Beste forumleden,
Ik heb sinds kort een XC70 aangeschaft uit het lease circuit, en om door de APK te komen moesten er 2 nieuwe Achter banden op (Scorpions)
Voor is het profiel 4,5 mm. Dus die werden niet mee vervangen. Ik lees sinds een paar dagen actief dit forum, voorheen las ik alles op het S60 forum, vandaar dat ik me geen kwaad bewust was van het feit dat een XC70 toch technisch onder de huid flink anders in elkaar zit.
Nieuwe banden komen met profiel diepte van 8 mm. (toch?) en het verschil tussen Voor en Achter is dus nu 3,5 mm. diameter verschil dus 7 mm.
Ik heb voorgaande berichten hierover in deze string ook allemaal gelezen, maar kom niet tot een duidelijke conclusie wat in mijn geval ernstig is of niet. De auto is van januari 2003, de regels voor bandenslijtage verschillen is per dit jaartal of 2002 versoepeld, of zit ik er naast? correct me if i'm wrong!
Is het raadzaam om nu de nieuwe Achterbanden te wisselen naar voren?
Door het lezen van de manual kom ik er ook niet uit, daar staan wel flinke waarschuwingen, maar toch wil ik graag geholpen worden door het forum. Kan ik ongestraft door blijven rijden of moet ik op korte termijn iets veranderen aan de banden configuratie?
En als laatste vraag nog: Wat is precies de schade als je de auto onverhoopt moet laten wegslepen, en wat is reden daarvan?
Ongelijke banden profiel Voor en Achter
- samplersam
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
- Locatie: Harlingen
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06
het hangt er van af of je eltroniche koppeling heb of een mechanische koppeling met de achter as heb
eletronische niets aan de hand regelt dit zelf mech. kan schade onstaan
te zien onder de auto achterop aandrijfas als er stekkers op zit niet aan de hand anders wel omslaag punt eind 2002 volgens mij
advies even kijken onder de auto
eletronische niets aan de hand regelt dit zelf mech. kan schade onstaan
te zien onder de auto achterop aandrijfas als er stekkers op zit niet aan de hand anders wel omslaag punt eind 2002 volgens mij
advies even kijken onder de auto
The Boz
- samplersam
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
- Locatie: Harlingen
Ik heb even verder nog dit forum gedeelte uitgespit.
Het betekend dus dat de Haldex de electronische koppeling is, en de Visco dus de mechanische.
En een copy/paste van:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/ne ... ni_id=8850
Nieuw 4wd-Systeem (artikel van 20 juni 2002)
Volvo past de eigen turbodiesel nu ook toe in de XC70 D5. De vierwielaandrijving in dat model wordt voortaan elektronisch gestuurd en de auto is er standaard met automaat en geartronic, zodat handmatig schakelen ook mogelijk is. Medio volgend jaar komt een versie met handbak. Het 4wd-systeem heeft Volvo samen met de Zweedse specialist Haldex ontwikkeld en het reageert veel sneller op doorslippende wielen dan de tot nu toe door het merk gebruikte viscokoppeling. Het systeem bestaat uit een hydraulische pomp en een meervoudige (Haldex)koppeling.
De nieuwe XC70 D5 wordt half september (2002) leverbaar voor een prijs van ca. 50.000 euro. Volvo denkt er 250 van in Nederland te kunnen slijten.
Het betekend dus dat de Haldex de electronische koppeling is, en de Visco dus de mechanische.
En een copy/paste van:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/ne ... ni_id=8850
Nieuw 4wd-Systeem (artikel van 20 juni 2002)
Volvo past de eigen turbodiesel nu ook toe in de XC70 D5. De vierwielaandrijving in dat model wordt voortaan elektronisch gestuurd en de auto is er standaard met automaat en geartronic, zodat handmatig schakelen ook mogelijk is. Medio volgend jaar komt een versie met handbak. Het 4wd-systeem heeft Volvo samen met de Zweedse specialist Haldex ontwikkeld en het reageert veel sneller op doorslippende wielen dan de tot nu toe door het merk gebruikte viscokoppeling. Het systeem bestaat uit een hydraulische pomp en een meervoudige (Haldex)koppeling.
De nieuwe XC70 D5 wordt half september (2002) leverbaar voor een prijs van ca. 50.000 euro. Volvo denkt er 250 van in Nederland te kunnen slijten.
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Toch handig dat dit forum zo bij Google bekend staat.
Kennis van me belt net uit Spanje dat zijn XC90 is weggesleept of dit kwaad kan... Nou blijkbaar dus niet...
Kennis van me belt net uit Spanje dat zijn XC90 is weggesleept of dit kwaad kan... Nou blijkbaar dus niet...

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- samplersam
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
- Locatie: Harlingen
Als je iets specifieks zoekt, dan staat het volvo-forum inderdaad wel ergens boven aan op Google. Nou niks mis mee lijkt me.
Maarre zeg eens eerlijk, die XC90 uit Spanje van je kennis, heeft die echt een gebroken aandrijf-as van een beetje verschil in banden profiel tussen voor en achter??
Of is hier wat anders aan de hand. Heb je meer info over deze schade? Want als die kennis een geartronic heeft, is slepen helemaal uit den boze, dan moet de wagen op een auto ambulance.
Maarre zeg eens eerlijk, die XC90 uit Spanje van je kennis, heeft die echt een gebroken aandrijf-as van een beetje verschil in banden profiel tussen voor en achter??
Of is hier wat anders aan de hand. Heb je meer info over deze schade? Want als die kennis een geartronic heeft, is slepen helemaal uit den boze, dan moet de wagen op een auto ambulance.
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold