wie heeft er zijn auto al laten tunen en heeft er een roetfilter onder ?
heeft dit gevolgen met het tunen ?
hangt de roetfilter er nog onder ?
tunen & roetfilter
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Tunen met roetfilter kan, wel moet er rekening mee gehouden worden en zijn de winsten meestal iets lager.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
-
- 5th Gear member
waarom zou ik bij hartog gaan en niet rica/bsr ?pedro sr. schreef:Tunen met roetfilter kan, wel moet er rekening mee gehouden worden en zijn de winsten meestal iets lager.
(of heb je nagenoeg dezelfde aanpassingen? .. afkijken maakt mij niet uit)
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Wij kijken niet af
, alles is eigen ontwikkeling.
Bsr is goed maar zit niet om de hoek, een bereikbare tuner is ook wel eens makkelijk.
Rica is ook goed, hoor je zelden klachten over, over ons ook niet.
Ik ga niet zeggen dat wij beter zijn en uiteraard ook niet dat Rica dat is, ik kan dat (objectief) niet beoordelen.
Wij hebben kwaliteit en service hoog in het vaandel tegen een nette prijs, geen low-budget standaard programmaatjes waar je "het mee moet doen" en geven 2 weken niet goed geld terug garantie.
Als je voor een gerenommeerde tuner kiest zit je goed, Rica is dat, BSR is dat, Hartog is dat, zo zijn er nog een paar.
Het is voornamelijk een vertrouwenskwestie, je moet er een goed gevoel bij hebben en vertrouwen in hebben.

Bsr is goed maar zit niet om de hoek, een bereikbare tuner is ook wel eens makkelijk.
Ik ga niet zeggen dat wij beter zijn en uiteraard ook niet dat Rica dat is, ik kan dat (objectief) niet beoordelen.
Wij hebben kwaliteit en service hoog in het vaandel tegen een nette prijs, geen low-budget standaard programmaatjes waar je "het mee moet doen" en geven 2 weken niet goed geld terug garantie.
Als je voor een gerenommeerde tuner kiest zit je goed, Rica is dat, BSR is dat, Hartog is dat, zo zijn er nog een paar.
Het is voornamelijk een vertrouwenskwestie, je moet er een goed gevoel bij hebben en vertrouwen in hebben.
.
-
- 5th Gear member
V70 T5 2002pedro sr. schreef:Wij kijken niet af, alles is eigen ontwikkeling.
wat zou dat kosten bij jullie?
en welke remaanpassingen zou je adviseren (qua merk/remvermogen) bij geen aanpassingen in suspensie, uitlaat of anders dan chiptuning.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De T5 kost 600 euro all-in.
Remaanpassingen zijn nodig indien je het maximale uit de wagen haalt en een hogere topsnelheid wilt/kunt bereiken t.o.v. normaal, anders volstaat het originele systeem.
Een beter remsysteem is natuurlijk altijd prettig indien het nu niet volstaat, een Brembo big brake kit is mooi maar kostbaar, anders een set geperforeerde schijven met Ferodo blokken bijvoorbleed scheelt ook al flink.
Remaanpassingen zijn nodig indien je het maximale uit de wagen haalt en een hogere topsnelheid wilt/kunt bereiken t.o.v. normaal, anders volstaat het originele systeem.
Een beter remsysteem is natuurlijk altijd prettig indien het nu niet volstaat, een Brembo big brake kit is mooi maar kostbaar, anders een set geperforeerde schijven met Ferodo blokken bijvoorbleed scheelt ook al flink.
.
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
als je dus het volle vermogen er gaat uithalen en de roetfilter zit er nog onder dan gaat deze stuk ?
jullie kunnen hem er dus onderuithalen en uit de auto chippen (ivm het regeneratie proces) (ik had hier al eens een mail voor gestuurt)
wat zou de prijs hiervan zijn ?
en is het mogelijk om de originele software er terug in te zetten als ik naar de controle hier in belgië ga ? en moet ik hiervoor dan betalen ?
en als je chipt is dan de chip bedoelt voor sneller op te trekken dus bv:
origineel van 0-100 in 9.6 sec
en gechipt van 0-100 in 8.6 ofzo ... ?
