Ik ben onlangs op vakantie naar Spanje geweest met de 440 2.0 met infocentre.
Op de terugweg is me opgevallen dat de koelwatertemperatuur op `cold` blijft staan, volgens het boekje is de temperatuur dan onder de 40 graden. Een heel enkele keer geeft `ie eens een waarde tot maximaal 70 graden aan (voor korte duur). De olietemperatuur is wel in orde.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Gr. StefanCJ
Koelwatertemperauurmeter blijft op koud staan
- Maarten
- 5th Gear member
als die stuk is en open blijft staan koelt de auto altijd op z'n maximum,koelvloeistof gaat dan altijd door je radiateur,normaal gaat hij alleen open als de temp boven een bepaalde waarde komt.
testen kan volgens mij door hem eruit te halen en in een pannetje water te koken,als hij dicht zit en pas open gaat als het water bijna kookt is het volgens mij goed,en als hij continu open blijft staan is hij stuk.
je kan hem ook uit voorzorg vervangen,zo'n thermostaat kost niet zo veel volgens mij.
testen kan volgens mij door hem eruit te halen en in een pannetje water te koken,als hij dicht zit en pas open gaat als het water bijna kookt is het volgens mij goed,en als hij continu open blijft staan is hij stuk.
je kan hem ook uit voorzorg vervangen,zo'n thermostaat kost niet zo veel volgens mij.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
-
- 2nd Gear member
Net even een stukje gereden, terwijl de olie rustig op temperatuur komt (van zo`n 50 tot 78 graden gereden) geeft het koelwater waardes aan tussen de 40 en 70 graden, maar echt binnen 5 tellen van 40 naar 70, en binnen 4 tellen weer terug tot 40 (cold). Zou het misschien ook de temperatuursensor kunnen zijn?
-
- 4th Gear member
kan inderdaad de temperatuurgever zijn, thermostaat is volledig mechanish en werkt in zn eentje, dus als deze defect is dan zie je alleen het resultaat daarvan op je meter, niet de directe meting.
Als ik me niet vergis hoort het water op een lekker koele 80 graden oid te zijn voor een ideale "koeling" maar ik zou eens beginnen met de temperatuurgever te vervangen.
Als ik me niet vergis hoort het water op een lekker koele 80 graden oid te zijn voor een ideale "koeling" maar ik zou eens beginnen met de temperatuurgever te vervangen.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL