CAN bus en Volvo
Geplaatst: 02.07.2007 - 20:54
Naar ik begrepen heb zijn de electronische apparaten in een Volvo met elkaar verbonden d.m.v. een CAN (Controller Area Network) bus.
Als hardcore IT'er met een specialisatie in netwerken, ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan wat de CAN bus nou eigenlijk is. (het heeft wel wat weg van Ethernet) Nou vond ik dit dusdanig leek dat ik er meer vanaf wil weten.
Een goede beschijving van de CAN bus is bijvoorbeeld te vinden op:
http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN ... cursus.pdf
Nou is mijn vraag of hier mensen op het forum zijn die weten hoe de topologie van de CAN bus in de Volvo's is. (met name de S40, want daar heb ik er zelf een van). Dus is het een CAN 2.0A of B bus (ik geloof beiden, een B voor de krachtbron etc en een A voor alle ascessoires, maar dat weet ik niet zeker), welke apparaten zijn er op aangesloten en welke standaard gebruikt Volvo voor laag 7 en hoger van het OSI model.
Mijn doel is om precies te begrijpen hoe e.e.a. werkt en samenhangt. Er zelf echt dingen mee gaan doen zal er wel niet van komen (uitlees en analyse apparaten van b.v. Launch kosten een vermogen), maar het is al leuk om met de monteurs een discussie op niveau te kunnen voeren als er een of ander vaag electronisch probleem ontstaat in de auto.
Als hardcore IT'er met een specialisatie in netwerken, ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan wat de CAN bus nou eigenlijk is. (het heeft wel wat weg van Ethernet) Nou vond ik dit dusdanig leek dat ik er meer vanaf wil weten.
Een goede beschijving van de CAN bus is bijvoorbeeld te vinden op:
http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN ... cursus.pdf
Nou is mijn vraag of hier mensen op het forum zijn die weten hoe de topologie van de CAN bus in de Volvo's is. (met name de S40, want daar heb ik er zelf een van). Dus is het een CAN 2.0A of B bus (ik geloof beiden, een B voor de krachtbron etc en een A voor alle ascessoires, maar dat weet ik niet zeker), welke apparaten zijn er op aangesloten en welke standaard gebruikt Volvo voor laag 7 en hoger van het OSI model.
Mijn doel is om precies te begrijpen hoe e.e.a. werkt en samenhangt. Er zelf echt dingen mee gaan doen zal er wel niet van komen (uitlees en analyse apparaten van b.v. Launch kosten een vermogen), maar het is al leuk om met de monteurs een discussie op niveau te kunnen voeren als er een of ander vaag electronisch probleem ontstaat in de auto.