Na diverse "mindere" ervaringen met een Volvodealer en een bandenspecialist die de uitlijning van mijn auto wist te verprutsen kan ik nu eindelijk ook eens goed nieuws vermelden.
Zoals ik al eerder had vermeld reed ik al enige tijd rond met automaat problemen van een Volvo S60 D5. De automatische versnellingsbak was door de volvodealer al enkele keren gereset, doorgespoeld en de software ge-update. Iedere keer na een reset kwamen de schakelproblemen na 3 a 4 dagen weer terug.
Volgens de volvodealer lag het aan het hydraulisch brein van de automaat.
Het vervangen daarvan zou 2400 a 2700 euro kosten. Aangezien er al vaker iets voor veel geld was vervangen wat achteraf niet de oorzaak bleek te zijn wilde ik nu graag zekerheid hebben.
Dat kon de volvodealer mij niet geven. De kans dat het opgelost zou zijn met een nieuw hydraulisch brein werd geschat op 80 a 90%. Dat was voor mij een onacceptabel risico mede omdat ik afgelopen jaar al meer dan 5000 euro aan reparaties heb uitgegeven.
Een andere oplossing was een compleet nieuwe automaat maar over de kosten daarvan wilde ik niet eens nadenken.
Via internet ben ik terecht gekomen bij een automaten-revisiebedrijf Autrans in Lunteren.
Volgens Autrans was de kans groot dat de automaat in zijn geheel gereviseerd diende te worden. Dit omdat de oorzaak waarschijnlijk lag in het verlies van oliedruk door een interne lekkage in de bak zelf. Tevens was de kans aanwezig dat het niet goed functionerende hydraulisch brein al flinke schade had veroorzaakt in de bak zelf.
Gezien de lage km-stand vroeg ik me af of complete revisie echt nodig was.
In overleg heeft Autrans voorgesteld eerst het hydraulisch brein te vervangen/repareren om te kijken of het hiermee opgelost zou zijn.
Indien het niet opgelost zou zijn diende de automaat alsnog compleet gereviseerd te worden. De kosten voor het vervangen van het brein werden dan in mindering worden gebracht op de kosten voor complete revisie. Dat vond ik een prima voorstel en het scheelde veel geld in vergelijking met de volvodealer.
Zo gezegd zo gedaan alleen vlak daarna begon de automaat weer kuren te krijgen. Autrans had dus gelijk, de oorzaak lag dus in de bak zelf.
Helaas zat er niets anders op dan een nieuwe afspraak te maken.
Begin deze week kreeg ik de auto weer terug en rij er inmiddels al weer 6 dagen in. Ik kan niet anders zeggen dat de mannen van Autrans een knap staaltje werk hebben afgeleverd. Automaat schakelt weer als nieuw.
En als plezierige bijkomstigheid (vraag me niet hoe het kan) maar ook het probleem met de uitlijning, het trekken naar rechts, is zo goed als verdwenen.
De auto als geheel rijdt weer als vanouds en voelt weer aan als nieuw.
Hopelijk blijven verdere problemen mij bespaart en kan ik nu, na anderhalf jaar van allerlei defecten en dure reparaties, eens genieten van
de fantastische rijeigenschappen van deze Volvo S60.
Automaat perfect gereviseerd
- V70R-obert
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
- Locatie: Groningen
Na diverse "mindere" ervaringen met een Volvodealer
Het vervangen daarvan zou 2400 a 2700 euro kosten.
Grote griebels, je hebt niet alleen een mindere ervaring met je dealer, maar ook zeker met je eigen auto. Je had al €5000,- betaald aan reparaties, hier komt de bak nog eens bij. Naar schatting heeft deze revisie je ongeveer € 3000,- gekost. Dan zit je op een post van € 8000.- aan reparatiekosten binnen een jaar.mede omdat ik afgelopen jaar al meer dan 5000 euro aan reparaties heb uitgegeven.
Rationeel gezien zou je de Volvo wegdoen en nooit meer een Volvo kopen.
Je moet wel erg wijs met deze auto zijn.
Ik hoop voor je dat je de komende jaren zonder hoge kosten kunt rijden.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Louis,
Blij te lezen dat het probleem nu eindelijk is oplgelost. Ik hoop dat je nu eindelijk kunt genieten van je auto zonder de "zwarte wolken" boven je hoofd. Onbescheiden vraag: Wat was je nu kwijt voor de revisie?
Blij te lezen dat het probleem nu eindelijk is oplgelost. Ik hoop dat je nu eindelijk kunt genieten van je auto zonder de "zwarte wolken" boven je hoofd. Onbescheiden vraag: Wat was je nu kwijt voor de revisie?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Revisie was 2900 euro + 4 dagen autohuur a 200 euro tijdens de eerste reparatie(vervanging brein).
Doordat de tweede reparatie(uiteindelijke revisie) langer duurde dan was gepland heeft Autrans bij wijze van uitzondering de kosten van de tweede huurauto op zich genomen.
Dus in totaal 3100 euro.
Doordat de tweede reparatie(uiteindelijke revisie) langer duurde dan was gepland heeft Autrans bij wijze van uitzondering de kosten van de tweede huurauto op zich genomen.
Dus in totaal 3100 euro.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Net nu ik vanmiddag voor een V70 D5 geartronic ben wezen kijken, lees ik dit weer. Ik denk er nog maar even over...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Nee, juist nu moet je wel doorrijden. Je hebt er al zoveel kosten aan gehad, dat het voorlopig niet rendabel kan zijn om deze auto in te ruilen. Bovendien moet nu alles bijna perfekt zijn toch ?V70R-obert schreef:Rationeel gezien zou je de Volvo wegdoen en nooit meer een Volvo kopen.
Veel plezier (alsnog) van je auto !
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn geartronic doet het al 165.000 km zonder problemen. :shock:Oceanracer schreef:Net nu ik vanmiddag voor een V70 D5 geartronic ben wezen kijken, lees ik dit weer. Ik denk er nog maar even over...
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Ik dacht nog, voordat ik dit topic schreef, is dit wel verstandig?
Het "schrijven" dat de auto nu eindelijk goed is is natuurlijk de goden verzoeken.
En ja hoor.........zondag, na even met de auto te zijn weggeweest, kom ik terug en zie ineens een donkere vlek onder me auto.
Terwijl ik instap denk ik nog dat zal wel water van de airco zijn......
Maar al gauw bedacht ik me dat ik de airco helemaal niet gebruikt heb.
Toch maar even gestopt langs de kant van de weg en zie tot mijn schrik de automaatolie naar beneden druipen.
Autrans heeft het gelukkig goed opgelost. Ze hebben de auto 's ochtends opgehaald en vanmiddag weer gerepareerd afgeleverd. Het viel mee, er was een rubberen pakking lek.
Het heeft me alleen weer een vrije dag gekost.
Het "schrijven" dat de auto nu eindelijk goed is is natuurlijk de goden verzoeken.
En ja hoor.........zondag, na even met de auto te zijn weggeweest, kom ik terug en zie ineens een donkere vlek onder me auto.
Terwijl ik instap denk ik nog dat zal wel water van de airco zijn......
Maar al gauw bedacht ik me dat ik de airco helemaal niet gebruikt heb.
Toch maar even gestopt langs de kant van de weg en zie tot mijn schrik de automaatolie naar beneden druipen.
Autrans heeft het gelukkig goed opgelost. Ze hebben de auto 's ochtends opgehaald en vanmiddag weer gerepareerd afgeleverd. Het viel mee, er was een rubberen pakking lek.
Het heeft me alleen weer een vrije dag gekost.
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Mijn s60 met geartronic heeft nu 220.000km gelopen.
Ik heb de bak laten flushen bij 190.000 omdat de automaat slecht schakelde toen de olie eruit kwam wil je niet weten hoe zwart die was!!!!
Advies laat iedere 75.000 de bak flushen (doorspoelen) want die lifetime olie van de geartronic is een fabel.
Dit kan ernstige problemen voorkomen (ook volgens monteur).
O ja bak schakeld nu weer goed, even afkloppen...........
Ik heb de bak laten flushen bij 190.000 omdat de automaat slecht schakelde toen de olie eruit kwam wil je niet weten hoe zwart die was!!!!
Advies laat iedere 75.000 de bak flushen (doorspoelen) want die lifetime olie van de geartronic is een fabel.
Dit kan ernstige problemen voorkomen (ook volgens monteur).
O ja bak schakeld nu weer goed, even afkloppen...........
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14841
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
DEze vraag houdt mij ook bezig.micmac schreef:Misschien een domme vraag maar moet je betalen voor een reparatie als dat het probleem NIET verholpen heeft?
Bijv. Het vervangen van een onderdeel van 500,= zonder verbetering is toch geen reparatie te noemen...

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Nog niet zo heel erg lang op dit forum lees ik nogal veel informatie over het flushen van de automaat. ATF (automaatolie) wordt zwart als het te heet wordt, wat vooral voor kan komen door zware belasting. De buitentemperatuur heeft in verhouding maar weinig invloed de olie in de automaat is veel warmer als wat wij mensen zouden kunnen uithouden. Vaak is de hitte het gevolg van slippen op de rembanden in zo'n automaat. De olie zelf is nagenoeg niet aan kwaliteitsverandering onderhevig.
Je kunt dus vrij snel zien of er wat mis is door de automaatolie te peilen en op de peilstok te kijken of de oli nog mooi helder en licht rood is. Even eraan snuffelen helpt ook: olie die te heet is geweest stinkt behoorlijk branderig.
Ondertussen bedenk ik, dat ik in m'n nieuwe Volvo eigenlijk helemaal nog geen peilstok voor de automaat heb zien zitten... oeps...
