Ja, ik durf mezelf best een Alfist te noemen.
Ik bedoel, als je er in twintig jaar tijd zes (2x 33, 2x146, Spider, 156) 'verslijt' ben je (denk ik) bovengemiddeld merkentrouw en ook als het over de diverse modellen of over de historie van dit prachtige merk gaat kan ik flink doordraven. Het moet wel gek lopen als Alfa en ik er samen niet uit komen! Dus toen ik vorige maand mijn 156 Sportwagon verkocht omdat ik ivm een nieuwe baan een auto-van-de-baas mag bestellen was er nog maar één ding onzeker: wordt het een Alfa GT JTD, een Alfa 159 JTD sedan, of een Sportwagon?
Voor de volledigheid én voor de fun zijn er natuurlijk wel de nodige proefritten gemaakt in de nieuwe Ford Mondeo, de BMW 1-serie, de Volvo V50 en C30, de Toyota Avensis, de Saab 9-3 en de onvermijdelijke Alfa's. De GT viel al snel af: prima wagen maar niet om comfortabel kilometers (lange ritten) in te gaan maken. De BMW vond ik het geld absoluut niet waard en de Avensis is echt vind ik echt héél saai en lelijk (wel mooi blok erin!). De Saab is in de lease simpelweg duur. De Mondeo rijdt echt prima en is zeer rijk uitgerust maar het interieur ervaar ík als veel te bling-bling. En over de versie met nep-hout (de Ghia) zeg ik maar niets...
Nou, dat is dan geregeld, het wordt blijkbaar de 159. Wist ik natuurlijk allang. Alleen nog een keer wat langer proefrijden, en oh ja, dat geldt ook voor de Volvo's. Dan ff de keuze maken en klaar, er staat weer een 'Bella Machina' voor de deur! Eeehhh... dat liep dus ff anders.
Want omdat er het één en ander moest gebeuren aan mijn net aangeschafte Volvo 850 kreeg ik drie dagen een V50 mee. Daar had ik al een keer een proefrit mee gemaakt en toen was vooral de radio me in negatieve zin opgevallen en ik vond het interieur wat te 'simpel'. Maar nu reed ik in een 'Edition II' met aluminium accenten in het interieur, een heerlijk stuur en veel betere radio. En halverwege de tweede dag drong het opeens tot me door, wat een heerlijke auto is dit! De zitpositie is (voor mij) perfect en wat rijd ik er relaxed in... En daar is het dan, het dilemma: negeer ik dit als rechtgeaarde Alfist of kán ik dit niet negeren?
Ik heb de Alfa nóg een kans gegeven en er nóg een volle dag in gereden, maar de middenconsole komt me gewoon net iets te snel naar links, zodat ik continu met mijn been tegen de vervelende rand aan de zijkant van de middenconsole zit. En dat gaat irriteren. Dit kan niet waar zijn... De Alfa is mooier, het interieur is véél sprekender én de motor is ‘lekkerder’ en duidelijk sportiever. Inmiddels was het plaatje natuurlijk al lang duidelijk, maar het moest alleen nog ff inzinken. En daar had ik best moeite mee. Maar inmiddels ís het ingezonken en durf ik het hardop te zeggen: Ik ben ex-Alfa...
Ik heb een mooie Volvo V50 Sportedition II (oude model) met de nodige toeters en bellen besteld. Komende week mag ik 'm hopelijk ophalen...
UPDATE: [nu met fotos!] Hoe is het mogelijk... een verhaal.
- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
nice 
na 20 jaar alfa ...
maar veel plezier met de v50 !!

na 20 jaar alfa ...
maar veel plezier met de v50 !!
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
Dank!
Ik zal zo snel mogelijk wat foto's plaatsen, maar het gaat om een Electric Silver metallic exemplaar met 17" 'Diamond Cut' Zaurak velgen en het 'bewerkte' aluminium in het volledig zwarte interieur. Verder Climate Control, High Performance Audio en een lederen sportstuur/pook met alu-accenten en audio bediening. Oh ja, laat ik het schuifdak niet vergeten!
Eigenlijk gewoon een V50 Edition II Sport met Seasonline. Ik ben trouwens benieuwd of die gelaagde ruiten echt stiller zijn dan de normale ruiten...

Ik zal zo snel mogelijk wat foto's plaatsen, maar het gaat om een Electric Silver metallic exemplaar met 17" 'Diamond Cut' Zaurak velgen en het 'bewerkte' aluminium in het volledig zwarte interieur. Verder Climate Control, High Performance Audio en een lederen sportstuur/pook met alu-accenten en audio bediening. Oh ja, laat ik het schuifdak niet vergeten!

