Hoi,
Ik heb een volvo s40 uit 97 en ik heb hem nu +/- 1.5 jaar in mijn bezit. Als ik de airco aan zet doet deze het perfect en is snel lekker koel. Echter vind ik dat de lucht die eruit komt erg muffig is, nogal onaangenaam.
De lucht is goed aanwezig en meestal zet ik de airco na een tijdje dan ook weer uit. De lucht ruikt verder niet chemisch aan ofzo, enkel alleen muffig.
Iemand een idee?
Johan.
Airco muffig
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
- menjo
- 7th Gear member
Ik heb geen idee, sorry. Maar nu je het zegt, bij mij is het hetzelfde, ruikt net alsof je een oude kerk binnen komt. Ik heb wel het idee dat het bij mij na een tijdje verdwijnt die lucht. Misschien dat het komt omdat ie een tijd niet aan heeft gestaan.
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
...vogelnestje...

...geen mei vreugde dus.Soms worden gebruikers van auto’s met airconditioning geconfronteerd met rare luchtjes in het interieur die uit het systeem lijken te komen. Dit kan veroorzaakt worden door bacteriegroei op het raster van de verdamper. Wanneer de airco in werking is, wordt er condens gevormd op de verdamper in het systeem. Na verloop van tijd vermengt deze condens zich met stof en bacillen die in de interieurlucht zweven. Dit mengsel vormt dan een basis waarin bacteriën en schimmels zich afzetten en ontwikkelen. Wordt de airco ingeschakeld dan verspreiden deze schimmels een muffe lucht. Van tijd tot tijd zal het dus noodzakelijk zijn om de verdamper te verfrissen met een antiseptisch middel. Dit behoort tot het normale onderhoud van een installatie en uw dealer kan u hierover informeren.
(www.technocenter.nl)

VOLVO 440 1.8i '96
- joost
- 7th Gear member
Airco (laten) reinigen of op z´n minst verfrissen (spuitbusje). In het instructieboekje staat overigens hoe je met de airco (handmatig bediend) zou moeten omgaan om een en ander te voorkomen.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
Misschien krijg je dan wel kwantumkorting!!! :?
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
'k moet m'n airco nog bij laten vullen dus misschien treffen we dan een quantum korting... :? (duur geintje, iemand??? :crybaby: )
VOLVO 440 1.8i '96
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik hoorde gisteren van iemand dat je schimmel kunt voorkomen als je de airco een paar minuten voordat je stopt te rijden uitzet, zodat ie droogt voordat je alles uitzet.
De airco in mijn 406 (4,5 jaar oud) begint nu ook wat muffig te ruiken. Ik zal het 'uitzetten voor het stoppen' eens een tijdje proberen om te kijken of het ook nu nog helpt. Wel balen met de huidige temperaturen (30+)...
De airco in mijn 406 (4,5 jaar oud) begint nu ook wat muffig te ruiken. Ik zal het 'uitzetten voor het stoppen' eens een tijdje proberen om te kijken of het ook nu nog helpt. Wel balen met de huidige temperaturen (30+)...
- joost
- 7th Gear member
Dat bedoelde ik dus met kijk even in je instructieboekje, dat soort dingen staan er gewoon in.
Joost.
Joost.
- menjo
- 7th Gear member
Bij mij staat alleen dat het goed is om hem regelmatig aan te hebben, staan verder geen redenen of gevolgen bij. Maar ik geloof best dat het niet goed is om zo'n ding altijd uit te hebben en maar af en toe aan te zetten.
-
- 2nd Gear member
je kunt dan beter zorgen dat je airco altijd draait.. dus altijd aan laten staan. Is volgens sommige garages beter maar natuurlijk heb je dan meer slijtage aan de draaiende onderdelen enzo..Cinq schreef:Ik hoorde gisteren van iemand dat je schimmel kunt voorkomen als je de airco een paar minuten voordat je stopt te rijden uitzet, zodat ie droogt voordat je alles uitzet.
maar nu juist is of niet is beetje eigen ervaring denk ik zo
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb al 15 jaar Airco in m'n auto's. Nooit muffe luchten. Ik ga dan ook elke ochtend eerst douchen en zet de airco nooit uit
Of het eerste iets met het laatste te maken heeft........

