Nu heb ik geprobeerd om de CEM uit zijn klem te halen maar heb geen idee hoe dit zou moeten
Snelheidssignaal S60 voor navigatie
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Ik weet dat het snelheidssignaal op de CEM module positie 10 zit, maar hoe kom ik aan die stekker? Ik heb een beschrijving die zegt dat ik de CEM uit de klem moet halen en met dop 10 stekker D moet losmaken.
Nu heb ik geprobeerd om de CEM uit zijn klem te halen maar heb geen idee hoe dit zou moeten
. En aangezien ik er niet teveel kracht op wil zetten stel ik hier maar ff de vraag.
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Fast Roger was weer eens te Fast met zijn vraag :twisted: .
Maar misschien hebben anderen nog wat aan het antwoord:
De CEM module kun je verwijderen door aan de linkse kan een lipje naar buiten te trekken. En de module aan de onderkant een beetje naar voren te bewegen. Vervolgens kun je hem naar beneden laten zaken. Lipje zit een beetje verborgen en is moeilijk te zien. Dus ff goed kijken.
Maar misschien hebben anderen nog wat aan het antwoord:
De CEM module kun je verwijderen door aan de linkse kan een lipje naar buiten te trekken. En de module aan de onderkant een beetje naar voren te bewegen. Vervolgens kun je hem naar beneden laten zaken. Lipje zit een beetje verborgen en is moeilijk te zien. Dus ff goed kijken.
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Zo hele CEM uitgebouwd uit mijn S60 (model 2002)......Zit er geen snelheidssignaal op connector D pin 10 ::( . Weet iemand waar of hoe ik nu aan mijn snelheidssignaal moet komen
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Zo contact gehad met de Volvo dealer. Moet toch gewoon Pin 10 van connector D op de CEM hebben. Ze verkopen losse kabeltjes die je erin kan prikken. Software hoeft niet aangepast te worden volgens de Volvo.
Dus snel ff kabeltje gekocht. Morgen weet ik in ieder geval of het werkt :walk:
Dus snel ff kabeltje gekocht. Morgen weet ik in ieder geval of het werkt :walk:
- arnoud
- 8th Gear member
Met wat voor navigatie wil je het gaan gebruiken?
En heeft zo'n signaal nog toegevoegde waarde naast een GPS signaal?
En heeft zo'n signaal nog toegevoegde waarde naast een GPS signaal?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- FrankM
- 4th Gear member
Ja! Het signaal van het voertuig is (min of meer) 100% betrouwbaar. GPS is dat zeker niet. GPS heeft te maken met opstart (cold start), outliers (locatiebepaling die ver weg ligt van waar je eigenlijk zit) door reflecties en ongedefinieerde snelheid (door tunnels, viaducten, hoge gebouwen, etc). Dat betekent dat een apparaat dat met GPS de snelheid bepaalt altijd moet weggooien (outliers), extrapoleren (geen data) en schatten. Dat gaat meestal goed, maar het kan ook aardig fout gaan. Nu duren dat soort foutjes meestal niet lang, maar als je het snelheidssignaal kunt aftappen dan is dat echt aan te raden.arnoud. schreef:En heeft zo'n signaal nog toegevoegde waarde naast een GPS signaal?
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- arnoud
- 8th Gear member
En dat snelheidssignaal, is dat wel exact, of is dat het signaal wat ook de snelheid op het dashboard produceert? Dat is namelijk niet zo heel nauwkeurig...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
- FrankM
- 4th Gear member
Als het goed is, is het het signaal dat ook de snelheidsmeter aanstuurt. Mogelijk niet per se nauwkeurig, maar (als het goed is) wel met een "vaste" afwijking.
Gr/F
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Navigatie bepaling met bijv. TomTom doet z'n navigatie louter gebaseerd op GPS signalen. Dat houdt in dat de GPS signalen voordurend ontvangen en gewogen moeten worden door de "computer". Dat gaat schoksgewijs, het is geen real-time meting, daarvoor is de computer niet snel genoeg.
Op het kaartje is dat ook wel te zien, het pijltje dat aangeeft waar je rijdt gaat niet vloeiend over de kaart.
En helemaal merk je het als je afwijkt van de berekende route, dan kan het pijltje springen en kan het soms even tijd duren alvorens je weer goed op de kaart rijdt. Als je bijv. een straat inrijdt met hoge gebouwen om je heen, onder een beregend bladerdak (bos) of in een tunnel raak je de GPS verbinding kwijt en weet ook je Navi niet meer waar je bent.
Een vast ingebouwd navigatiesysteem werkt wat dat betreft heel anders. Hier wordt de GPS info in combinatie gebruikt met het signaal uit de tachopuls en het ingebouwde gyrokompas om de plaatsbepaling te doen. Dat gebeurt real-time en de eerder genoemde problemen die ontstaan door het wegvallen van de GPS ontvangst doen zich daarbij niet voor.
Als je een "echte" navigatie niet aansluit op de tachopuls zal hij z'n werk niet goed kunnen uitvoeren omdat dergelijke systemen berekeningen uitvoeren op GPS/Tacho/GyroKompas informatie.
Op het kaartje is dat ook wel te zien, het pijltje dat aangeeft waar je rijdt gaat niet vloeiend over de kaart.
En helemaal merk je het als je afwijkt van de berekende route, dan kan het pijltje springen en kan het soms even tijd duren alvorens je weer goed op de kaart rijdt. Als je bijv. een straat inrijdt met hoge gebouwen om je heen, onder een beregend bladerdak (bos) of in een tunnel raak je de GPS verbinding kwijt en weet ook je Navi niet meer waar je bent.
Een vast ingebouwd navigatiesysteem werkt wat dat betreft heel anders. Hier wordt de GPS info in combinatie gebruikt met het signaal uit de tachopuls en het ingebouwde gyrokompas om de plaatsbepaling te doen. Dat gebeurt real-time en de eerder genoemde problemen die ontstaan door het wegvallen van de GPS ontvangst doen zich daarbij niet voor.
Als je een "echte" navigatie niet aansluit op de tachopuls zal hij z'n werk niet goed kunnen uitvoeren omdat dergelijke systemen berekeningen uitvoeren op GPS/Tacho/GyroKompas informatie.
-
- 4th Gear member
heel toevallig heb ik zojuist pas weer de stekker in mijn COMAND gestoken. die zat er niet goed in.
Ik heb de afgelopen 2 maanden met 0 SAT. verbindingen rondgereden.
en altijd SUPER accuraat... Geen volvo nav dan ook, maar dat terzijde
Ik heb de afgelopen 2 maanden met 0 SAT. verbindingen rondgereden.
en altijd SUPER accuraat... Geen volvo nav dan ook, maar dat terzijde

