Xenon storing "Storing koplamp - service vereist"

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Timo
Starter

Na een beurt waarbij ook de linker xenon lamp vervangen is krijg ik na 50 meter van de dealer de melding "Storing koplamp - service vereist". Dealer gebeld, de dag erop terug gegaan. Een monteur heeft toen alles weer uit elkaar gehaald en weer netjes in elkaar gezet. Hij vertelde dat de lamp niet goed zat en dat het nu beter moest zijn. Dat leek ook het geval, ware het niet dat de storing nu i.p.v. elke 3 seconden elke 45 minuten optreedt.

Symptomen zijn dus dat als reactie op de storing de stelmotoren van de Xenon-koplamp-unit de lampen helemaal maximaal naar beneden draaien. Ik neem aan een noodinstelling om te voorkomen dat tegenliggers niet verblind raken. Maar in het donker zie ik dus helemaal niets meer.

Volgens de dealer was de stelmotor kapot. Iets dat ik erg onlogisch vond, maar we hebben er toch maar een nieuwe ingezet. Helaas zonder effect. De nieuwe stelmotor kon ik netjes weer inleveren, geen probleem.

Op advies van mij heeft men de linker koplamp uitgebouwd en aan de stekkers van de rechter gekoppeld. De diagnoseapparatuur reageerde daar inderdaad op en gaf nu een storingsmelding in de rechter unit. Conclusie van de dealer: De electronica in de unit is kapot. Waarschijnlijk als gevolg van een spanningspiek tijdens het uitvallen van de xenonlamp. Nieuwe Xenon koplamp unit bestellen, kosten 900E. :?

Momenteel heb ik de stekkers van de stelmotoren maar losgekoppeld. Als gevolg heb ik wel een storing volgens mijn boordcomputer, maar wel gewoon licht. Het is alleen lastig, maar verder werkt alles prima. Maar ik wil er toch niet nog 3 jaar tegenaan kijken.

Opmerkelijk is dat de tijd tot aan het optreden van de storing afhankelijk is van de buitentemperatuur. Bij 3C duurt het 45 minuten, bij 15C duurt het 25 minuten en bij 25C duurt het slechts 10 minuten. Blijkbaar is e.e.a. afhankelijk van de temperatuur, waarschijnlijk in de koplampunit.

Mijn vragen:
1 - Kent iemand deze storing?
2 - Heeft men tips t.a.v. waar de oorzaak te zoeken?
3- Vinden jullie het ook vreemd dat een vermeende electrische oorzaak temperatuur afhankelijk is? Mijn gevoel zegt electronica is of kapot of niet. Dit komt meer mechanisch op me over. Net of er iets klem komt te zitten als het warm wordt.
4 - Heeft er iemand een 2e hands Xenon koplamp unit (links) van een S60 2003 :?:
eXite
4th Gear member

Ik vind het vreemd dat ze alleen je linker lamp hebben vervangen, xenon moet je namelijk altijd in paren vervangen vanwege het kleurverschil wat anders optreedt...
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Paul
Geartronic member

En het zou niet mogen gebeuren dat je andere unit kapot gaat vanwege het uitvallen van de andere lamp.
Ik zou hier toch maar even goed met je dealer over praten en kijken of ze dit niet onder coulance kunnen maken?
Anders moet je Volvo Nederland maar contacteren.

Vind het heel vreemd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Timo
Starter

Paul schreef:En het zou niet mogen gebeuren dat je andere unit kapot gaat vanwege het uitvallen van de andere lamp.
Nee, dat was ook niet het geval. Links ging kapot en het probleem zit nu ook in de linker unit. Men heeft deze alleen even aan de rechter stekkers gehangen om te kijken wat de computer ervan zou zeggen.
Pikantje
3rd Gear member

Hoi Timo,

Ik heb onlangs de originele xenon-lampen van mdodel 2005 ingebouwd in mijn S60. Ter voorbereiding daarop heb ik de werking en aansluitingen van de koplampunits helemaal uitgezocht.

Er zijn niet zoveel zaken die kapot kunnen zijn: de ballast en de reflectorverstelling (is iets anders dan de hoogteverstelling!). Ik denk dt het probleem bij jou de reflectorverstelling is. Deze verstelt de xenon-reflector als je groot licht op zet en omgekeerd.

Om te voorkomen dat de xenon-reflector nog in grootlicht-stand staat terwijl dat niet de bedoeling is zit er een terugkoppelsignaaltje op naar de computer om aan te geven of de reflector wel in de goede stand staat.

Het zou kunnen zijn dat met het vervangen van de xenon-lamp de reflectorverstelling kapot is gegaan, of dat de reflector misschien in de grootlicht-stand blijft "plakken".

Alle onderdelen in de koplampbehuizing zijn, weliswaar met moeite, los te maken en te vervangen. Met wat geluk is de reflectorverstelling los te koop, maar dan moet er ook nog wel wat geknutseld worden. Helaas is knutselen tegenwoordig niet meet gebruikelijk bij garages, liever vervangen ze de hele unit.....

Een andere oorzaak zou ook nog kunnen, maar daar moet je helemaal niet aan denken..... Ik heb ooit een Peugeot 206 gehad met een storing in de kabelboom van de achterzijde van de auto. Gevolg: STORING AIRBAG! Moderne electronica is niet te vertrouwen.....

Overigens vind ik het verhaal van de spanningspiek wel erg kort door de bocht geredeneerd. Het zou op z'n minst netjes zijn om ook de mogelijkheid te opperen dat e.e.a. een gevolg is van de het werk van de monteur.

Succes en hou ons op de hoogte!

Groet,
Jan
Timo
Starter

Pikantje schreef: Het zou kunnen zijn dat met het vervangen van de xenon-lamp de reflectorverstelling kapot is gegaan, of dat de reflector misschien in de grootlicht-stand blijft "plakken".
Hallo Jan,

Dat is tenminste nuttig info, dank.

Het omhoog brengen van de totale reflector bij groot licht, en weer terug werkt prima.

De dealer was dus van mening dat "de electronica in de unit stuk was". Ik vermoed dat het idd in dat terugkoppelings signaal zit. Is dat volgens jou ook te vervangen? En is het te beredeneren dat zoiets afhankelijk is van de temperatuur?

En ja, vervangen doen ze liever dan knutselen. Maar gezien de prijzen die ze rekenen kan dat ook bijna niet meer anders. Ze hebben me een ongespecificeerde rekening gestuurd van bijna E700. Grapjassen.
C 30 T5
4th Gear member

eXite schreef:Ik vind het vreemd dat ze alleen je linker lamp hebben vervangen, xenon moet je namelijk altijd in paren vervangen vanwege het kleurverschil wat anders optreedt...
Er zijn nieuwe lampen met een gebruikte ( lichtopbrengst ) kleur te koop zodat je er maar een hoeft te vervangen :wink:
Pikantje
3rd Gear member

Timo schreef:De dealer was dus van mening dat "de electronica in de unit stuk was". Ik vermoed dat het idd in dat terugkoppelings signaal zit. Is dat volgens jou ook te vervangen? En is het te beredeneren dat zoiets afhankelijk is van de temperatuur?
Het lijkt me niet dat het temperatuurafhankelijk is, maar met electronica weet je het nooit....

Volgens mij is het onderdeel dat de reflectorverstelling bedient (en trouwens ook meteen de terugkoppeling geeft) theoretisch wel los te halen en dus te vervangen. Maar theorie en praktijk zijn niet altijd het zelfde.

Je zou eigenlijk eens een kappote lamp van de sloop moeten halen en eens moeten gaan onderzoeken.

Succes,

Jan
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”