mvg pieter
jullie kunnen hem er dus onderuithalen en uit de auto chippen (ivm het regeneratie proces) (ik had hier al eens een mail voor gestuurt)
wat zou de prijs hiervan zijn ?
en is het mogelijk om de originele software er terug in te zetten als ik naar de controle hier in belgië ga ? en moet ik hiervoor dan betalen ?
en als je chipt is dan de chip bedoelt voor sneller op te trekken dus bv:
origineel van 0-100 in 9.6 sec
en gechipt van 0-100 in 8.6 ofzo ... ?
mvg pieter
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als je een auto met roetfilter gaat tunen heb je minder speelruimte dan een wagen zonder, het filter wordt heter, verstopt sneller enz., daar is minder mee te doen op een veilige manier.
Als je het filter weghaalt moet de software daarop aangepast worden, de regeneratie wordt dan "weggeschreven".
Waarschijnlijk moet het filter er dan voor de jaarlijkse keuring weer onder en de software weer aangepast worden op de aanwezigheid van het filter.
Het kan wel maar wordt erg omslachtig op deze manier.
Met roetfilter is er genoeg uit te halen om toch een leuke winst te hebben, als je tot het naadje wilt gaan kan het filter eruit, met bovengenoemde consequenties.
Als je het filter weghaalt moet de software daarop aangepast worden, de regeneratie wordt dan "weggeschreven".
Waarschijnlijk moet het filter er dan voor de jaarlijkse keuring weer onder en de software weer aangepast worden op de aanwezigheid van het filter.
Het kan wel maar wordt erg omslachtig op deze manier.
Met roetfilter is er genoeg uit te halen om toch een leuke winst te hebben, als je tot het naadje wilt gaan kan het filter eruit, met bovengenoemde consequenties.
.
-
- 6th Gear member
laat je kop niet gek maken!.pieter007 schreef: en is het mogelijk om de originele software er terug in te zetten als ik naar de controle hier in belgië ga ?
denk je echt dat Goca zo'n gigantische investering gaat doen om alle auto's te kunnen uitlezen?.
zoveel verschillende types, interfaces en programmaties.
écht niet, verder dan geruchten komt dit niet van de grond.
en zelfs al moet het toch gebeuren, is er op een simpele manier een mouw aan te passen.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Klopt, de software op orginaliteit beoordelen gaat voorlopig nooit lukken.
Alleen een softwareaanpassing is geen probleem, in hoeverre je het roetfilter nodig hebt voor de keuring in Belgie weet ik niet.
Alleen een softwareaanpassing is geen probleem, in hoeverre je het roetfilter nodig hebt voor de keuring in Belgie weet ik niet.
.
-
- 5th Gear member
moet ik nog even beoordelenpedro sr. schreef:De T5 kost 600 euro all-in.
reed eerder s40 t4 licht gemodificeerd, toen scheelde dat toch wel
wat zou een set peferforeerde schijven met andere blokken qua indicatieprijs zijn?
en hoeveel betere remweg zou je daarmee krijgen
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb hier nu een V40 T4 staan en moet eerlijk zeggen dat het remsysteem niet echt overtuigend is, net als het onderstel, dat zou iets zijn waar ik zeker (getuned of ongetuned) iets aan zou veranderen.
Normaal gesproken gebruiken mensen tuning om iets vlotter op te trekken en is een betere remwerking niet nodig omdat de wagen simpelweg niet zwaarder wordt en de topsnelheid bijna nooit gereden wordt, er is dus geen verschil met origineel.
Wel wordt het belangrijk als je een bepaald parcour zo snel mogelijk wilt afleggen, door het toegenomen accelartievermogen worden tussen de bochten hogere snelheden behaald en heb je een beter remvermogen/afvoer van hitte nodig.
Als je het gevoel hebt dat de remmen snel last krijgen van fading kun je eens een setje geperforeerde proberen met Ferodo blokken, dat remt fijn, ik gebruik ze zelf ook.
Wel maken deze iets meer geluid wanner je bijna stilstaat, maar niet erg. De kosten zijn het ook niet, zeker als je huidige setje toch al bijna aan vervanging toe is.
