Opstartproblemen na rijden op benzine

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Pimguin
1st Gear member

Hallo,

ik heb een volvo 245 uit 1980 die op LPG rijdt. Hij start ook op LPG, maar laatst ben ik begonnen om mijn benzinetank eens leeg te rijden, de benzine was zeker een jaar oud (jaja, te oud...). Toen ik echter een keer thuiskwam van een ritje op benzine wat verder prima gaat, vergat ik echter op de benzine uit het systeem te rijden en over te schakelen op gas, want op (deze) benzine start ie erg slecht (de motor is op gas afgesteld). Toen ik daarna wilde starten lukte het niet meer, en kreeg ik om de paar seconden plofjes ook nadat de benzine volgens mij allang weggestart had moeten zijn (paar minuten starten met knopje voor gas / benzine op 'niks'). toen ik daarna op gas wilde starten, kreeg ik even geen plofjes, maar daarna een enorme knal... :(

heeft dit iets te maken met een niet goed lopende ontsteking en wat zou de oplossing kunnen zijn? de verdelerkap is juist weer even opgepoetst, dus dat kan het niet zijn. Hij startte al iets minder goed (duurde vaak vijf seconden voordat ie aansloeg). Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt, groet,

Pim
Battlecruiser
8th Gear member

Helpt het niet gewoon door verse nieuwe benzine te tanken?

En misschien is de benzinetank nu zó leeg, dat het laatste restant gewoon niet meer opgezogen wordt. Of je benzinefilter is gedeeltelijk verstopt?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Pimguin
1st Gear member

hij start dus op gas! de gastank is wel bijna leeg, maar ik heb wel vaker gestart met een bijna lege tank, geen problemen mee gehad, en aan de knallen te ontlenen wordt er wel gas aangevoerd. Ik heb door te starten zonder aanvoer van gas of benzine geprobeerd de benzine die al in het systeem zat (brandstofpomp enzo) weg te starten, dat is eerder ook al eens gelukt, en daarna geprobeerd op gas te starten, wat toen wel lukte, en nu dus niet meer. Benzinetank zit nog voor een derde vol dus dat kan het niet zijn..
Aantje
4th Gear member

Wanneer hebje voor het laatst getankt. Benzine bestaat namelijk s'winters uit meer lichte dan zware fractie's. Zomers bestaat benzine uit meer zware dan lichte fractie's. Het kan dus zijn dat als je s'winters benzine tankt deze zomers niet werkt. Dit omdat de lichte fractie's Vapour Lock (dampbel vorming) in de benzine leiding veroorzaken. Komt veel voor bij warm weer als er winter benzine in de tank zit. Mocht er zomer benzine in de tank zitten en het is enorm koud s'ochtends dan kan de auto startproblemen geven omdat de lichte benzine fractie's ontbreken. Hierdoor heeft deze moeite met aanslaan. Daarbij kan het zijn dat van de benzine die in de tank zitten alle lichte fractie's zijn verdampt. Hierdoor zou de auto alleen op de zware fractie's moeten starten wat enorm lastig is. Probeer er wat nieuwe benzine bij te gooien of probeer te starten met warm weer.

Lichte Fractie's
+ Makkelijk koude start
- Verdampen snel in de tank
- Vapour Lock

Zware Fractie's
+ Hoog rendement
- Moeilijk om mee te starten (koude start)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad.
Pimguin
1st Gear member

Aantje, het is wel informatief, ik zou niet weten of het zomer of winter benzine is, heb de auto pas een jaar en nog nooit benzine getankt. Maar ik start dus niet op benzine, en dat probeer ik ook niet, het probleem is dat ie nu niet meer op gas start...
Aantje
4th Gear member

Je zegt zelf dat je de auto pas een jaar hebt, dan zullen er naar alle waarschijnlijkheid geen lichte fractie's meer in de benzine zitten. Waarom de auto op het moment nog niet start is voor mij onbekend? Misschien is die verzopen. Wel raad ik je aan om mocht de auto weer starten om de benzine tank leeg te rijden en dan wat regelmatiger op benze te gaan rijden om te voorkomen dat de lichte fractie's verdwijnen.

Is op het moment je verdamper ontdooit?

Tevens je auto startte op benzine slecht omdat de juiste benzine fracties ontbreken. Op lichte fractie's start hij gewoon veel makkelijker dan op de zware fracties.

Gas tank misschien toch te ver leeg?

