Missing vermogen

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
willem T4
Starter

Hallo,
Ik bezit een T4 van eind99' (met kabel overbrenging versn pook!).
Auto heeft nog geen 90 dkm gedraaid en loopt perfect.
Enige dat ik heb is dat ik een behoorlijk aantal PK's mis, in vergelijking met dat we de auto net hadden (we kochten de car toen hij nog geen jaar oud was.
Wat is er gebeurd,
Tijdens een rit in de Alpen was vlak voor de beklimming van een hoge berg plotseling het vermogen volledig weg was, auto reageerde niet meer op het gas en moest aan de kant.
Na enig zoeken onder de motorkap bleek dat er een vacuümslangetje (die met het rode ringetje) was losgeschoten van de TCV (turbo control valve) die aan het luchtfilterhuis was bevestigd.
Na deze weer gemonteerd te hebben startte de auto weer goed en kon de reis verder, echter met minder vermogen als voorheen.

Thuis gekomen even langs de dealer (omdat alleen deze de comp kan uitlezen) en de computer gereset, ook hier geen verlichting (wel foutcodes van het moment dat de slang was losgesprongen waarschijnlijk).

Voordat ik een nieuwe luchtmassa meter ga instaleren ben ik dus zoekende of deze wel echt defect is aangezien de motor (los van de missende PK’) echt perfect loopt en start.

Turbo werkt volgens mij naar behoren en er zit geen speling op de schoepenas, vraag is dus wat er kan gebeuren met de wastegateklep die op de turbo zit (kan deze bv lekken waardoor geen volledige turbodruk wordt opgebouwd?) en is deze los verkrijgbaar?

Ik ga in ieder geval de turbo demionteren om eea te onderzoeken.

Iemand ervaring mee??

Grt Willem
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

T4 turbo's gaan wel eens stuk, de aanstuurklepjes ook!
Om er onderzoek naar te doen zou ik niet de complete turbo eraf halen, met een eenvoudige drukmeter die tot 1 bar gaat kan het ook, je kunt even kijken of de wastegate goed afgesteld staat, niet een stukje open e.d., dit kan van buitenaf.

Heb je een zwarte of grijze drukklep?, er is een aangepaste versie verkrijgbaar bij de dealer voor deze problemen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
willem T4
Starter

Ik heb een zwarte klep maar heb deze getest en schijnt goed te zijn, spoel werkt hij activeert onder spanning en opent / sluit correct.
Ik verdenk de wastegate klep.
grt W
willem T4
Starter

even voor de volledigheid,
Na de afgesprongen slang was het vermogen niet volledig terug, hitteschild verwijderd en wastgate met tang even gangbaar gemaakt hierna weer de volle paardekrachten ter beschikking, echter een dag later leek het wel of het steeds minder werd en nu lijkt het een gewone injectie motor te zijn zonder turbo.
Nogmaals motor start en loopt perfect maar er ontbreken een flink aantal pK's.
Wastegate staat onder spanning gesloten.

Testje turbo druk zou moeten lukken, met een T-stuk tussen de drukslang die naar de TCV loopt neem ik aan, hoeveel zou de druk bij redelijk accelereren moeten zijn?

Grt en zover dank Willem
willem T4
Starter

probleem opgelost, :P :P :P :P bleek na meten toch de TCV te zijn.
Nieuwe erop a 45 euris en gaan met de banaan.

Nieuwe is alleen niet grijs meer maar heeft ook de zwarte kleur aangenomen.

Grt Willem en dank voor het advies :P :P :P :P :P :P
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”