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
Bij de dealer (of vakhandel?) kun je een spuitbus kopen. Deze in de auto zetten met de airco aan en recirculatie in. Knop spuitbus indrukken (deze blijft dan open staan!!!! dus niet even testen hoe het ruikt
) en deuren snel sluiten. Een kwartier laten lopen.............klaar.
De inhoud wordt dan door de airco gehaald en reinigt deze en voorkomt :fart: (of haalt het weg als het er al is
)
De inhoud wordt dan door de airco gehaald en reinigt deze en voorkomt :fart: (of haalt het weg als het er al is

Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- menjo
- 7th Gear member
Heb zo'n soort spuitbus gehaald bij de Halfords (deze week in de aanbieding). Dan moet je de ventilatie vol aan zetten en de airco uit en dan door de luchtingang naar binnen spuiten. Waar vind ik die lucht ingang?
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Tips voor efficiënt en milieubewust gebruik van uw auto-airco.
De manier waarop u de auto-airco gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hier geven wij u een aantal tips om uw airco in goede conditie te houden.
Tip 1. Regel periodieke controles.
Neem het onderhoud van uw auto-airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airco in ieder geval één keer per jaar controleren.
Tip 2. Gebruik de airco bewust.
Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem dus uit zodra de auto op temperatuur is.
Tip 3. Zet de airco één keer per week 10 minuten aan.
Zet de auto-airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.
Tip 4. Zet voor vertrek deuren of ramen open.
Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de auto is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airco in te schakelen. Schakel de airco alleen in wanneer de auto niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airco. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.
Tip 5. Zet de airco niet te koud.
De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als de auto ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.
Tip 6. Gebruik van de airco bij regen of in de winter.
Schakel uw auto-airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.
Tip 7. Zet de airco uit voor de motor uitgaat.
Schakel de installatie 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.
Tip 8. Maak de airco schoon.
Ruikt de airco toch onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage.
Tip 9. Voorkom verstopping van uw airco.
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.
Tip 10. Lees het instructieboekje van uw airco.
Lees aandachtig uw auto-airco instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.
Tip 11. Zet de airco uit bij extra verbruik.
Airco’s gebruiken brandstof en kosten motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.
P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder auto’s met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.
De manier waarop u de auto-airco gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hier geven wij u een aantal tips om uw airco in goede conditie te houden.
Tip 1. Regel periodieke controles.
Neem het onderhoud van uw auto-airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airco in ieder geval één keer per jaar controleren.
Tip 2. Gebruik de airco bewust.
Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem dus uit zodra de auto op temperatuur is.
Tip 3. Zet de airco één keer per week 10 minuten aan.
Zet de auto-airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.
Tip 4. Zet voor vertrek deuren of ramen open.
Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de auto is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airco in te schakelen. Schakel de airco alleen in wanneer de auto niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airco. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.
Tip 5. Zet de airco niet te koud.
De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als de auto ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.
Tip 6. Gebruik van de airco bij regen of in de winter.
Schakel uw auto-airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.
Tip 7. Zet de airco uit voor de motor uitgaat.
Schakel de installatie 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.
Tip 8. Maak de airco schoon.
Ruikt de airco toch onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage.
Tip 9. Voorkom verstopping van uw airco.
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.
Tip 10. Lees het instructieboekje van uw airco.
Lees aandachtig uw auto-airco instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.
Tip 11. Zet de airco uit bij extra verbruik.
Airco’s gebruiken brandstof en kosten motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.
P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder auto’s met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- josas
- 4th Gear member
Tip 2 - tip 3 - tip 5 - tip 6 - tip 7-,
Is dat niet al het geval met een automatische airco? maw, Zijn deze tips niet ietwat achterhaald?
(niets ten nadele van je reply, volvorider
)
Jos
Is dat niet al het geval met een automatische airco? maw, Zijn deze tips niet ietwat achterhaald?
(niets ten nadele van je reply, volvorider

Jos
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
- joost
- 7th Gear member
Feit blijft natuurlijk dat er ook nog de handbediende variant is en daar is deze "gebruiksaanwijzing" wèl goed voor. Volgens mij kent de automatische airco op dit gebied ook minder problemen dan de handbediende airco. Het betreft hier volgens mij dus ook een handbediend exemplaar.josas schreef:Tip 2 - tip 3 - tip 5 - tip 6 - tip 7-,
(niets ten nadele van je reply, volvorider)
Jos
Joost.
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
Luchtinlaat zijn de roosters in de auto zelf als je de airco op recirculeren zet. De spuitbus moet je gewoon in het interieur zetten.
Vraag gewoon eens na bij de volvo-dealer!!
Vraag gewoon eens na bij de volvo-dealer!!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
een automatische airco zal nooit weten wanneer je stopt en derhalve moet je zelf tijdig de airco uitschakelen; idem voor de regelmaat om de airco in de koudere periode toch regelmatig te laten werken