Eigenlijk gewoon een V50 Edition II Sport met Seasonline. Ik ben trouwens benieuwd of die gelaagde ruiten echt stiller zijn dan de normale ruiten...
- patrice
- 3rd Gear member
hallo ex alfist, ik herken mij een beetje (veel) in uw verhaal, ik ben ook zeer merkentrouw ( 7 toyota's achter elkaar, samen met mijn vrouw) maar na een test van 150 km met een volvo v50 was ik ook verkocht, en vooral mijn vrouw, het design, het comfort, de sublieme zetels, ... waren genoeg dingen om over te gaan naar een volvo (heb wel nog een toyota in het gezin) .
het is inderdaad heel juist dat je je direct goed voelt in een v50, alles staat keurig op zijn plaats en is deftig getekend en afgewerkt, ERGONOMIE noemen ze dat, en dat is bij andere merken meestal niet even goed dan bij een volvo, ik mag je ondertussen vertellen dat ze sinds gisteren bij ons op de oprit sta (1.6 d topline uitvoering my 2008), en we zijn er heel tevreden mee, ik hoorde je net klagen over de radio installatie, dat vonden wij ook maar triest in de testwagen , maar wij hebben de high performance audio genomen, en dat is werkelijk prachtige sound, ook het interieur is zeer tof, wij hebben gekozen voor calacite cream leer met alu inleg, oogt sportief en klasse tegelijkertijd.
alfa's zijn mooie wagens, in een ander topic heb ik nog vermeld dat ik persoonlijk italiaans design mooi vind, maar volgens mij kan een alfa niet tippen op het comfort van de volvo, en eigenlijk is ze kwa design ook niet mis hé!!!
goede keuze volgens mij, u wordt heel weerschijnlijk een tevreden ex alfist!!
veel succes ermee en nog welkom hier op het forum, tot later mvg patrice
het is inderdaad heel juist dat je je direct goed voelt in een v50, alles staat keurig op zijn plaats en is deftig getekend en afgewerkt, ERGONOMIE noemen ze dat, en dat is bij andere merken meestal niet even goed dan bij een volvo, ik mag je ondertussen vertellen dat ze sinds gisteren bij ons op de oprit sta (1.6 d topline uitvoering my 2008), en we zijn er heel tevreden mee, ik hoorde je net klagen over de radio installatie, dat vonden wij ook maar triest in de testwagen , maar wij hebben de high performance audio genomen, en dat is werkelijk prachtige sound, ook het interieur is zeer tof, wij hebben gekozen voor calacite cream leer met alu inleg, oogt sportief en klasse tegelijkertijd.
alfa's zijn mooie wagens, in een ander topic heb ik nog vermeld dat ik persoonlijk italiaans design mooi vind, maar volgens mij kan een alfa niet tippen op het comfort van de volvo, en eigenlijk is ze kwa design ook niet mis hé!!!
goede keuze volgens mij, u wordt heel weerschijnlijk een tevreden ex alfist!!
veel succes ermee en nog welkom hier op het forum, tot later mvg patrice
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
- Summum
- 6th Gear member
Leuk om deze innerlijke tweestrijd te lezen! En natuurlijk een goede keuze zo'n v50! Rij er al ruim 2 jaar in en geniet nog iedere dag.
Overigens is zo'n Alfa 159 natuurlijk ook een fijne auto. Qua ruimte waarschijnlijk zelfs groter dan een V50. Staat tegenover dat aan de V50 zo'n geweldig forum hangt waar je nu op beland bent. Lijkt me een sterk verkoopargument! Welkom en veel plezier met de V50.
Overigens is zo'n Alfa 159 natuurlijk ook een fijne auto. Qua ruimte waarschijnlijk zelfs groter dan een V50. Staat tegenover dat aan de V50 zo'n geweldig forum hangt waar je nu op beland bent. Lijkt me een sterk verkoopargument! Welkom en veel plezier met de V50.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
Inmiddels durf ik er van uit te gaan dat de V50 me goed gaat bevallen en heb ik 'rust'. Tenminste, tot er weer een 159 voorbijrijd :roll:
Sterker nog... het wachten erop (hoe kort ook) valt me zwaar
Ben alleen nog ff aan het informeren naar de TomTom (710 of 910) die ik erin wil laten zetten.
Sterker nog... het wachten erop (hoe kort ook) valt me zwaar

Ben alleen nog ff aan het informeren naar de TomTom (710 of 910) die ik erin wil laten zetten.

- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
Ik was gisteren nog even bij de dealer om stiekem even naar haar te kijken en een foto te maken zodat ik haar toch alvast aan jullie kan voorstellen, en zoals jullie kunnen zien staat ze rustig op me te wachten
.
Nu maar hopen dat de papierboel (lease) snel rond is dan kan ik haar meenemen naar huis
.

