Pagina 1 van 1

Roulez lentement - Repar urgent

Geplaatst: 18.06.2007 - 08:33
door Jan S60
Beste forumleden,

ik ben nieuw op dit forum.

Na vier jaar met een 240 break uit 1990 te hebben gereden, heb ik een dikke maand geleden besloten die auto te verkopen, en sindsdien rijd ik met een S60 2.4 LPI automaat uit 2001.

Een tweetal weken geleden dook het volgende probleem op. Na een korte rit gaf de boordcomputer de volgende melding:

"Roulez lentement - Repar urgente" en rechts op het dashboard verscheen een oranje symbool dat naar de motor verwijst.

Ik voelde wat schokken, zette de auto aan de kant, legde de motor stil, startte opnieuw en de foutmelding was verdwenen.

Enkele dagen ben ik naar een onafhankelijke Volvo-dealer gereden, waar de S60 aan een computer werd gehangen, maar kennelijk was de foutmelding door het systeem gewist, want er werden geen fouten vastgesteld.

Afgelopen zaterdag een vlekkeloze rit van 200 kilometer gemaakt, en een zevental kilometer na het verlaten van de snelweg, toen ik vaart minderde voor een rond punt, voelde ik opnieuw lichte schokken in de motor, en dezelfde foutmelding verscheen. Vaart geminderd, een paar 100 meter langzaam gereden, en de foutmelding verdween weer.

Ik had reeds een afspraak gemaakt met dezelfde garagist om aanstaande donderdag de distributieriem te laten vervangen en wat nazicht te laten verrichten.

Sindsdien heb ik niet meer gereden, maar ik vermoed dat de foutmelding opnieuw gewist zal zijn. Ik heb al wat op het forum gezocht, en kwam dan uit bij de bobines, of de "etm", maar ik ben niet technisch onderlegd, en zou graag willen horen wat jullie over dit probleem denken, zodat ik het aan de garagist kan voorleggen.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 18.06.2007 - 08:40
door NOS
Je beschrijving lijkt idd heel erg op een kapotte ETM.
Daar is genoeg te vinden op het forum.

Geplaatst: 18.06.2007 - 13:06
door Oceanracer
Ik ga met Jasper mee: Defecte ETM! Ga maar vast sparen en lees ondertussen alle topics daarover gerust even door.

Geplaatst: 18.06.2007 - 14:53
door arnoud
ETM = electronisch gasklephuis

Kans is groot dat deze inderdaad de boosdoener is, en mijn Frans is niet al te best, maar zo'n melding zou normaal gesproken door een dealer uit te lezen zijn dacht ik hoor. Andere mogelijke oorzaak van deze melding is soms volgens mij ook een niet goed functionerende luchtmassameter (LMM).

Geplaatst: 18.06.2007 - 15:44
door V480-S60
"Rijd voorzichtig. Reparatie urgent"
Tja dat is de letterlijke vertaling.

Geplaatst: 18.06.2007 - 16:10
door Pdenhamer
volgens mij is lentement het zelfde als langzaam. Als het inderdaad de EMT is gaat dat behoorlijk wat centjes kosten vermoed ik. Heb je garantie gekregen toen je jouw S60 kocht?

Geplaatst: 18.06.2007 - 16:27
door V480-S60
Pdenhamer schreef:volgens mij is lentement het zelfde als langzaam.
Klopt ook, maar in deze context moet je mijns inziens 'voorzichtig' lezen.

Maar de ervaringsexperts op het ETM gebied zullen hier zeker gelijk hebben. Dus laat ik de beantwoording van het technische gedeelte daar maar aan over.

Ohw ja, mits je de auto particulier hebt gekocht is dit zeker een garantiezaak.

Geplaatst: 18.06.2007 - 16:59
door Jan S60
Ik heb de discussies over de etm ondertussen al gelezen, en heb begrepen dat het grofweg op zo'n 1.000 € komt.

Inmiddels ook de garagist in kwestie gebeld, en volgens hem kan het aan diverse factoren te wijten zijn.

Hij gaat alleszins woensdagavond binnen en dan zien we weer wel.