Je kunt dus vrij snel zien of er wat mis is door de automaatolie te peilen en op de peilstok te kijken of de oli nog mooi helder en licht rood is. Even eraan snuffelen helpt ook: olie die te heet is geweest stinkt behoorlijk branderig.
Ondertussen bedenk ik, dat ik in m'n nieuwe Volvo eigenlijk helemaal nog geen peilstok voor de automaat heb zien zitten... oeps...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10
MIJN MENING is dat je in een dergelijk geval alleen de kosten van het onderdeel zou moeten betalen, maar zeer zeker niet de arbeid.Bover schreef:DEze vraag houdt mij ook bezig.micmac schreef:Misschien een domme vraag maar moet je betalen voor een reparatie als dat het probleem NIET verholpen heeft?
Bijv. Het vervangen van een onderdeel van 500,= zonder verbetering is toch geen reparatie te noemen...
Je laat een diagnose stellen door een dealer en in weze is dat ook vaak het enige waarvan je op aan kunt.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14841
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ja dat klopt....mijn automaat heeft ook geen peilstok meer.
Bij de aflevering hebben ze niet gekeken naar het ATF peil
Dat wordt af fabriek gedaan...........zeggen ze
Bij de aflevering hebben ze niet gekeken naar het ATF peil
Dat wordt af fabriek gedaan...........zeggen ze
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Dan zijn ze blijkbaar errug overtuigd van hun bouwcapaciteiten, als ze ervan uitgaan, dat de automaat dus geen olie zal verliezen. Ik ga dat toch 's navragen, moet over een paar week toch naar de beurt.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Om een antwoord te geven op de veel gestelde vraag wat de revisie gekost heeft...
De revisie zelf koste 2900 euro. Alleen moet je zelf voor vervangend vervoer zorgen. Die kosten kunnen erg oplopen zeker als de revisie 4 weken duurt. Ik heb twee keer een auto gehuurd waarvan Autrans bij wijze van uitzondering de laatse keer de kosten opzich heeft genomen omdat revisie erg lang ging duren.
Maar in totaal heeft het me 3400 euro gekost.
Het enige waar ik nog mee zit is dat het oliepijl van de automaat nu 4 a 5 centimeter boven het maximun(HOT) zit. Volgens Autrans hoort dit zo en moet je het oliepijl controleren bij een draaiende motor. Nu heb ik laatst het oliepijl van de automaat nogmaals gecontroleerd nu bij een draaiende motor maar het pijl staat nog steeds veel te hoog.
Iemand advies?
De revisie zelf koste 2900 euro. Alleen moet je zelf voor vervangend vervoer zorgen. Die kosten kunnen erg oplopen zeker als de revisie 4 weken duurt. Ik heb twee keer een auto gehuurd waarvan Autrans bij wijze van uitzondering de laatse keer de kosten opzich heeft genomen omdat revisie erg lang ging duren.
Maar in totaal heeft het me 3400 euro gekost.
Het enige waar ik nog mee zit is dat het oliepijl van de automaat nu 4 a 5 centimeter boven het maximun(HOT) zit. Volgens Autrans hoort dit zo en moet je het oliepijl controleren bij een draaiende motor. Nu heb ik laatst het oliepijl van de automaat nogmaals gecontroleerd nu bij een draaiende motor maar het pijl staat nog steeds veel te hoog.
Iemand advies?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Bij m'n vorig auto geleerd, dat het peilen va de automaat olie niet zomaar kan. Er moet een serie acties vooraf worden ondernomen (zoals de keuzehendel in elke versnelling zoveel seconden laten staan) voordat de olie zich volledig heeft verdeeld en de "maximale gebruiksstand" is bereikt, waarop het peil kan worden gemeten.
Koud meten of alleen met draaiende motor gaf ook daar altijd een te hoog peil. Het zou dus kunnen dat Autrans gelijk heeft.
Koud meten of alleen met draaiende motor gaf ook daar altijd een te hoog peil. Het zou dus kunnen dat Autrans gelijk heeft.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Het peil met draaiende motor controleren klopt, maar dat het ver boven het HOT streepje uitkomt is NIET GOED.louis schreef: Het enige waar ik nog mee zit is dat het oliepijl van de automaat nu 4 a 5 centimeter boven het maximun(HOT) zit. Volgens Autrans hoort dit zo en moet je het oliepijl controleren bij een draaiende motor. Nu heb ik laatst het oliepijl van de automaat nogmaals gecontroleerd nu bij een draaiende motor maar het pijl staat nog steeds veel te hoog.
Iemand advies?
Bij een optimaal controlewarme bak (te vergelijken met een snelwegrit van een half uur a drie kwartier) moet het peil tot maximaal het HOT-streepje komen (+/- 0,5 cm), en zeker niet al te ver er overheen.
Teveel olie, wat een overschrijding van de hoogste stand met 5 centimeter zeker is, kan ook (weer) tot schade leiden.