Normaal gesproken gebruiken mensen tuning om iets vlotter op te trekken en is een betere remwerking niet nodig omdat de wagen simpelweg niet zwaarder wordt en de topsnelheid bijna nooit gereden wordt, er is dus geen verschil met origineel.
Wel wordt het belangrijk als je een bepaald parcour zo snel mogelijk wilt afleggen, door het toegenomen accelartievermogen worden tussen de bochten hogere snelheden behaald en heb je een beter remvermogen/afvoer van hitte nodig.
Als je het gevoel hebt dat de remmen snel last krijgen van fading kun je eens een setje geperforeerde proberen met Ferodo blokken, dat remt fijn, ik gebruik ze zelf ook.
Wel maken deze iets meer geluid wanner je bijna stilstaat, maar niet erg. De kosten zijn het ook niet, zeker als je huidige setje toch al bijna aan vervanging toe is.
.
-
- 5th Gear member
duidelijk antwoord, dank je
S40 smeet ik meer mee
V70 toch beduidend minder
S40 smeet ik meer mee
V70 toch beduidend minder
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
wat ik dan wel kan doen is gewoon het roetfilter er terug onderschroevenLudo schreef:laat je kop niet gek maken!.pieter007 schreef: en is het mogelijk om de originele software er terug in te zetten als ik naar de controle hier in belgië ga ?
denk je echt dat Goca zo'n gigantische investering gaat doen om alle auto's te kunnen uitlezen?.
en zelfs al moet het toch gebeuren, is er op een simpele manier een mouw aan te passen.
voor het zicht op de controle ...
want als er een rechte buis onderzit dat gaat wel opvallen denk ik
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
wat ik dan wel kan doen is gewoon het roetfilter er terug onderschroevenLudo schreef:laat je kop niet gek maken!.pieter007 schreef: en is het mogelijk om de originele software er terug in te zetten als ik naar de controle hier in belgië ga ?
voor het zicht op de controle ...
want als er een rechte buis onderzit dat gaat wel opvallen denk ik
hoe zit het dan eigenlijk met de roettest ?
stel dat ik dus het eruit laat chippen
en ik zet hem er onder voor van thuis naar de controle te rijden gaat de roettest dan goed zijn ?
-
- 6th Gear member
dan zou ik de filter een weekje vóór de keuring er terug onder zetten.
dan istie ondertussen weer goed gangbaar.
maar als je telkens de progammatie moet wijzigen is ook maar niks...
een oplossing daarvoor zou zijn, een 2é ecu die standaard is.
dan istie ondertussen weer goed gangbaar.
maar als je telkens de progammatie moet wijzigen is ook maar niks...
een oplossing daarvoor zou zijn, een 2é ecu die standaard is.
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
zo'n ecu zal wel flink wat €€€ zijn !!
waarom een weekje voor de keuring ?
dan gaat hij toch verstroppen ? of niet ?
kan ik hem ander nietgewoon leeghalen ?
dus openslijpen langs de bovenkant(zodat het achteraf niet te zien is)
leeghalen en een rechte buis inlassen
terug dichtlassen ...
waarom een weekje voor de keuring ?
dan gaat hij toch verstroppen ? of niet ?
kan ik hem ander nietgewoon leeghalen ?
dus openslijpen langs de bovenkant(zodat het achteraf niet te zien is)
leeghalen en een rechte buis inlassen
terug dichtlassen ...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
"Belgen en het milieu" blijft toch iedere keer een wat moeilijke combinatie.
-
- 5th Gear member
heheh, humorbart simpson schreef:"Belgen en het milieu" blijft toch iedere keer een wat moeilijke combinatie.
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
tjabart simpson schreef:"Belgen en het milieu" blijft toch iedere keer een wat moeilijke combinatie.

ze schrijven hier in boekjes dat de belgische staat 200 € terug geeft als je een roetfilter hebt ,
hier bel ik voor naar brussel ,
antwoord ...
euh roetfilter ? even zoeken
even later aah gevonden
dit moet nog goed gekeurd worden door het konkinklijk besluit ... met als gevolg ... nog niets gezien van 200 € zoui dit door de roetfilter kunnen zijn ? die aan het regenereren is ?