Welke benzine kan ik het beste tanken?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
peterenjac
2nd Gear member

Heb nu de S80 T6 een maandje en tank meestal Vpower van shell,kan ik ook gewoon 95 tanken of heeft dat nadelen?
gr peter
Denniskl
5th Gear member

Lijkt mij wel dat dat kan.
Zou geen problemen moeten geven.

Zeker met die dure benzineprijs, is VPower op een verkeerd moment gekomen...
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Lucien
2nd Gear member

Peterenjac,

De gewone benzine in NL is met octaangehalte 95. Voor jouw T6 is dat OK.

Voor maximale prestaties wordt aanbevolen "super" te tanken met octaangehalte 98. Zie ook het boekje bij je T6.

Vpower is bij mijn weten (ik ben geen expert) NIET met RON 98 maar op basis van RON95. Een snelle scan op de Shell website geeft daar vreemd genoeg geen uitspraak over. Wel beweert Shell dat Vpower de verbrandingsresten verwijdert. Onafhankelijk onderzoek lijkt dat te bevestigen (autobild).

Let overigens goed op in bv Duitsland en Oostenrijk want daar is "Super" niet wat wij ervan denken. Je kunt ongestraft ook de Duitse "Euro" tanken maar door het RON91 octaangehalte zal je motor niet optimaal presteren.

Veel plezier met je T6!
Greetz,

Lucien
Johan Braziltraveller
4th Gear member

V-Power NL & V-Power DL verschillen ook de brandstof is aangepast aan de eisen van gebruik dus in Duitsland Autobahn cruisen en in NL file rijden e.d.

Verder lijkt V-power de moter rustiger maar bovenal zuiniger te laten lopen. Wanneer je al een paar km meer rijd per liter dan kun je evenwel kiezen voor een ietwat duurdere brandstof dan de goedkopere welke minder kilometers geeft per liter.

Een en ander is hier al over uitgekouwd in ouder topic.
VOLVO 440 1.8i '96
mehn
2nd Gear member

In NL is Vpower RON97, maar het wordt als RON95 verkocht omdat Shell verwacht dan meer van dat spul te verkopen :wink:
Johan Braziltraveller
4th Gear member

V-Power wordt volgens mij ook onder deze naam gevoerd in Duitsland.
Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?

Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.

Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
VOLVO 440 1.8i '96
bart15
3rd Gear member

Dus goedkope brandstof => goed voor de portemonee minder goed voor de motor en ook voor prestaties

Ron 98=> betere verbranding dus beter voor motor en betere prestaties

V-power=> betere verbranding dan ron 95 maar net niet zo goed als 98 en wel beter voor motor niet alleen vanwege betere verbranding maar ook vanwege de reinigende werking van V-Power als je motor bv van te voren vervuilt is dan kan deze beter presteren als deze weer schoon is na bv 3 tankbeurten met V-Power
peterenjac
2nd Gear member

In nederland is vpower idd ron 97 maar in duitsland ron 100.Met m'n vorige auto(subaru gt turbo)was dit echt te merken maar met de T6 merk ik niet echt verschil tussen 95 en vpower.Ik zal het ook nog eens proberen met een paar tankjes 98 en kijken of dat merkbaar is.
gr peter
bart15
3rd Gear member

Er zal vast wel een verschil zijn bij die T6... maar ik denk dat dat het niet haalt bij dat van je oude Subaru die gigantische turbo die daar op zat.... Nu heb je twee kleine turbo's ik weet niet of dit ook nog invloed kan hebben op prestaties.
joost
7th Gear member

Als het goed is staat er in het instructieboekje wat Volvo adviseert (waarschijnlijk 95 of 98) en wordt er een minimaal RON genoemd (waarschijnlijk 91). Ik zou me daar gewoon aan houden. Als V-power en aanverwante producten echt goed blijken te zijn, komt er vanzelf wel een advies. Ik geloof niet dat Volvo daar een belang bij heeft (merk en type brandstof).

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
menjo
7th Gear member

Zelf tank ik V-power, het begint nu (na zo'n 5 tankbeurten) toch wel te schelen in benzineverbruik (kan ook komen doordat het warmer weer is, de motor dus sneller warm is, en ik veel kort ritjes rij), zo'n 0,75 km verder kom ik op een liter.
Daarnaast kost de V-power hier ongeveer zoveel als de goedkoopste benzine in het westen :twisted: dus voor de kosten hoef ik het niet te laten. En alle kleine beetjes om het milieu te sparen schijnen te helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”