Is het een probleem om er nog mee te blijven tot het zo ver is?
Net nog een 20 kilometer gereden zonder enig probleem...

Geplaatst: 18.06.2007 - 17:08
door arnoud
Op zich niet, maar hou in je achterhoofd dat eigenlijk elk moment hij weer in deze storing kan vliegen, dus probeer de linkerbaan op de snelweg in de spits te mijden?

Geplaatst: 18.06.2007 - 17:20
door Jan S60
Autosnelwegen zitten er deze week (gelukkig) niet meer in.

Wel vreemd dat het probleem zich altijd voordoet bij het afremmen.
Las net nog een gelijkaardig geval in een andere thread over de S60 (S60 lpi op 4 poten - "Is dit toeval?").

Voor de rest zeer weinig op te merken over de S60, al mis ik soms de mechanische eenvoud van de 245!

Geplaatst: 18.06.2007 - 23:12
door Gast
Jan S60 schreef:Ik heb de discussies over de etm ondertussen al gelezen, en heb begrepen dat het grofweg op zo'n 1.000 € komt.
Meer als € 600,- mag het niet kosten.
Ga anders de grens even over naar NL.
Toen ik in Belgie was (provincie Luxemburg met ETM problemen) was ik goedkoper uit dan in NL.
Helaas garantie nog op (gereviseerde) ETM in NL.

Geplaatst: 23.06.2007 - 13:35
door Jan S60
Net terug van de garage:
distributieriem vervangen (moest volgens de verkoper op 150.000 km, maar vertoonde volgens de garagist al scheurtjes, op 138.000 ...)
en groot onderhoud.

De garagist heeft het gasklephuis nagekeken en geen defect kunnen vinden. De computer gaf ook geen foutmelding voor het gasklephuis.

Hij heeft me ook nog de prijs gegeven voor een eventuele vervanging van het gasklephuis:

gasklephuis: 514 € excl. BTW
software: 45 € excl. BTW
werk: 38 € excl. BTW
In totaal 597 € of 722 incl. BTW

Hij heeft me erbij verteld dat een defect gasklephuis tot uiting komt in een zeer onregelmatig stationair toerental.

Hopelijk blijft me dat bespaard de komende maanden

Geplaatst: 23.06.2007 - 15:30
door Gast
Toch opzoek naar een NL dealer.
Dit was ik een paar maanden geleden kwijt incl. 10% korting;

arbeid......27,65
ETM........433,80
pakking......1,53
software..29,70
BTW.........93,61
Totaal.....586,29

Kan je snel 136 euro verdienen. :P

Geplaatst: 24.06.2007 - 10:33
door avstrate
Ge moet het gasklephuis regelmatig kuisen, als ge de luchtfilteraansluiting losmaakt, pakt ge een katoenen lap en maak de ingang vooral onder een beetje schoon. Met een ontvetter, bv. thinner. als ge het gasklepje voorzichtig in de middenstand werkt kan er niks gebeuren. Na het starten loopt ie waarschijnlijk een beetje vlotter. maar de spoftware corrigeer dat vanzelf. De s60 vgan mij loopt als een tiet. De gasboer heeft onlangs alle rubbers vervangen en ultrasonisch gereinigd. Hij kan niet geloven dat het karretje 400.000 km heeft gelopen. jaargang 2003.

Geplaatst: 24.06.2007 - 12:28
door Rogier64
Hey AlexV70, je weet vast dat ik ruim € 800,- kwijt was voor mijn T5. Maar ja, dat was zonder korting of maar enig afspraak vooraf, nu weet ik beter. Ook schijnt het meer werk te zijn bij turbo motoren, werkloon was bij mij in elk geval veel hoger dan wat jij noemt.

Geplaatst: 24.06.2007 - 20:11
door Gast
@Rogier64, daar heb je idd gelijk in. Turbo uitvoering is meer werk.
Met koude motor is het nog wel te doen, maar als die goed warm is................ :?

En gezien @Jan S60, een relatief laag werkloon opgaf, ben ik er vanuit gegaan dat hij geen turbo heeft.