Nu maar hopen dat de papierboel (lease) snel rond is dan kan ik haar meenemen naar huis

- patrice
- 3rd Gear member
ze ziet er prima uit, mooie koop volgens mij, en mooie velgjes, juist een blokjes gril plaatsen en een spoilerke en ze is af...
ik zie dat je een open dak hebt, dat is ook goed meegenomen...
klein vraagje is welk grijs is dat nu juist, want het ziet er mooi uit?
is dat silver of electric silver? ik zou wedden dat het electric silver is!
tot later en hopelijk mag je ze snel gaan halen!
ik zie dat je een open dak hebt, dat is ook goed meegenomen...
klein vraagje is welk grijs is dat nu juist, want het ziet er mooi uit?
is dat silver of electric silver? ik zou wedden dat het electric silver is!
tot later en hopelijk mag je ze snel gaan halen!
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
Hallo Patrice (mooie V50 heb je!), dit is idd electric silver
Ik speel met de gedachte om een achterspoiler te plaatsen en de huidige gril vind ik eigenlijk wel 'chique' bij deze kleur.

Ik speel met de gedachte om een achterspoiler te plaatsen en de huidige gril vind ik eigenlijk wel 'chique' bij deze kleur.

- patrice
- 3rd Gear member
bedankt voor complimentje, de grille is wel chique maar iets minder sportief, nee? het blijft in ieder geval een toffe wagen..

V50_estate_2.0D schreef:Hallo Patrice (mooie V50 heb je!), dit is idd electric silver![]()
- V50_estate_2.0D
- 1st Gear member
Ik heb daar idd bewust voor gekozen. Om twee redenen:Herror schreef:Vraagje: heb je met opzet gekozen voor MY07 i.p.v. MY08?? De verschillen zijn aanzienlijk nl ...ben benieuwd
1. De nieuwe is niet leverbaar in de Edition II Sport, alleen in Edition II. En ik vind de 'Sport zeer fraai. Bovendien krijg ik de 'extra' extra's die er nu opzitten (schuifdak, gelaagd glas, parkdistance control aan de achterzijde en 'electric silver' lak) nu ook voor 'weinig' ivm de uitloop van dit model.
2. De tweede reden is dat deze op voorraad staat. Er zit precies op wat ik wil en ik kan heel snel rijden.
Ik heb MY07 en MY08 vergeleken en ík vond de verschillen de meerprijs niet waard, alleen de grotere kaartenbakken in de deuren en de meegespoten 'haaievin' vind ik echt een belangrijk verschil. De standaard zwarte onderrand van de carrosserie van MY07 (is geloof ik ook op MY08 leverbaar) vind ik zelfs mooier... Overigens kan ik me ook voorstellen dat een ander zou kiezen voor MY08, maar ik dus niet

- Bart
- 8th Gear member
Ziet er schitterend uit, denk dat ik deze kleur ook op mijn volgende V50 ga kiezen..
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- plim
- 4th Gear member
Welkom hier ! Mooie auto.
Het zal je niet lukken om zes Volvo's te verslijten in 20 jaar !
Het zal je niet lukken om zes Volvo's te verslijten in 20 jaar !

Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
-
- 2nd Gear member
LOL! Dit klinkt een beetje als zo'n getuigenis van een tot christen bekeerde zondaar. 

- Herror
- 2nd Gear member
Die haaievin zou je nog kunnen laten spuiten, de vorm is wel anders geworden... maar dan heb je wel de kleur als je het echt zo belangrijk vindtV50_estate_2.0D schreef: de meegespoten 'haaievin' vind ik echt een belangrijk verschil.

- plim
- 4th Gear member
Mijn eerste auto was een Fiat Panda. En die auto had al roest in de folder. Maar, ik mocht (en mag) niet klagen want ik had hem gekregen van mijn ouders.bijrijdstertje schreef:LOL! Dit klinkt een beetje als zo'n getuigenis van een tot christen bekeerde zondaar.
De eerste auto die ik kocht was idd. een Volvo. En nu rijd ik nog steeds Volvo.... kijk die Opel en Nissan die ik gekocht heb tussendoor, tellen niet mee, want de aankopen werden gedaan in een moment van verstandsverbijstering. Zeg maar tijdens momenten met lichte vormen van ontoerekeningsvatbaarheid. En zoals je weet, kun je daarvoor behandeld worden. Ik rijd dus weer Volvo.
Kijk: V50_estate_2.0D, die is dus nu ook genezen...
Maar toch, zoals eerder gezegd en gemeend: welkom bij het Volvo Forum !

Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow