164 slaat af bij lang koppeling in houden

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

We rijden thuis nu al 4 jaar een volvo 164E (1972).

al tijden hebben we het volgende probleem..

als de auto op gas rijd en je rijd +/- 50km/h en je trapt de koppeling in en gas los, dan gaat de motor naar stationair toeren tal, wiebbelt een beetje en slaat af!, nu gebeurt het alleen als je erg lang de koppeling in hebt, tijdens normaal rijden schakel ik vrij snel terug en laat ik de auto op de motor remmen terwijl ik zelf ook bij rem. dit probleem hebben we nu al sinds dat de auto rijd.

Sinds mijn vriendin ook in de auto rond rijd is het probleem weer aan de orde, dit omdat zij aangeleerd is tijdens het lessen, direct de koppeling in te trappen als er gevaar of een vreemde situatie is..
haar vertrouwen wordt er niet beter op al de motor steeds uit slaat...

het gekken is dat als ik op benzine (injectie) rijd dan is er niets aan de hand en loopt het blok netjes stationair als ik koppel.

ik verdenk nu mijn gas verdamper.

heeft iemand een idee wat ik nu moet gaan veranderen? stationair toerental maakt niets uit.
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Zit de geribbelde plastic slang die aan je luchtfilter zit nog op de orginele manier vast voorin het front van je auto?
Als dit het geval is maak hem dan los en hang hem omlaag.
De rijwind zorgt voor drukverschil in je luchtfilter waardoor er te weinig onderdruk ontstaat en daardoor je verdamper geen gas meer geeft.
Bij benzine ontstaat dit probleem niet.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

dat is iets wat ik kan proberen, zal ik de slang dan gewoon naast de accu bak leggen? + geeft het geen problemen met het op benzine rijden (wat ik zo nu en dan doe om mn injectoren schoon te houden)
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Maakt op zich niet zoveel uit waar de slang komt te zitten als hij maar niet direct voor de opening in het front zit. zelf heb ik hem iets naar onderen gelegt net onder de opening.
Voor het rijden op benzine heeft het geen effect.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat fenomeen noemen ze uitwaaien.:)
De slang uit de rijwind houden dus!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

probleem is opgelost.

Aanzuigbuis hebben we een andere plek gegeven . klaar.

bedankt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mooi :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”