benzine of diesel op korte trajecten?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Birdie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 17.05.2007 - 12:24

Dag allemaal ,

De eerste keuze die een wagen zich aan de koper opdringt is deze : benzine of diesel ? Nu heb ik onlangs een V70 benzine besteld. Waarom benzine ? Omdat a) ik maar op 5 km van mijn werk woon b) maar 12000 tot 15000 km per jaar rij.
Als we de gereden kilometers nu even terzijde laten , want deze hebben een impact op de jaarlijkse kost en we beschouwen alleen de afstand : 's morgens rijd ik 5 km naar mijn werk ,
's middags kom ik naar huis (12 km) langs de snelweg , dan eten en een half uurtje daarna rijd ik terug (5km) . 's Avonds kom ik dan langs dezelfde weg naar huis.(5 km ). Nu is mijn vraag : hoe zou een huidige V70 dieselmotor op zulke korte trajecten reageren, kwestie van op bedrijfstemperatuur te komen ? Ik heb altijd gehoord dat zoiets niet goed is voor een diesel, maar misschien is de V70 dieselmotor robuust genoeg en lacht ie zich een bult om mijn bezorgdheid? Ook altijd gehoord : korte afstanden zijn erg slijtig voor een motor. Wordt dit nu naar het rijk der fabelen verwezen, of is er een grond van waarheid in te vinden? Elke mening hierover wordt ten zeerste geappreciëerd.

Groeten uit België

mod-edit: verplaatst en titel aangepast.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40978
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik weet dan mijn diesel pas na een minuut of 10 á 15 op temperatuur is.
Vooral 's winters merk je dat omdat de kachel dan pas lekker warm wordt.

Wat mij betreft is dat ideaal. Dat is nl. de afstand tot de snelweg dus kan ik 'm rustig warm laten worden voordat hij moet presteren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Birdie
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 17.05.2007 - 12:24

Ben schreef:Ik weet dan mijn diesel pas na een minuut of 10 á 15 op temperatuur is.
Da's nou juist mijn vraag : na 10 minuten ben ik er , en dan leg ik de motor stil. Hoe ervaart een dieselmotor zoiets ? Begint hij juist op temperatuur te komen en hup : je legt 'm stil . Goed of slecht voor zo'n motor ? En waarom slecht ? Gaan er dan in de toekomst sommige onderdelen sneller stuk ?? Of heeft dit geen invloed ? Weet je hierover misschien meer ?
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Dat korte stukjes funest zijn voor een motor is inderdaad waar. Dat komt omdat de olie stroperig is en minder goed smeert bij een koude motor. Het is dus zaak dat een motor snel op bedrijfstemperatuur komt, dan slijt hij minder hard. Een warme motor slijt nagenoeg niet, daarom kun je auto's met 150.000km op de teller hebben die in een betere motorische staat verkeren dan een auto met 25.000km op de teller; het hangt er maar net vanaf hoe die kilometers zijn gemaakt.

Wat betreft jouw vraag, ik zou met die hoeveelheid kilometers (in zo'n interval) voor een benzinemotor kiezen.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik zou bij de aankoop van een nieuwe V70 ook voor de benzine gaan, niet in de laatste plaats vanwege de veel lagere aanschafprijs, de meerprijs van een diesel ga je in 10 jaar nog niet terug verdienen met 15.000km jaar.
Gebruikt ligt dat allemaal behoorlijk anders.
Volvo for life
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Birdie schreef:
Ben schreef:Ik weet dan mijn diesel pas na een minuut of 10 á 15 op temperatuur is.
Da's nou juist mijn vraag : na 10 minuten ben ik er , en dan leg ik de motor stil.
een benzinemotor is op 5 minuten ook niet op temperatuur.
afhankelijk van je snelheid, anders op 10 minuten ook maar amper.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een benzinemotor is daarmee nog altijd wel eerder op bedrijfstemperatuur dan een diesel. Daar komt bij dat een moderne zuinige diesel ook nog eens trager opwarmt dan een wat conventionele TDI met "oudere" techniek.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Topic Starter heeft er gewoon goed aan gedaan om een benzine te kopen.

Alle zaken die hier gezegd worden spelen mee ten voordele van benzine (opwarmtijd motor, kosten aanschaf, verbruik etc) voor dit soort korte stukjes woon-werk.
Persoonlijk zou ik 5 km op de fiets doen maar als je het per auto doet, dan met een benzine.
De D5 is echt een enorme slurper in de stad.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

BTW: als de watertemperatuur meter in het midden staat is de motor (olie!) nog niet écht warm, dat duurt nog even langer.
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Bij een benzineauto duurt het ongeveer 30 km tot de olie goed warm is. Bij een diesel is het naar mijn weten 60 km.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

glitz schreef:Bij een benzineauto duurt het ongeveer 30 km tot de olie goed warm is. Bij een diesel is het naar mijn weten 60 km.
Niet dus.
Mijn 480 is na 10 km op temperatuur (>75 graden). Dit is ongeveer 10 minuten na de koude start op een 80 km/h weg.
Mijn S60 Diesel is na zodra ik de autoweg opkom (na 17 km) ook op temperatuur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Kan Birdie misschien voor een lichtere olie kiezen, of is dat te theoretisch gedacht?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

V480-S60 schreef:
glitz schreef:Bij een benzineauto duurt het ongeveer 30 km tot de olie goed warm is. Bij een diesel is het naar mijn weten 60 km.
Niet dus.
Mijn 480 is na 10 km op temperatuur (>75 graden). Dit is ongeveer 10 minuten na de koude start op een 80 km/h weg.
Mijn S60 Diesel is na zodra ik de autoweg opkom (na 17 km) ook op temperatuur.
ook belangrijk hierbij is de buitentemperatuur.
in de winter duurt het iets langer.
en de olie zegt ook nog iets, bij welke temperatuur geeft die zijn beste smeereigenschappen!.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ludo schreef:
V480-S60 schreef:Niet dus.
Mijn 480 is na 10 km op temperatuur (>75 graden). Dit is ongeveer 10 minuten na de koude start op een 80 km/h weg.
Mijn S60 Diesel is na zodra ik de autoweg opkom (na 17 km) ook op temperatuur.
ook belangrijk hierbij is de buitentemperatuur.
in de winter duurt het iets langer.
en de olie zegt ook nog iets, bij welke temperatuur geeft die zijn beste smeereigenschappen!.
Je hebt gelijk dat het ook buitentemperatuur afhankelijk is, dit zijn ook wel een beetje gemiddelden.
Maar hou me te goede, bij mij is er "ingeramd" dat de olietemperatuur minimaal 75 graden moet zijn. (In de 480 loopt is bij snelweg gebruik op tot 110 graden.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

trompetje schreef:Kan Birdie misschien voor een lichtere olie kiezen, of is dat te theoretisch gedacht?
Nee, een diesel (eigenlijk ook een benzine) is niet geschikt voor korte stukjes van 5 km. Ongeacht de oliesoort.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Moderne motoren hebben al erg dunne olie en gaat het verhaal over "stroperige" olie niet helemaal meer op. Voor zowel diesel als benzine motoren is het niet goed om veel korte ritjes te maken.

Verder is het ook een economische afweging en zoals Bart al zei: De diesel meerprijs haal je met 15.000 per jaar er waarschijnlijk nooit uit.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

[quote="V480-S60Mijn S60 Diesel is na zodra ik de autoweg opkom (na 17 km) ook op temperatuur.[/quote]

Heb jij een olietemperatuur meter in de S60?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, helaas niet (had ik dat maar zoals op de 480) maar ik merk aan de reacties op het gaspedaal dat ie dan lekker los is en dat ik gewoon het gaspedaal zonder probleem in kan trappen.
Als ik dat eerder doe protesteert de motor.

Laat ik het dan zo zeggen. Misschien is de motor al eerder op temperatuur maar weet ik door de reacties zeker dat ie het na die 17 km is.

BTW vanochtend was de 480 na 6,5 km op temperatuur (>75 graden)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik merk totaal geen verschil na 5 km rijden met de auto. Voor die tijd rijd hij ietsje stugger, maar denk dat dat meer komt door schokbrekers en banden die nog koud zijn. Ook de motor reageert koud en warm exact gelijk. Hij maakt ietsje meer geluid als het koelwater nog koud is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Op ongeveer 10 km heb ik een zgn. Turbo-rotonde, als ik op dat moment daaruit fors optrek (vanwege de verkeerssituatie) reageert de motor niet blij. Meer "geraas" etc. Het koelwater is dan al wel op temperatuur volgens de meter.
Na 17 km rij ik de snelweg op, dan reageert de motor beter en zonder dat "geraas".

Ik merk dus wel verschil (met fors optrekken).
Gewoon doorrijdend merk ik ook geen verschil.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”