v40 phaseII 115pk: vreemd geluidje van onder de kap

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
DanDeMan
Starter

Ik heb een v40 1.9D uit 2001 met 180000 op de teller. Is goed onderhouden en rijdt en schakelt prima. Het enige waar ik me aan stoor is een vreemd geluidje tijdens het rijden.

Het geluid is een soort blikkerig resonerend sneertje dat willekeurig optreedt, vaker bij lagere toerentallen / in lagere versnelling. Gebeurd meestal bij het uitrijden (dus als het gas eraf is en hij rolt, maar ook wel met gas erop).

Als de koppeling wordt ingetrapt (aandrijving eraf) verdwijnt het geluid direct.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Bij de dealer wist men het niet 1,2,3 en de garage waar ik hem gekocht heb heeft vanalles nagelopen (de riem, de afdeklplaat motorkap, druklagertje etc.) maar kon het ook niet vinden.

Groet

Danny
H
fjrene
3rd Gear member

een lager van de versnellingsbak misschien ?
DanDeMan
Starter

Geeft dit een dergelijk geluid? Het geluid is niet erg hard en niet constant aanwezig.

Is het geluid in het geval van een kaopt versnellingsbak lager continu aanwezig of niet?
MaVe
2nd Gear member

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb bij mijn V40. (1.9D 102pk ph2)

Bij stationair draaien kan je af en toe een soort "geratel" waarnemen. Druk je de koppeling in dan verdwijnt het onmiddelijk.
Als ik even kort gas geef, kan je het "geratel" heel goed horen als het gas terugkomt. Druk ik de koppeling in terwijl ik gas geef dan hoor ik niks.
Ook bij het uitschakelen van de motor kan je het "geratel" waarnemen. Schakel ik de motor af met de koppeling ingedrukt dan hoor ik niks.

Mijn idee was dus dat het iets met de koppeling te maken heeft. Ik heb er mijn Volvo dealer al eens laten naar luisteren en die dacht dat waarschijnlijk de druklager van de koppeling versleten is. Ik heb nu 173000km, wat normaal vrij vroeg zou is, maar doe wel veel file-verkeer met de wagen wat de vroegtijdige slijtage kan verklaren.

Het druklager is geen duur onderdeel, maar er kruipen veel werkuren in. Daarom ga ik normaal gezien eind augustus (bij het volgende onderhoud) meteen druklager, koppeling, pakkingen, krukaskeering, ... laten vervangen. Hopelijk is het daarna opgelost.

Wel eigenaardig dat ze bij jou in de garage niks gezegd hebben betreffende het druklager. Misschien gaat het toch niet helemaal om hetzelfde probleem (of is mijn Volvo dealer verkeerd). Je kan het nagaan dmv de "testen" die ik hierboven beschreven heb.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
J
3rd Gear member

bij mij bleek een dergelijk geluid het binnenwerk van de midden demper te zijn.
Die laten vervangen en voila, geluidje weg!

soms zijn dit soort geluidjes ook op een goedkopere manier op te lossen gelukkig....
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
MaVe
2nd Gear member

J schreef:bij mij bleek een dergelijk geluid het binnenwerk van de midden demper te zijn.
Ik vermoed dat het geluid dan niet verdween als je de koppeling indrukte? Of toch?

Voor ze bij de dealer weer eens de helft van m'n auto gaan vernieuwen wil ik wel zeker zijn dat ze het bij het rechte eind hebben betreffende de oorzaak van het "geratel". Anders ben ik er vrij zeker van dat ik na het onderhouden te horen zal krijgen dat ze "toevallig" de middendemper ook vervangen hebben, omdat die ook versleten bleek te zijn. Het geluid zal dan ook wel verdwenen zijn, maar de vraag is of daarvoor de volledige koppeling & toebehoren moet vervangen worden...
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
DanDeMan
Starter

Ik ga het weer melden bij de garage waar ik de auto heb aangeschaft. Ik heb nog garantie.

Dan moet men de druklager van de koppeling maar vervangen, ook al kost het veel uren...

Hopelijk is het dan verholpen!
DanDeMan
Starter

Of het is misschien het koplager?
DanDeMan
Starter

Ik begrijp van de garage, net gebeld, dat als een druklager kapot is dat je het geluid altijd hoort (ook bij stationair). Ik hoor het alleen als ik rijd....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”