Pagina 1 van 2

stuurkogels vervangen

Geplaatst: 08.06.2007 - 12:46
door edb
Op de brug bleek dat er bij het bewegen van de wielen een kleine speling te voelen is. Dit merk je ook in het stuur, met name vanuit de centraal positie.
Wie heeft er ervaring (of tips) met het vervangen van de stuurkogels (buitenkant stuurhuis). Ik ga er vanuit dat het probleem daar vandaan komt.
Thanks,

Ed

Geplaatst: 08.06.2007 - 12:54
door edb
Is uitlijnen van de auto na vervanging ook nodig? of kunnen we dit voorkomen?

Geplaatst: 12.06.2007 - 17:49
door tommytommy
Ed

Ik heb het zelfde probleem aan 1 kant. Je weet dat je stuurgel stuk is als je l+r speling op het wiel voelt...maar onder-beneden niet.

Ik laat hem volgende week vervangen. Onderdeel Kost volgens mij 40e p.s. (weet niet of dit Volvo is of ander goed spul)


Daarna laat ik hem uitlijnen..voor optimaal resultaat.

Ik denk niet echt dat uitlijnen in jou geval nodig is..ik zou zeggen..ga na montage een weekje rijden..en dan merk je het wel mocht hij naar 1 kant trekken.

Meestal kost uitlijnen iets van 70e en dan heb je een rapport uit een computer erbij..zie je tenminste wat er scheef stond.

Geplaatst: 13.06.2007 - 17:05
door edraket
Welke stuurkogel gaat het om? Mijn wielen hebben een geringe speling (gaf de dealer ook aan), maar ik kan echt niet voelen waar het vandaan komt. Zijn het de binnenste of buitenste stuurkogels?
Buitenste zijn overigens erg makkelijk zelf te vervangen, maar voor de binnenste heb je speciaal gereedschap nodig.

Geplaatst: 14.06.2007 - 08:24
door tommytommy
Ed.

Krik je auto op...als je boven-beneden geen speling voeld..maar link-rechts wel...zal dat voorste ding stuk zijn.

M`n garage gaf aan dat meestal alleen de voorste worden vervangen.

Gr Tommy

Geplaatst: 14.06.2007 - 09:35
door Frumpy
Er kan ook speling in het stuurhuis zijn.

Geplaatst: 14.06.2007 - 09:52
door edraket
Tommy,

Wat bedoel je met de voorste en bovenste enzo. Er zijn zowel links als rechts twee stuurkogels, een binnenste en een buitenste. Of heb je het over de fusee kogel?

Frumpy,

Bedoel je met speling op het stuurhuis, speling op de binnenste stuurkogels? Als er echt speling op het stuurhuis zelf zit is ie echt stuk denk ik.

Geplaatst: 14.06.2007 - 12:28
door tommytommy
Ed

Als je je wiel vastpakt... met 1 hand boven je wiel en 1 hand aan de onderkant..en dan voelen of er speling is.


Die speling zal je wel voelen als je die beweging maakt met je ene hand links op het wiel en de andere rechts.

Het punt is volgens mij dat als je speling hebt in je lager dat je het dan aan alle kanten voelt.

Gr Tommy

Geplaatst: 14.06.2007 - 18:00
door Frumpy
edraket schreef: Frumpy,

Bedoel je met speling op het stuurhuis, speling op de binnenste stuurkogels? Als er echt speling op het stuurhuis zelf zit is ie echt stuk denk ik.
Hi Ed,
Het kan meerdere oorzaken hebben. Opkrikken en het wiel bewegen is leuk, maar het effectiefst is toch dat je de wagen op de brug hebt. Laat iemand het stuur zonder draaiende motor een beetje heen en weer bewegen, dan kan je meestal op basis van akoustiek en optiek e.e.a al vaststellen.

O.a.
1) De kogelgewrichten, de buitenste kogel zoals jij schrijft;
2) De spoorstang, met de binnenste kogel;
3) Het stuurhuis zelf: ophanging, of inwendig lagers en/of assen, montagebussen (duur grapje bij Volvo, een ander stuurhuis. Mocht het nodig zijn, dan kan men beter gereviseerde/ruil nemen, net zo goed als een nieuwe !).

N.B. Van een revisiebedrijf heb ik begrepen dat er af fabriek ook enige speling in stuurhuizen kan zitten, maar dan wel minimaal.

Geplaatst: 15.06.2007 - 23:43
door edb
Ga er dit weekend naar kijken, denk dat het de buitenste stuurkogels zijn (deze zitten toch aan de buitenkant van het stuurhuis als je de rubberhoesjes weghaalt ?)
De s60 begint nu (160.000km) wel wat rammeltjes en speling te geven ook bij de wielophanging, het wordt tijd om ales eens goed na te lopen.

ik hou jullie op de hoogte
thanks!

Edb

Geplaatst: 16.06.2007 - 17:25
door edraket
Buitenste stuurkogels zitten aan de wielzijde. De binnenste zitten aan het stuurhuis.

Geplaatst: 18.06.2007 - 12:22
door tommytommy
aUW

SPELING IN M`N STUURHUIS..

Wat kost een revisie onderdeel..en waar te koop????




GR Tommy

Geplaatst: 17.07.2007 - 10:55
door edb
Nog eens goed bekeken waar het zit, ik vermoed de binnenste kogels aan het stuurhuis. Volgens vadis heb je daar speciaal gereedschap voor nodig om deze uit het stuurhuis te trekken.
Moet daarvoor het stuurhuis gedemonteerd worden? of kan het ook onder de auto gedaan worden?
Iemand ervaring met deze klus? of weet er een goed adres voor?

Gr,
Edb

Geplaatst: 18.07.2007 - 09:31
door tommytommy
Als het de binneste zijn heb je het zelfde als ik heb.

Je kan die volgens mij niet zomaar laten vervangen..moet een ander stuurhuis in..revisie onderdeel 470e en dan nog erin zetten.

Dus bij een universele garage zal het zomaar 550-650 E kosten als je gelukt hebt.


Gr Tommy

Geplaatst: 18.07.2007 - 15:32
door edraket
Volgens Vadis kun je wel de binnenste stuurkogels vervangen zonder ander stuurhuis te monteren!

Geplaatst: 18.07.2007 - 20:10
door tommytommy
Hi ED

Post eens een plaatje...daarvan uit Vadis

Gr Tommy

Geplaatst: 12.03.2009 - 12:55
door arjen
Ik kreeg laatst bij de dealer waar mijn s60 een grote beurt kreeg dat er een beetje speling op de sturkogels zat. Maar een en ander zou nog binnen de apk normen vallen. Dus voorlopig niets aan doen.

Maar kan het verder kwaad? Ik bedoel is het wijzer om het preventief te laten vervangen of zal het nog een tijd duren voordat zoiets vervangen moet worden.

Weet iemand wat de vervangingskosten zijn of dat het makkelijk zelf te doen is. (Ik heb een handige broer......en een goede dealer)

Ik weet het niet zeker maar vermoed dat het de buitenste zijn. Was dat vergeten te vragen bij de dealer.

Gr Arjen.

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:55
door edraket
Meestal zijn het inderdaad de buitenste. Is niet veel werk. Kan in een half uurtje gedaan zijn. De auto moet wel uitgelijnd zijn. Als je een beetje handig bent kun je dit allemaal zelf. Stuurkogel zelf kost 40 euro.

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:34
door hadico
Het zijn nagenoeg altijd de BINNENSTE die defect gaan zijn ook zonder speciaal gereedschap te vervangen maar wat je dan wel nodig hebt is een pijptang (moordenaar) om de kogel uit het stuurhuis te draaien.
Uitlijnen is na vervangen van de kogels ALTIJD nodig het tellen van schroefdraad of opmeten werkt niet dus ga op safe en laat hem uitlijnen na vervangen van deze delen , of je loopt het risico dat je een set banden verpest omdat je sporing niet goed staat.
Vervang ze hierom ook altijd per paar dat scheelt je dan weer een keer uitlijnen.
Als er bij de dealer over binnenste kogels word gesproken zijn dit dus de kogels die op het stuurhuis zitten, met de buitenste word bedoelt degene die aan het fuseestuk vastzitten.

Geplaatst: 19.10.2009 - 13:37
door Frumpy
Vanochtend een buitenste stuurkogel bij de dealer gehaald, kostte met 20% korting nog altijd 68 Euro.
Op de site van AutoMaster even gecheckt, en daar kost ie maar 40 Euro.

Is er kwaliteitsverschil, of komen beide uit dezelfde fabriek?