Beste forumleden,
ik ben nieuw op dit forum.
Na vier jaar met een 240 break uit 1990 te hebben gereden, heb ik een dikke maand geleden besloten die auto te verkopen, en sindsdien rijd ik met een S60 2.4 LPI automaat uit 2001.
Een tweetal weken geleden dook het volgende probleem op. Na een korte rit gaf de boordcomputer de volgende melding:
"Roulez lentement - Repar urgente" en rechts op het dashboard verscheen een oranje symbool dat naar de motor verwijst.
Ik voelde wat schokken, zette de auto aan de kant, legde de motor stil, startte opnieuw en de foutmelding was verdwenen.
Enkele dagen ben ik naar een onafhankelijke Volvo-dealer gereden, waar de S60 aan een computer werd gehangen, maar kennelijk was de foutmelding door het systeem gewist, want er werden geen fouten vastgesteld.
Afgelopen zaterdag een vlekkeloze rit van 200 kilometer gemaakt, en een zevental kilometer na het verlaten van de snelweg, toen ik vaart minderde voor een rond punt, voelde ik opnieuw lichte schokken in de motor, en dezelfde foutmelding verscheen. Vaart geminderd, een paar 100 meter langzaam gereden, en de foutmelding verdween weer.
Ik had reeds een afspraak gemaakt met dezelfde garagist om aanstaande donderdag de distributieriem te laten vervangen en wat nazicht te laten verrichten.
Sindsdien heb ik niet meer gereden, maar ik vermoed dat de foutmelding opnieuw gewist zal zijn. Ik heb al wat op het forum gezocht, en kwam dan uit bij de bobines, of de "etm", maar ik ben niet technisch onderlegd, en zou graag willen horen wat jullie over dit probleem denken, zodat ik het aan de garagist kan voorleggen.
Alvast bedankt!
Roulez lentement - Repar urgent
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ga met Jasper mee: Defecte ETM! Ga maar vast sparen en lees ondertussen alle topics daarover gerust even door.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
ETM = electronisch gasklephuis
Kans is groot dat deze inderdaad de boosdoener is, en mijn Frans is niet al te best, maar zo'n melding zou normaal gesproken door een dealer uit te lezen zijn dacht ik hoor. Andere mogelijke oorzaak van deze melding is soms volgens mij ook een niet goed functionerende luchtmassameter (LMM).
Kans is groot dat deze inderdaad de boosdoener is, en mijn Frans is niet al te best, maar zo'n melding zou normaal gesproken door een dealer uit te lezen zijn dacht ik hoor. Andere mogelijke oorzaak van deze melding is soms volgens mij ook een niet goed functionerende luchtmassameter (LMM).
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
"Rijd voorzichtig. Reparatie urgent"
Tja dat is de letterlijke vertaling.
Tja dat is de letterlijke vertaling.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 17.12.2006 - 15:12
- Locatie: Philippine, Zeeuws-Vlaanderen
volgens mij is lentement het zelfde als langzaam. Als het inderdaad de EMT is gaat dat behoorlijk wat centjes kosten vermoed ik. Heb je garantie gekregen toen je jouw S60 kocht?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Klopt ook, maar in deze context moet je mijns inziens 'voorzichtig' lezen.Pdenhamer schreef:volgens mij is lentement het zelfde als langzaam.
Maar de ervaringsexperts op het ETM gebied zullen hier zeker gelijk hebben. Dus laat ik de beantwoording van het technische gedeelte daar maar aan over.
Ohw ja, mits je de auto particulier hebt gekocht is dit zeker een garantiezaak.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.06.2007 - 07:59
Ik heb de discussies over de etm ondertussen al gelezen, en heb begrepen dat het grofweg op zo'n 1.000 € komt.
Inmiddels ook de garagist in kwestie gebeld, en volgens hem kan het aan diverse factoren te wijten zijn.
Hij gaat alleszins woensdagavond binnen en dan zien we weer wel.
Is het een probleem om er nog mee te blijven tot het zo ver is?
Net nog een 20 kilometer gereden zonder enig probleem...
Inmiddels ook de garagist in kwestie gebeld, en volgens hem kan het aan diverse factoren te wijten zijn.
Hij gaat alleszins woensdagavond binnen en dan zien we weer wel.
Is het een probleem om er nog mee te blijven tot het zo ver is?
Net nog een 20 kilometer gereden zonder enig probleem...
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Op zich niet, maar hou in je achterhoofd dat eigenlijk elk moment hij weer in deze storing kan vliegen, dus probeer de linkerbaan op de snelweg in de spits te mijden?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.06.2007 - 07:59
Autosnelwegen zitten er deze week (gelukkig) niet meer in.
Wel vreemd dat het probleem zich altijd voordoet bij het afremmen.
Las net nog een gelijkaardig geval in een andere thread over de S60 (S60 lpi op 4 poten - "Is dit toeval?").
Voor de rest zeer weinig op te merken over de S60, al mis ik soms de mechanische eenvoud van de 245!
Wel vreemd dat het probleem zich altijd voordoet bij het afremmen.
Las net nog een gelijkaardig geval in een andere thread over de S60 (S60 lpi op 4 poten - "Is dit toeval?").
Voor de rest zeer weinig op te merken over de S60, al mis ik soms de mechanische eenvoud van de 245!
Meer als € 600,- mag het niet kosten.Jan S60 schreef:Ik heb de discussies over de etm ondertussen al gelezen, en heb begrepen dat het grofweg op zo'n 1.000 € komt.
Ga anders de grens even over naar NL.
Toen ik in Belgie was (provincie Luxemburg met ETM problemen) was ik goedkoper uit dan in NL.
Helaas garantie nog op (gereviseerde) ETM in NL.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.06.2007 - 07:59
Net terug van de garage:
distributieriem vervangen (moest volgens de verkoper op 150.000 km, maar vertoonde volgens de garagist al scheurtjes, op 138.000 ...)
en groot onderhoud.
De garagist heeft het gasklephuis nagekeken en geen defect kunnen vinden. De computer gaf ook geen foutmelding voor het gasklephuis.
Hij heeft me ook nog de prijs gegeven voor een eventuele vervanging van het gasklephuis:
gasklephuis: 514 € excl. BTW
software: 45 € excl. BTW
werk: 38 € excl. BTW
In totaal 597 € of 722 incl. BTW
Hij heeft me erbij verteld dat een defect gasklephuis tot uiting komt in een zeer onregelmatig stationair toerental.
Hopelijk blijft me dat bespaard de komende maanden
distributieriem vervangen (moest volgens de verkoper op 150.000 km, maar vertoonde volgens de garagist al scheurtjes, op 138.000 ...)
en groot onderhoud.
De garagist heeft het gasklephuis nagekeken en geen defect kunnen vinden. De computer gaf ook geen foutmelding voor het gasklephuis.
Hij heeft me ook nog de prijs gegeven voor een eventuele vervanging van het gasklephuis:
gasklephuis: 514 € excl. BTW
software: 45 € excl. BTW
werk: 38 € excl. BTW
In totaal 597 € of 722 incl. BTW
Hij heeft me erbij verteld dat een defect gasklephuis tot uiting komt in een zeer onregelmatig stationair toerental.
Hopelijk blijft me dat bespaard de komende maanden
Toch opzoek naar een NL dealer.
Dit was ik een paar maanden geleden kwijt incl. 10% korting;
arbeid......27,65
ETM........433,80
pakking......1,53
software..29,70
BTW.........93,61
Totaal.....586,29
Kan je snel 136 euro verdienen.
Dit was ik een paar maanden geleden kwijt incl. 10% korting;
arbeid......27,65
ETM........433,80
pakking......1,53
software..29,70
BTW.........93,61
Totaal.....586,29
Kan je snel 136 euro verdienen.

- avstrate
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09
Ge moet het gasklephuis regelmatig kuisen, als ge de luchtfilteraansluiting losmaakt, pakt ge een katoenen lap en maak de ingang vooral onder een beetje schoon. Met een ontvetter, bv. thinner. als ge het gasklepje voorzichtig in de middenstand werkt kan er niks gebeuren. Na het starten loopt ie waarschijnlijk een beetje vlotter. maar de spoftware corrigeer dat vanzelf. De s60 vgan mij loopt als een tiet. De gasboer heeft onlangs alle rubbers vervangen en ultrasonisch gereinigd. Hij kan niet geloven dat het karretje 400.000 km heeft gelopen. jaargang 2003.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Hey AlexV70, je weet vast dat ik ruim € 800,- kwijt was voor mijn T5. Maar ja, dat was zonder korting of maar enig afspraak vooraf, nu weet ik beter. Ook schijnt het meer werk te zijn bij turbo motoren, werkloon was bij mij in elk geval veel hoger dan wat jij noemt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
@Rogier64, daar heb je idd gelijk in. Turbo uitvoering is meer werk.
Met koude motor is het nog wel te doen, maar als die goed warm is................ :?
En gezien @Jan S60, een relatief laag werkloon opgaf, ben ik er vanuit gegaan dat hij geen turbo heeft.
Met koude motor is het nog wel te doen, maar als die goed warm is................ :?
En gezien @Jan S60, een relatief laag werkloon opgaf, ben ik er vanuit gegaan dat hij geen turbo heeft.