Anders even de dealer bellen misschien dat zei wat meer weten.
Pimguin
1st Gear member

Ik moet zo en zo vaker op benzine rijden ja :)

Verder heb ik van de oude eigenaar (mijn broer) gehoord dat het hele elektrische systeem net nieuw is, evenals de bobine, dus de kans dat het daar aan ligt lijkt niet heel groot, morgen ga ik eerst de bougies enzo controleren en de verdeelkap nog eens goed bekijken en de carburateur, misschien dat die valse lucht aanzuigt. Ik hoor het relais duidelijk klikken voordat ik start, dus gas moet er genoeg zijn..
Aantje
4th Gear member

Misschien is de motor verzopen. en kijk even of de bougie's een vonk geven. Kijk en/of voel even of de verdamper koud aanvoeltals je de motor op contact zet met het gas aan. Als deze koud aanvoelt of bevroren is (ijslaagje) erop zit. Als dat niet het geval is dan komt er waarschijnlijk geen LPG meer uit de tank. Misschien weet de dealer wel wat je kan doen om het probleem te verhelpen.
Pimguin
1st Gear member

ik heb langdurig zonder toevoer van gas of benzine gestart, dus dan lijkt mij dat de motor niet meer verzopen is? Waar kan ik de verdamper overigens vinden? :oops:
Aantje
4th Gear member

Die is verbonden met het koelsysteem om hem warm te houden. Anders zou je nu kunnen proberen om de auto weer te gaan starten op gas.. Mocht dit dan niet lukken dan zou het erop duiden dat LPG tank leeg is.
Pimguin
1st Gear member

dat probeerde ik dus afgelopen maandag en toen kreeg ik dus alleen een heel grote knal :( dus dan lijkt het me niet dat me gastank leeg is, toch?
Aantje
4th Gear member

Dan weet ik het niet, bel even de dichtsbijzijnde dealer. Misschien dat die iets meer weet. Of jou kan vertellen wat je dan moet doen. Leg beide situatie's aan hem voor zowel van de benzine als de LPG kant. Misschien weet hij telefoonisch een oplossing. Bellen kost niets, alleen wat moeite en de desbetreffende persoon helpt je graag. Succes ermee. En hoop wat van je te horen als het is gelukt.
Pimguin
1st Gear member

zal zeker wat laten horen ja 8)
Battlecruiser
8th Gear member

Is die grote knal geen backfire?

Dat is een typisch probleem voor de LPG-auto's van die jaren. Moeilijk starten en zeer beroerd lopen.
Gewoonlijk is dan de onderdrukslang aan de onderkant van het inlaatspruitstuk losgeschoten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Pimguin
1st Gear member

dat is backfire ja :(

ik zal eens kijken, heb nog niet zoveel technische kennis dus zal ff moeten zoeken naar de onderdrukslang. Zit het inlaatspruitstuk op de zijkant van de motor tussen motor en carburateur?
Aantje
4th Gear member

Ja daar zit het inlaatspruitstuk.
Battlecruiser
8th Gear member

Het is al een tijdje terug dat ik voor het laatst met een 240 gereden heb, maar in mijn herinnering moest ik links van het motorblok (als je vóór de auto staat met je kop onder de motorkap) zoeken naar een slang van ongeveer 2 cm dik die aan de onderkant van een spruitstuk zat, was losgeschoten.
Dat spruitstuk (of wat het dan ook was) zat tamelijk hoog, dus je hoeft niet heel diep te zoeken.
Volvo Rules the Road
Fat Rat
5th Gear member

hmm tenzij het bij de 240 geheel anders is als bij de 740 zit het uitlaatspruitstuk links als je er voor staat met je neus tussen de bougiekabels, en het inlaatspruitstuk dan dus rechts.
Maargoed we hebben het hier natuurlijk nog wel over een b21 of b23 en niet een B230K
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Peter Timmer
2nd Gear member

Het inlaatspruitstuk zit idd rechts als je met je hoofd onder de kap staat.
En ik denk dat doordat de gastank bijn aleeg is er een te lage druk in het gassysteem ontstaan is, waardoor je backfire gekregen hebt.
er zal nu idd iets losgeschoten zijn waardoor hij niet meer wil starten.
Ik zou proberen de auto naar een gaspomp te slepen, voordat je weer gaat starten.
Oh ja, ook eerst even uitzoeken wat er is losgeschoten
succes
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
oudegroen
3rd Gear member
Contacteer:

Als het een backfire is geweest, dan ook zeker even je luchtfilterhuis en luchtfilter zelf checken. Bij een echte backfire is de kans namelijk aanzienlijk dat er een explosie heeft plaatsgevonden in het luchtilterhuis. Daar kunnen dan scheuren in komen waardoor er valse lucht wordt aangezogen...

Heb je nog contactpunten? Vernieuwen dan!

Succes!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km