Volvo 440 1.8i nu echt hulp nodig!!!

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
NightFlash
1st Gear member

Ik zit met een mega probleem!!

Mijn volvo 440 1.8i uit 1997 heeft echt kuren.

Het begon met pingelen, stotteren, heel veel zwarte rook en uiteindelijk niet eens meer willen aanslaan bij starten??

Eerst kreeg ik van verschillende kanten te horen dat het de koppakking was?? erg vreemd want niet 1 bougie was zwart maar alle 4.

Uiteindelijk bleek het ook niet de koppakking te zijn, maar volgens de garage kwam het door slechte verbranding veroorzaakt door een defecte ontstekingsmodule die weer was stukgegaan door een slechte verdeelkap??? jaja, snap je hem nog??
Oke, volledige ontsteking, module, verdeelkap, rotor, kabels, bougies, luchtfilter(deze was inmiddels ook zwart) e.d. vervangen voor nieuwe spullen. Allemaal origineel Volvo. Probleem iets minder maar toen ging de uitlaat fluiten en sissen, tevens werd de uitlaat bocht waar de lambda aan vast zit bijna vloeibaar rood...( 1 dag later) Door de slechte verbranding dus waarschijnlijk kat stuk, en misschien wel de lambda verbrand e.d.
Nieuwe kat er onder, meteen einddemper vervangen, ook vol...
Hij Fluit niet meer, loop redelijk regelmatig in zijn toerental 850 toeren.
Maar stottert nog steeds bij te lage toeren, verbruik is nog steeds 1 op 5 en de rook is nog steeds zwart?????

Ik weet het niet meer. Garage zegt dat het onwaarschijnlijk is dat het de branstofdrukregelaar is, ook de gasklep is gereinigd, eigenlijk alles wat met de injectie te maken heeft. Lambda lampje knippert, kilometer aan, kilometer uit??? Ik weet het niet meer, garage ook niet.

Wie heeft er nog wel een idee?? Ben nu al zo veel kosten kwijt, de rest kan er nu ook nog wel bij.......
440GL
4th Gear member

alles wat je noemt duidt erop dat hij te rijk loopt (rode uitlaat, zwarte rook, niet willen aanslaan, hoog verbuik)

het feit dat het lambdalampje gaat branden, duidt erop dat hij foutmeldingen heeft. ik weet niet of die met de hand zijn uit te lezen (bij een 95er tweeliter kan dat wel)
ik begrijp niet waarom hij nog niet uitgelezen is want dat leidt waarschijnlijk regelrecht naar de oorzaak.
NightFlash schreef:Uiteindelijk bleek het ook niet de koppakking te zijn, maar volgens de garage kwam het door slechte verbranding veroorzaakt door een defecte ontstekingsmodule die weer was stukgegaan door een slechte verdeelkap??? jaja, snap je hem nog??
dit is technisch gezien geen vreemd gedachtegang. wanneer de spanning die de onstekings module afgeeft niet naar massa kan lopen krijgt de onstekingsmodule op z´n flikker, zelfde verhaal als je de motor rondstart zonder dat de bougiedoppen er op zitten
NightFlash schreef:Oke, volledige ontsteking, module, verdeelkap, rotor, kabels, bougies, luchtfilter(deze was inmiddels ook zwart) e.d. vervangen voor nieuwe spullen. Allemaal origineel Volvo. Probleem iets minder maar toen ging de uitlaat fluiten en sissen, tevens werd de uitlaat bocht waar de lambda aan vast zit bijna vloeibaar rood...( 1 dag later) Door de slechte verbranding dus waarschijnlijk kat stuk, en misschien wel de lambda verbrand e.d.
hoe is deze auto in het verleden onderhouden? van deze klachten een luchtfilter niet zwartworden, en het feit dat er een kleine verbetering optrad toen de ontsteking is vernieuwd duidt erop dat die ook niet in optimale staat verkeerde!
Nieuwe kat er onder, meteen einddemper vervangen, ook vol...
Hij Fluit niet meer, loop redelijk regelmatig in zijn toerental 850 toeren.
Maar stottert nog steeds bij te lage toeren, verbruik is nog steeds 1 op 5 en de rook is nog steeds zwart?????

