D-5 motor S-60
Geplaatst: 31.05.2007 - 16:22
Ik ben sinds vorig jaar juli een volvo S-60 rijder met een D-5 dieselmotor. Op advies van vrienden en bekenden hebben wij deze auto gekocht vanwege de vermeende betrouwbaarheid.
Rijdend met 40 km/uur op een normale weg binnen de bebouwde kom klonk begin mei jl. ineens het geluid alsof er een fietsband onder de auto door ging. De motor sloeg af en wilde niet meer starten. Na opslepen naar onze garage bleek dat de multiriem eraf gelopen was, door het stuklopen van een spanrol. De multiriem blijkt de ruimte te hebben om rond te slingeren en kwam dubbel tussen de krukaspoeli van de distributieriem en de distributieriem zelf.
Het gevolg was desastreus. Niet alleen was de cilinderkop stuk, ook bleek het spanwiel, gemonteerd aan de zijkant van het onderblok, eraf gerukt te zijn. Resultaat: de motor geheel total-loss.
De motor had ca. 180.000 km gelopen en liep als een zonnetje. Bij 155.000 km zijn de riemen en de spanwielen van de distributieriem vervangen, geheel volgens Volvo voorschrift.
Ik heb Volvo Nederland via een uitgebreide e-mailwisseling geïnformeerd over deze onwaarschijnlijke misser en aangegeven dat met een kleine modificatie aan de D-5 motor, nl. het plaatsen van een metalen plaatje tussen de beide riemen, deze reparatie van ruim € 3.600,- teruggebracht had kunnen worden tot een schade van enkele tientjes, namelijk alleen het vervangen van de multiriem en de eventuele spanrol.
Volvo Nederland bleek niet bereid een tegemoetkoming in de kosten te doen en heeft in alle berichten mijn suggestie betreffende de modificatie aan deze motor om dit manco op te lossen, genegeerd.
De volvo dealer heeft dit manco vaker meegemaakt. Ik ben benieuwd of ook lezers van deze site dergelijke ervaringen hebben meegemaakt met de Volvo D-5 motor.
Rijdend met 40 km/uur op een normale weg binnen de bebouwde kom klonk begin mei jl. ineens het geluid alsof er een fietsband onder de auto door ging. De motor sloeg af en wilde niet meer starten. Na opslepen naar onze garage bleek dat de multiriem eraf gelopen was, door het stuklopen van een spanrol. De multiriem blijkt de ruimte te hebben om rond te slingeren en kwam dubbel tussen de krukaspoeli van de distributieriem en de distributieriem zelf.
Het gevolg was desastreus. Niet alleen was de cilinderkop stuk, ook bleek het spanwiel, gemonteerd aan de zijkant van het onderblok, eraf gerukt te zijn. Resultaat: de motor geheel total-loss.
De motor had ca. 180.000 km gelopen en liep als een zonnetje. Bij 155.000 km zijn de riemen en de spanwielen van de distributieriem vervangen, geheel volgens Volvo voorschrift.
Ik heb Volvo Nederland via een uitgebreide e-mailwisseling geïnformeerd over deze onwaarschijnlijke misser en aangegeven dat met een kleine modificatie aan de D-5 motor, nl. het plaatsen van een metalen plaatje tussen de beide riemen, deze reparatie van ruim € 3.600,- teruggebracht had kunnen worden tot een schade van enkele tientjes, namelijk alleen het vervangen van de multiriem en de eventuele spanrol.
Volvo Nederland bleek niet bereid een tegemoetkoming in de kosten te doen en heeft in alle berichten mijn suggestie betreffende de modificatie aan deze motor om dit manco op te lossen, genegeerd.
De volvo dealer heeft dit manco vaker meegemaakt. Ik ben benieuwd of ook lezers van deze site dergelijke ervaringen hebben meegemaakt met de Volvo D-5 motor.