Automaat perfect gereviseerd
Geplaatst: 07.07.2007 - 15:10
Na diverse "mindere" ervaringen met een Volvodealer en een bandenspecialist die de uitlijning van mijn auto wist te verprutsen kan ik nu eindelijk ook eens goed nieuws vermelden.
Zoals ik al eerder had vermeld reed ik al enige tijd rond met automaat problemen van een Volvo S60 D5. De automatische versnellingsbak was door de volvodealer al enkele keren gereset, doorgespoeld en de software ge-update. Iedere keer na een reset kwamen de schakelproblemen na 3 a 4 dagen weer terug.
Volgens de volvodealer lag het aan het hydraulisch brein van de automaat.
Het vervangen daarvan zou 2400 a 2700 euro kosten. Aangezien er al vaker iets voor veel geld was vervangen wat achteraf niet de oorzaak bleek te zijn wilde ik nu graag zekerheid hebben.
Dat kon de volvodealer mij niet geven. De kans dat het opgelost zou zijn met een nieuw hydraulisch brein werd geschat op 80 a 90%. Dat was voor mij een onacceptabel risico mede omdat ik afgelopen jaar al meer dan 5000 euro aan reparaties heb uitgegeven.
Een andere oplossing was een compleet nieuwe automaat maar over de kosten daarvan wilde ik niet eens nadenken.
Via internet ben ik terecht gekomen bij een automaten-revisiebedrijf Autrans in Lunteren.
Volgens Autrans was de kans groot dat de automaat in zijn geheel gereviseerd diende te worden. Dit omdat de oorzaak waarschijnlijk lag in het verlies van oliedruk door een interne lekkage in de bak zelf. Tevens was de kans aanwezig dat het niet goed functionerende hydraulisch brein al flinke schade had veroorzaakt in de bak zelf.
Gezien de lage km-stand vroeg ik me af of complete revisie echt nodig was.
In overleg heeft Autrans voorgesteld eerst het hydraulisch brein te vervangen/repareren om te kijken of het hiermee opgelost zou zijn.
Indien het niet opgelost zou zijn diende de automaat alsnog compleet gereviseerd te worden. De kosten voor het vervangen van het brein werden dan in mindering worden gebracht op de kosten voor complete revisie. Dat vond ik een prima voorstel en het scheelde veel geld in vergelijking met de volvodealer.
Zo gezegd zo gedaan alleen vlak daarna begon de automaat weer kuren te krijgen. Autrans had dus gelijk, de oorzaak lag dus in de bak zelf.
Helaas zat er niets anders op dan een nieuwe afspraak te maken.
Begin deze week kreeg ik de auto weer terug en rij er inmiddels al weer 6 dagen in. Ik kan niet anders zeggen dat de mannen van Autrans een knap staaltje werk hebben afgeleverd. Automaat schakelt weer als nieuw.
En als plezierige bijkomstigheid (vraag me niet hoe het kan) maar ook het probleem met de uitlijning, het trekken naar rechts, is zo goed als verdwenen.
De auto als geheel rijdt weer als vanouds en voelt weer aan als nieuw.
Hopelijk blijven verdere problemen mij bespaart en kan ik nu, na anderhalf jaar van allerlei defecten en dure reparaties, eens genieten van
de fantastische rijeigenschappen van deze Volvo S60.
Zoals ik al eerder had vermeld reed ik al enige tijd rond met automaat problemen van een Volvo S60 D5. De automatische versnellingsbak was door de volvodealer al enkele keren gereset, doorgespoeld en de software ge-update. Iedere keer na een reset kwamen de schakelproblemen na 3 a 4 dagen weer terug.
Volgens de volvodealer lag het aan het hydraulisch brein van de automaat.
Het vervangen daarvan zou 2400 a 2700 euro kosten. Aangezien er al vaker iets voor veel geld was vervangen wat achteraf niet de oorzaak bleek te zijn wilde ik nu graag zekerheid hebben.
Dat kon de volvodealer mij niet geven. De kans dat het opgelost zou zijn met een nieuw hydraulisch brein werd geschat op 80 a 90%. Dat was voor mij een onacceptabel risico mede omdat ik afgelopen jaar al meer dan 5000 euro aan reparaties heb uitgegeven.
Een andere oplossing was een compleet nieuwe automaat maar over de kosten daarvan wilde ik niet eens nadenken.
Via internet ben ik terecht gekomen bij een automaten-revisiebedrijf Autrans in Lunteren.
Volgens Autrans was de kans groot dat de automaat in zijn geheel gereviseerd diende te worden. Dit omdat de oorzaak waarschijnlijk lag in het verlies van oliedruk door een interne lekkage in de bak zelf. Tevens was de kans aanwezig dat het niet goed functionerende hydraulisch brein al flinke schade had veroorzaakt in de bak zelf.
Gezien de lage km-stand vroeg ik me af of complete revisie echt nodig was.
In overleg heeft Autrans voorgesteld eerst het hydraulisch brein te vervangen/repareren om te kijken of het hiermee opgelost zou zijn.
Indien het niet opgelost zou zijn diende de automaat alsnog compleet gereviseerd te worden. De kosten voor het vervangen van het brein werden dan in mindering worden gebracht op de kosten voor complete revisie. Dat vond ik een prima voorstel en het scheelde veel geld in vergelijking met de volvodealer.
Zo gezegd zo gedaan alleen vlak daarna begon de automaat weer kuren te krijgen. Autrans had dus gelijk, de oorzaak lag dus in de bak zelf.
Helaas zat er niets anders op dan een nieuwe afspraak te maken.
Begin deze week kreeg ik de auto weer terug en rij er inmiddels al weer 6 dagen in. Ik kan niet anders zeggen dat de mannen van Autrans een knap staaltje werk hebben afgeleverd. Automaat schakelt weer als nieuw.
En als plezierige bijkomstigheid (vraag me niet hoe het kan) maar ook het probleem met de uitlijning, het trekken naar rechts, is zo goed als verdwenen.
De auto als geheel rijdt weer als vanouds en voelt weer aan als nieuw.
Hopelijk blijven verdere problemen mij bespaart en kan ik nu, na anderhalf jaar van allerlei defecten en dure reparaties, eens genieten van
de fantastische rijeigenschappen van deze Volvo S60.