Tegenstellingen benzine-diesel op KORTE afstanden

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Birdie
1st Gear member

Dag allemaal ,

De eerste keuze die een wagen zich aan de koper opdringt is deze : benzine of diesel ? Nu heb ik onlangs een V70 benzine besteld. Waarom benzine ? Omdat a) ik maar op 5 km van mijn werk woon b) maar 12000 tot 15000 km per jaar rij.
Als we de gereden kilometers nu even terzijde laten , want deze hebben een impact op de jaarlijkse kost en we beschouwen alleen de afstand : 's morgens rijd ik 5 km naar mijn werk ,
's middags kom ik naar huis (12 km) langs de snelweg , dan eten en een half uurtje daarna rijd ik terug (5km) . 's Avonds kom ik dan langs dezelfde weg naar huis.(5 km ). Nu is mijn vraag : hoe zou een huidige V70 dieselmotor op zulke korte trajecten reageren, kwestie van op bedrijfstemperatuur te komen ? Ik heb altijd gehoord dat zoiets niet goed is voor een diesel, maar misschien is de V70 dieselmotor robuust genoeg en lacht ie zich een bult om mijn bezorgdheid? Ook altijd gehoord : korte afstanden zijn erg slijtig voor een motor. Wordt dit nu naar het rijk der fabelen verwezen, of is er een grond van waarheid in te vinden? Elke mening hierover wordt ten zeerste geappreciëerd.

groeten
Ben
Executive Member
Contacteer:

Dubbel
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”