Als je dat soort klachten hebt is het zeker een aanrader. Heb je de klachten niet, hoef je natuurlijk niet te gaan. Ik heb het met mijn V40 ook eens laten doen en het verschil was goed merkbaar.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Billy Road
4th Gear member

Zelfs auto's af fabriek staan niet altijd goed uitgelijnd. Bij mij was het verschil wel degelijk merkbaar, de auto rijdt "voelbaar" rustiger.....

Frumpy
5th Gear member

Billy Road schreef:Auto stuurt nu merkbaar scherper en hopenlijk ben ik nu van die gecupte banden af......
Gecupte banden komt niet door slechte/verkeerde uitlijning.
In ieder geval goed om te lezen dat de auto weer strak stuurt.
paQ
4th Gear member

Frumpy schreef:
Billy Road schreef:Auto stuurt nu merkbaar scherper en hopenlijk ben ik nu van die gecupte banden af......
Gecupte banden komt niet door slechte/verkeerde uitlijning.
In ieder geval goed om te lezen dat de auto weer strak stuurt.
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld.
edraket
7th Gear member

Volgens mij wordt cuppen inderdaad veroorzaakt door een slechte uitlijning.
Het vreemde is dat mijn auto achter ook veel teveel toespoor had. Overigens is de S60 heel erg makkelijk zelf uit te lijnen. Ik breng hem er niet meer voor weg in elk geval.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Billy Road
4th Gear member

dat klopt idd. de auto is gemakkelijk uit te lijnen, maar hoe doe jij dat dan zonder meetapparatuur?

marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Heeft uitlijnen nog wat te maken met het scheef staan van het stuur? Die stond iets naar rechts namelijk. En de auto trekt ook heel iets naar rechts...
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
edraket
7th Gear member

Gewoon met een touwtje. Omdat een S60 een sporing voor en achter gelijk heeft is dit zeer makkelijk uit te voeren. Iedereen staart zich blind op die mooie apparatuur, maar als je niet weet hoe je een auto moet uitlijnen wordt het nog niets. Het is zeker geen rocket-science en als je weet wat je doet is dit zeer eenvoudig zelf uit te voeren. Mijn auto lijn ik uit in 20 minuten. Vaak wordt alleen de sporing voor bijgesteld, maar naar de sporing achter en het camber wordt niet gekeken. daar betaal je dan wel 75 euro of meer voor en is het nog niet goed! Mijn broer had zijn BMW 330 laten uitlijnen vanwege een erg zoekerig gedrag. Het camber achter was niet afgesteld, maar viel net binnen de grenzen. Nog steeds hetzelfde resultaat dus. Naar een bedrijf met kennis en daar werd verteld dat een BMW met veel negatief camber achter moet worden afgesteld. Dus naar max gezet en perfect. Zo zie je de ingedienten (apparatuur) kan aanwezig zijn, maar zonder kennis wordt het nog niets.

De S60 moet sporingsneutraal uitgelijnd worden (recht dus) tot een klein beetje toespoor (6 minuten voor en 12 minuten achter), en is niet echt kritisch. Als je zowel voor als achter een kleine mm toespoor geeft aan beide kanten is het goed. Bij 17" is 6 minuten gelijk aan 0,7 mm per wiel.
Achter is het toespoor nog eenvoudiger af te stellen als achter met excenter bouten.
Camber kun je gewoon zo ver mogelijk zetten met de standaard verpoten, dan staat het camber op ongeveer een halve graad negatief. Achter is het camber niet afstelbaar.

Zorg er overigens voor dat de auto op een vlakke ondergrond staat en de "spanning" uit de banden zijn. Een paar keer voor en achteruit duwen in rechtuit stand is dus nodig, ook na elke verandering.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gertje83
2nd Gear member
Contacteer:

Heeft uitlijnen nog wat te maken met het scheef staan van het stuur? Die stond iets naar rechts namelijk. En de auto trekt ook heel iets naar rechts...
Ja, ik had dat ook en nadat de wagen is uitgelijnd geen probleem meer.
Billy Road
4th Gear member

Bij mij stond het stuur ook niet mooi neutraal. Iets naar rechts en dat merkte ik ook met nieuwe voorbanden. Nu spoort hij mooi recht....

uitlijnen met een touwtje...gaaf ;-), maar zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van. Wel dat ik een toespoor had van meer dan 4 mm.....

Ik heb de auto nu dik 3 maanden en de achterbanden waren giga scheef afgesleten (links binnenzijde 6 mm,rechts buitenzijde a 3 mm), dat de vorige eigenaar dat nou niet is opgevallen en dat de garage daar nou niks aan heeft gedaan....ik denk dat als ik door was gereden de banden bij minder dan 10000 op de indicatoren hadden gezeten, ze sleten immens snel.....

grantnmc
1st Gear member

Auto opnieuw laten uitlijnen en... enorme foute stand van vooral de achterwielen.

Na uitlijnen fantastisch weggedrag, al duikt hij nog wel fors in 'deuken' in het wegdek,maar hij blijft wel rechtuit rijden!

DOEN DUS!
Leon!!
1st Gear member

Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld.
[/quote]

hahaha ook als je een kromme achter as heb, willlen de banden wel eens cuppen :banghead: nog anderhalve week, ben ik er van af, dan krijg de volvo
Don't drive faster than your guardian angel can fly
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”