Naar ik begrepen heb zijn de electronische apparaten in een Volvo met elkaar verbonden d.m.v. een CAN (Controller Area Network) bus.
Als hardcore IT'er met een specialisatie in netwerken, ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan wat de CAN bus nou eigenlijk is. (het heeft wel wat weg van Ethernet) Nou vond ik dit dusdanig leek dat ik er meer vanaf wil weten.
Een goede beschijving van de CAN bus is bijvoorbeeld te vinden op:
http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN ... cursus.pdf
Nou is mijn vraag of hier mensen op het forum zijn die weten hoe de topologie van de CAN bus in de Volvo's is. (met name de S40, want daar heb ik er zelf een van). Dus is het een CAN 2.0A of B bus (ik geloof beiden, een B voor de krachtbron etc en een A voor alle ascessoires, maar dat weet ik niet zeker), welke apparaten zijn er op aangesloten en welke standaard gebruikt Volvo voor laag 7 en hoger van het OSI model.
Mijn doel is om precies te begrijpen hoe e.e.a. werkt en samenhangt. Er zelf echt dingen mee gaan doen zal er wel niet van komen (uitlees en analyse apparaten van b.v. Launch kosten een vermogen), maar het is al leuk om met de monteurs een discussie op niveau te kunnen voeren als er een of ander vaag electronisch probleem ontstaat in de auto.
CAN bus en Volvo
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
een discussie voeren over een of ander vaag probleem is niet moeilijk =D> bij een S40/V50.
We hebben bij volvo twee snelheden van de can-bus hoog en laag.
Het hogesnelheid gedeelte is voor de veiligheidsvoorzienigen het lage gedeelte is voor het andere b.v openen van een raam e.d.
Ook hebben we nog de voorrangsregel op de can-bus, voorbeeld ;Je drukt de schakelaar in van ra raam naar beneden en kijkt naar rechts of de raam ook naar beneden gaat , op dat moment klap je voll op je voorganger die plotseling remt en de airbag moet eruit, op dat moment stopt je raam en de airbag gaat eruit, is de airbag eruit gaat de raam weer verder naar beneden, niet dat dan nog nodig is maar zo werkt het wel.
Eigenlijk zijn alle apparaten aangesloten op de can-bus, het moter (regeleenheid ) gedeelte heeft nog de meeste "oude" analoge aansluitingen.
Dacht dat ik er redelijk in thuis ben maar wat je met laag 7 bedoelt weet ik niet, verklaar u nader zou ik zegen.
We hebben bij volvo twee snelheden van de can-bus hoog en laag.
Het hogesnelheid gedeelte is voor de veiligheidsvoorzienigen het lage gedeelte is voor het andere b.v openen van een raam e.d.
Ook hebben we nog de voorrangsregel op de can-bus, voorbeeld ;Je drukt de schakelaar in van ra raam naar beneden en kijkt naar rechts of de raam ook naar beneden gaat , op dat moment klap je voll op je voorganger die plotseling remt en de airbag moet eruit, op dat moment stopt je raam en de airbag gaat eruit, is de airbag eruit gaat de raam weer verder naar beneden, niet dat dan nog nodig is maar zo werkt het wel.
Eigenlijk zijn alle apparaten aangesloten op de can-bus, het moter (regeleenheid ) gedeelte heeft nog de meeste "oude" analoge aansluitingen.
Dacht dat ik er redelijk in thuis ben maar wat je met laag 7 bedoelt weet ik niet, verklaar u nader zou ik zegen.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Het OSI model bestaat uit 7 lagen:C 30 T5 schreef: Dacht dat ik er redelijk in thuis ben maar wat je met laag 7 bedoelt weet ik niet, verklaar u nader zou ik zegen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Osi-model
Als je het vergelijkt met een computernetwerk, laag 1 en 2 beschrijven ethernet, 3 tot 6 TCP/IP en laag 7 is b.v. het HTTP protocol.
CAN beschrijft hoe data betrouwbaar over de lijn gaat naar de juiste ontvangers. Het data veld uit het CAN pakketje kan b.v. een commando bevatten voor een apparaat. Hoe moet dat commando vormgegeven worden zodat het ontvangende apparaat het commando begrijpt.
Voorbeeld is bijvoorbeeld het CANopen protocol
http://www.can-cia.org/canopen/
Is dit een aanpassing op de bus arbitrage?C 30 T5 schreef: Ook hebben we nog de voorrangsregel op de can-bus
Thanx, weer wat te lezenmenjo schreef: http://www.can-cia.org/downloads/specifications/
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Vraag MR ed eens, die heeft de IMIV ontwikkeld en behoorlijk veel gesnuffeld aan een V40
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 01:31
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
http://www.icim.fnt.hvu.nl/project/CAN- ... html#2.2.2
Ik wist dat ik er al wat over gezien had op de hogeschool,
canbus en osi hebben wel raakvlakken maar zijn twee verschillende protocollen, ISO is alleen een instantie die deze hebben vastgesteld.
Maar heb je weer wat te lezen.
Ik wist dat ik er al wat over gezien had op de hogeschool,
canbus en osi hebben wel raakvlakken maar zijn twee verschillende protocollen, ISO is alleen een instantie die deze hebben vastgesteld.
Maar heb je weer wat te lezen.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ik heb Volvo gemaild voor meer info. Als reactie heb ik alle pagina's over CAN uit VIDA gekregen. Als Volvo het goed vindt en het blijft buiten regenen, wil ik wel eens proberen om er een overzichtsartikeltje van te maken dat hopelijk voor de meeste mensen begrijpbaar is.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Nog wat interessante artikelen:
http://www.amt.nl/web/show/file/id=1151 ... page=84832
http://www.amt.nl/web/show/file/id=1204 ... page=84832
http://www.amt.nl/web/show/file/id=1151 ... page=84832
http://www.amt.nl/web/show/file/id=1204 ... page=84832