Pagina 1 van 1

Banden laten trimmen => stiller!

Geplaatst: 20.06.2007 - 21:32
door Rob2u
Omdat de achterbanden gecupt waren en nog voldoende profiel hadden heb ik ze vandaag laten trimmen; dit is het "slijpen" van het rubber loopvlak totdat ze weer helemaal rond zijn.
En ik moet zeggen: het "zingen" van de achterbanden is helemaal weg, het is daar lekker stil geworden. Ik weet wel dat dit altijd weer terugkomt maar dat zal dan ook wel zijn als de banden bijna versleten zijn! Kosten waren 50 euro voor 2 banden incl. balanceren. Dus heel wat goedkoper dan nu al vervangen.

Maar....., omdat het nu veel stiller is toch een vreemd geluid vanuit de voorzijde van de V70 gehoord :( Het is een soort windgeruis of resonantie wat het sterkste is bij ca. 70 km/u, bij 120..130 hoor je het veel minder. IK heb al de ophanging en alle rubbers laten checken en dat was allemaal goed. Geluid blijft hetzelfde als je de koppeling intrapt dus het komt niet van de motor. In bochten blijft het geluid hetzelfde dus lagers zijn het ook niet.

Nog tips?

Rob.

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:22
door Lambert
volgens mij kan een luchtspleet bij de rechter buitenspiegel ook zoiets veroorzaken, daar is al meer op dit forum over geschreven..

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:47
door gertsan
Ik weet niet wat je precies bedoeld. maar ik heb lang geleden in mijn bmw tijdperk ook een resonantie gehad. Ik dacht dat het ergens van de motor vandaan kwam maar dat was het niet. Naderhand bleek het een beschermplaat te zijn waar een schoef eruit getrild was. Hierdoor heeft hij bij bepaalde snelheden contact met de motor en geeft een hoogst irritante resonantie???

Geplaatst: 20.06.2007 - 22:56
door Lambert

Geplaatst: 20.06.2007 - 23:19
door C 30 T5
Waar doet men nog tire-matching ? Graag het adres ben langetijd op zoek geweest, maar dacht dat het uitgestorven was .

Geplaatst: 21.06.2007 - 07:36
door Billy Road
Ik ben ook wel erg benieuwd ja....

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:04
door Rob2u
Klopt, ik ben ook een tijdje op zoek geweest hiernaar. Waarom dit niet bij elk bandenbedrijf kan leek mij vreemd maar snap ik ook weer wel. Zij willen natuurlijk liever banden verkopen. Maar het gaat mij toch wel wat ver om Michelins met 5mm profiel al te vervangen :?

Ik ben bij Pim van Heertum in Schijndel geweest, http://www.pimvanheertum.nl/, hij is onderdeel van een landelijke organisatie die ook bandentrim doen: http://www.eurotyrenederland.nl/

Rob.

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:10
door T!M
Mijn vader heeft de 'bobbels' op de banden van z'n S60 bewerkt met een schuurmachine. Ook bij ons is het irritante cuppende geluid nagenoeg weg, zonder dat het veel profiel heeft gekost!

Helaas komt cuppen voor bij veel auto's. Zelfs de Audi A6 4.2 Quatro van m'n broer heeft het...en dat is een auto van meer dan een ton!

Geplaatst: 21.06.2007 - 10:39
door bleuriders
zover ik weet !!

banden met een V profiel hebben hier het meeste last van ivm Wrijving e.d.
Zou het eens uitproberen met een Normale band zonder V profiel.

op een ander forum kwam ik dit tegen:

Het cuppen wordt veroorzaakt door het tijdelijke verlies van wegcontact van de niet aangedreven band. Hij stuitert als het ware over de oneffenheden, komt dan even los van wegdek om vervolgens weer contact te maken met wegdek. Dat nu gaat gepaard met enige wrijving die zich vertaald in het scheef naar voren afslijten van de band.

??????

Geplaatst: 21.06.2007 - 14:04
door T!M
bleuriders schreef:Het cuppen wordt veroorzaakt door het tijdelijke verlies van wegcontact van de niet aangedreven band. Hij stuitert als het ware over de oneffenheden, komt dan even los van wegdek om vervolgens weer contact te maken met wegdek. Dat nu gaat gepaard met enige wrijving die zich vertaald in het scheef naar voren afslijten van de band.
De meeste auto's die ik ken met gecupte banden hebben het juist op de aangedreven wielen!?! :?

Geplaatst: 21.06.2007 - 17:17
door eXite
Gecupte banden zijn vaak de achterwielen, niet de voorwielen (doorgaans de aangedreven wielen). Waarom een achterband in godsnaam zou cuppen weet ik ook niet, misschien omdat die niet hard genoeg slijten of slecht gebalanceerd zijn?

Geplaatst: 21.06.2007 - 17:57
door nauticbluepearl
gecupte banden volgens mij voornamelijk achter, en vaak Conti. ik denk dat eXite een punt heeft: voorbanden slijten meer en dus gelijkmatiger omdat zij ook aandrijfkrachten te verwerken krijgen (en iets hogere remkrachten)

Geplaatst: 21.06.2007 - 22:18
door C 30 T5
cuppen van banden is niet iets van de laaste tijd, mijn golfje gti uit '80 kende dat probleem ook al, remedie regelmatig wisselen.
tegenwoordig "stuuren" achterassen licht mee bij de golf was dat een vaste as ,dus ik denk dat het met sporing te maken heeft.Waren toen ook conti's
Heb toen ( '81 ) ook eens een keer de banden laten trimmen ( tire-matching ) scheelde weer 10 Km in topsnelheid \:D/ en de gulden kon spreekwoordelijk op zijn kand op het dashbord gezet worden ,is een van mij fijnste auto geweest ja ja ja geen volvo ik weet het.

Geplaatst: 22.06.2007 - 08:06
door gaitgroot
Wisselende, maar vooral te lage bandenspanning kan ook een oorzaak zijn voor het cuppen. Met de auto niet zo'n last mee gehad, maar met mijn motorfiets (vooral toen deze nog noppendbanden had) des te meer.

Groets,

Gerrit

Geplaatst: 22.06.2007 - 19:52
door +++t blijft behelpen+++
kand?

op zijn.. kand?
wat is dat?
of heeft een gulden geen twee kanden?