[/quote]

er blijft niet veel over.

eerst maar eens uitlezeen, maar ik denk dat of de koelvloeistoftemperatuursensor, of nog waarschijnlijker, de inlaatluchttemperatuursensor kapot is. Als deze geen stroom meer doorgeeft,(of juist boordspanning, dat licht eraan of het een ntc of een ptc is) zal de injectiecomputer denken dat die bijv. -25 is en heel rijk gaan staan om hem te starten (zeg maar choke vol uit) omdat hij kapot is zal de temperatuurwaarde niet veranderen en zal hij dus ook rijk blijven staan.

mvg
NightFlash
1st Gear member

Uitlezen is gedaan, kwam toen niet veel naar voren?? daarom ook ontstekings verhaal. Zal morgen even kijken of er nog foutmeldingen inzitten en evt resetten.
Hoe kan ik nou nog testen welke van de 2 sensoren stuk is? of kan je dit terug vinden bij het uitlezen?
Zal garage ook even jou idee meegeven, wellicht kunnen hun met een testje kijken of ze er iets mee kunnen.
Alvast bedankt!
Nu helemaal een monster
Mijn 460 2.0i glt uit ";93... Aangepaste monopoint, en extra pk's weet niet hoe maar van 0-100 in 7,7 seconden is toch leuk...

Byte my dust you crazy gti drivers
NightFlash
1st Gear member

Helaas is er geen onderhouds history van de auto bekend.
Toen ik hem kocht was hoij optisch en technisch in naar mijn idee goede staat.
Heb er ook een aantal maanden zonder problemen mee gereden.
Deze zijn plotseling ontstaan en volgen zich vervolgens in zeer rap tempo op.
De staat van de ontsteking is nieuw dus dat zou geen problemen met zich mee mogen brengen. Omdat ik er stotterend en kreunend toch mee naar huis gereden ben heeft waarschijnlijk zijn rotte appels afgeworpen.. boontje komt om zijn loontje. Lucht filter was waarschijnlijk al zwart of het roet is door de tegendruk die de motor kreeg van de verstopte kat, de weg via de inlaat gaan volgen??
Ik ben in voor alle ideeen, ga ook alles proberen om de auto weer in orde te krijgen, moet wel naar frankrijk rijden van de zomer...
Nu helemaal een monster
Mijn 460 2.0i glt uit ";93... Aangepaste monopoint, en extra pk's weet niet hoe maar van 0-100 in 7,7 seconden is toch leuk...

Byte my dust you crazy gti drivers
Lex
2nd Gear member

NightFlash schreef: Eerst kreeg ik van verschillende kanten te horen dat het de koppakking was??
Bij een lekke koppakking komt er koelwater/vloeistof bij de olie. Dit geeft witte rook en geen zwarte rook. Verder is een lekke koppakking te herkennen aan een witte substantie aan de binnenkant van de vuldop van het carter ( sludge ).
Dit is dus idd geen lekke koppakking. Wat het wel is, is op afstand niet of nauwelijks te beoordelen. Misschien naar de Volvo dealer? Of zijn alle eerdere reparaties/vernieuwingen al bij een Volvo dealer uitgevoerd?
NightFlash
1st Gear member

Oke, vandaag weer naar de Volvodealer geweest. gevraagd of de chef werkplaats ook nog even naar wilde kijken.
eerst maar eens uitlezeen, maar ik denk dat of de koelvloeistoftemperatuursensor, of nog waarschijnlijker, de inlaatluchttemperatuursensor kapot is. Als deze geen stroom meer doorgeeft,(of juist boordspanning, dat licht eraan of het een ntc of een ptc is) zal de injectiecomputer denken dat die bijv. -25 is en heel rijk gaan staan om hem te starten (zeg maar choke vol uit) omdat hij kapot is zal de temperatuurwaarde niet veranderen en zal hij dus ook rijk blijven staan.
Bovenstaande onder de aandacht gebracht en wat blijkt.......
Regelunit (lees computer) overleden,daarom gaf hij geen storingen door maar dacht de computer wel dat we aan het tuffen waren op de noordpool ??-40 graden?? Andere computer van de sloop gehaald en hij rijd weer als vanouds. Volgens de Chef werkplaats is het een 440kwaal model 95/97 dat de regelunit er gewoon ineens mee stopt. Dus aan de rest op dit forum, laat deze bij bovenstaande kuren meteen ff chekken. Vooral als je storingscode 1-1-1 hebt en de auto rijd als een kameel op diesel.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”