- FrankM
- 4th Gear member
Huh? Je had geen Volvo nav (dus geen car data) en geen GPS (dus geen positie) en toch accuraat? Stond je stil of zo?
Gr/F
Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
-
- 4th Gear member
op een puls signaal (iets wat stand alone apparaten dus missen) die goed is gecalibreerd kun je in principe ZONDER GPS rijden ja 
je geeft aan je NAV systeem te kennen waar je bent, hetgeen met een COMAND dus mogelijk is. Niet op coordinaten, maar gewoon op straatniveau en hoeveel meter van kruising x of y.
Hij accepteert dat klakkeloos van je, en op het gyrokompas in het navigatiesysteem (de kogel die de laterale (?) bewegingen detecteert) weet hij wanneer je afslaat, bochten maakt, etc.
werkt heel precies.
edit:
even wat ge-wikipediaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsnavigatie

je geeft aan je NAV systeem te kennen waar je bent, hetgeen met een COMAND dus mogelijk is. Niet op coordinaten, maar gewoon op straatniveau en hoeveel meter van kruising x of y.
Hij accepteert dat klakkeloos van je, en op het gyrokompas in het navigatiesysteem (de kogel die de laterale (?) bewegingen detecteert) weet hij wanneer je afslaat, bochten maakt, etc.
werkt heel precies.
edit:
even wat ge-wikipediaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsnavigatie
- FrankM
- 4th Gear member
Ik vind dat knap... want zoals in het Wikipedia artikel ook staat: de onnauwkeurigheid van dit soort systemen neemt gedurende de tijd toe. Op zich valt aan gyro en puls wel het een en ander af te leiden, maar daar zit een fout in die zich "opstapelt". Daarnaast kan je op deze manier niet omgaan met heel geleidelijke bewegingen. Een afrit nemen, bijvoorbeeld, kan het systeem niet detecteren - daarbij maak je een geleidelijke beweging naar rechts, die even zo goed het einde van een inhaalbeweging kan zijn.
Nu kun je wel iets afleiden uit de rijlijnen ((on)mogelijke routekeuzes), maar de bruikbaarheid is beperkt. Je kunt niet veel verder terug dan het voorgaande "divergentiepunt". Zo'n afrit lukt nog wel: zodra je onderaan links of rechts afslaat zat je bij je vorige divergentiepunt (afrit of niet) kennelijk fout. Maar in stedelijk gebied met veel divergentiepunten achter elkaar kan het bijna niet anders of het systeem raakt je kwijt.
Als jouw systeem dat niet doet, dan vind ik dat erg knap. Weet je zeker dat 'ie niet af en toe GPS ontvangst had?
Gr/F
Nu kun je wel iets afleiden uit de rijlijnen ((on)mogelijke routekeuzes), maar de bruikbaarheid is beperkt. Je kunt niet veel verder terug dan het voorgaande "divergentiepunt". Zo'n afrit lukt nog wel: zodra je onderaan links of rechts afslaat zat je bij je vorige divergentiepunt (afrit of niet) kennelijk fout. Maar in stedelijk gebied met veel divergentiepunten achter elkaar kan het bijna niet anders of het systeem raakt je kwijt.
Als jouw systeem dat niet doet, dan vind ik dat erg knap. Weet je zeker dat 'ie niet af en toe GPS ontvangst had?
Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
-
- 4th Gear member
een COMAND is ook heel knap 
en ja... zo heel af en toe moet je hem weer even de weg wijzen.
(laten weten waar je zit)
wbt een afrit nemen detecteert hij niet nee, maar als je boven aan de afrite een afslag neemt, corrigeert hij vrijwel direct en zit dus weer 'en route'.
Zelfde geldt voor een geleidelijke snelweg oprit, of een weg die parallel aan een snelweg loopt.
zonder externe antenne krijgt dit apparaat simpelweg geen sat verbindingen, laat staan minimaal 3 (welke benodigd zijn voor plaatsbepaling)

en ja... zo heel af en toe moet je hem weer even de weg wijzen.
(laten weten waar je zit)
wbt een afrit nemen detecteert hij niet nee, maar als je boven aan de afrite een afslag neemt, corrigeert hij vrijwel direct en zit dus weer 'en route'.
Zelfde geldt voor een geleidelijke snelweg oprit, of een weg die parallel aan een snelweg loopt.
zonder externe antenne krijgt dit apparaat simpelweg geen sat verbindingen, laat staan minimaal 3 (welke benodigd zijn voor plaatsbepaling)