Ik ben op zoek naar een 780, maar ben de draad een beetje kwijt mbt de verschillende versies en motoren. Volgens mij waren en 5 verschillende motoren verkrijgbaar in de loop van de tijd: de B280E/F, de B230FT, de B200ET, de D24TIC en de B204GT.
Als ik het goed begrijp moeten de diesel en de 2,3 liter gemeden worden. Dan blijven dus over de B280E/F, de B200ET en de B204GT. Wat zijn de verschillen in pk, duurzaamheid en verkrijgbaarheid van deze motoren? Ik weet nu niet goed waar ik op moet letten. Ik wil de auto dagelijks gaan gebruiken.
Welke motor in een 780?
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
B280e is een relatief oude Zescilinder, die je ook in renaults en oa. de DMC Delorean terugvindt. Luie motor. B230FT is een 165pk (toch?) blok wat tot in de latere 940's is geleverd. Volgens mij niet echt een slecht blok. De B200ET is een katloze 2.0 turbo, ook met 165pk als het goed is. De voorloper van mijn B200FT zegmaar. Iets betrouwbaarder dan de 2.3 vanwege de dikkere cilinderwanden (kleinere boring).
B204GT is 2 liter turbo, 16 kleps, met iets meer dan 200 pk. Lijkt me de meest felle motor die je kunt krijgen. Geen idee of het een duurzaam blok is. Is wel het meest gewilde volvo blok zo ongeveer. Prijzen navenant.
Belangrijktste, wat wil je zelf? Schakelen? Automaat? Rustig? Iets nerveuzer?
B204GT is 2 liter turbo, 16 kleps, met iets meer dan 200 pk. Lijkt me de meest felle motor die je kunt krijgen. Geen idee of het een duurzaam blok is. Is wel het meest gewilde volvo blok zo ongeveer. Prijzen navenant.
Belangrijktste, wat wil je zelf? Schakelen? Automaat? Rustig? Iets nerveuzer?
Volvo 940 SE
- Spikes
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 05.07.2007 - 17:34
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een automaat met een krachtige motor, die vrij stil is, maar toch voldoende trekkracht om bijvoorbeeld een keer in heuvelachtig gebied snel een vrachtauto te kunnen inhalen. Comfort dus, met voldoende overcapaciteit voor het geval dat. Waar zou ik dan op uitkomen?
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Al de motoren zijn met automaat geleverd. De turbomotoren zie je echter veelal met handbak (4 + overdrive) te koop staan.
In een motorentabel op www.volvobertone.com zie ik de B204 niet staan. Niet als FT en niet als GT.
Volvo's zijn net Lego. Er zullen ongetwijfeld 780s zijn met motoren die eigenlijk niet zijn geleverd in het model. De snelste combi zou een B230FT zijn met handbak. Of een B200ET met handbak. De meest relaxede de B280 met automaat. Wil je een automaat en snelheid, zou ik de B230FT met automaat nemen.
btw: ik zie bij nordicar al een 780 met B204 staan... kan dus wel degelijk, dat zal de snelste zijn geweest (evt met volvo+ kit)
In een motorentabel op www.volvobertone.com zie ik de B204 niet staan. Niet als FT en niet als GT.
Volvo's zijn net Lego. Er zullen ongetwijfeld 780s zijn met motoren die eigenlijk niet zijn geleverd in het model. De snelste combi zou een B230FT zijn met handbak. Of een B200ET met handbak. De meest relaxede de B280 met automaat. Wil je een automaat en snelheid, zou ik de B230FT met automaat nemen.
btw: ik zie bij nordicar al een 780 met B204 staan... kan dus wel degelijk, dat zal de snelste zijn geweest (evt met volvo+ kit)
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Degene die ik zou mijden zijn de B28E/F en evt de D24TIC, deze zijn beide niet echt Volvo en de levensduur is gemiddeld genomen navenant.... Al is de Diesel nog behoorlijk ok, maar deze is volgens mij nooit standaard met automaat uitgevoerd er schijnen wel enkele omgebouwde exemplaren te zijn.
Weet niet precies welke allemaal met een multi link achteras geleverd zijn, maar de B204GT zowiezo dacht ik dat is dus al een extra pluspunt voor die variant.
Kijk trouwens niet alleen naar de cijfers op papier. Als je extra power wil dan zijn er voor de B230FT bijvoorbeeld chips verkrijgbaar waarmee je em zo rond de 200pk heb. De B200ET is met een paar kleine aanpassingen ook makkelijk naar de 200 pk te brengen.
En als je echt ruig vermogen wil, dan zijn er nog weer andere opties...... maar dat zou ik zonde vinden van een wat zeldzamere 780.
Weet niet precies welke allemaal met een multi link achteras geleverd zijn, maar de B204GT zowiezo dacht ik dat is dus al een extra pluspunt voor die variant.
Kijk trouwens niet alleen naar de cijfers op papier. Als je extra power wil dan zijn er voor de B230FT bijvoorbeeld chips verkrijgbaar waarmee je em zo rond de 200pk heb. De B200ET is met een paar kleine aanpassingen ook makkelijk naar de 200 pk te brengen.
En als je echt ruig vermogen wil, dan zijn er nog weer andere opties...... maar dat zou ik zonde vinden van een wat zeldzamere 780.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Hoezo 2.3 Turbo mijden?
Dat is echt onzin, het is een prachtig en erg betrouwbaar blok en dat van dunnere wanden vind ik larie.
Je kunt hem ook erg goed tunen dus gewoon een goed blok.
Als tip zou ik toch de 4 cil. Turbo varianten aanbevelen.
Dat is echt onzin, het is een prachtig en erg betrouwbaar blok en dat van dunnere wanden vind ik larie.
Je kunt hem ook erg goed tunen dus gewoon een goed blok.
Als tip zou ik toch de 4 cil. Turbo varianten aanbevelen.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
B230FT is zeker gewoon erg goed, deze zal misschien iets dunnere wanden hebben als een B200ET. Maar hoeveel ga je daar van merken als je er geen honderden pk's extra uit wil halen.
Ik weet dat ze voor extreme tuning een B200 onderblok pakken en dan een gemodificeerde 16 klepper kop erop zetten, maar dan hebben we het over motoren van 400 en meer pktjes.
Ik weet dat ze voor extreme tuning een B200 onderblok pakken en dan een gemodificeerde 16 klepper kop erop zetten, maar dan hebben we het over motoren van 400 en meer pktjes.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Inderdaad Vilvi, de dunnere wanden merk je, als je niet gaat tunen, niet veel van. Wel is de koppakking dus wat dunner (of heet dat smaller?) met dus een groter risico op lekke koppakking.
Topicstarter heeft het nergens over tunen trouwens, ben voor het gemak ook maar van standaard motoren met evt. een plus kitje uit gegaan.
En inderdaad, de V6-en zijn het minst betrouwbaar (alhoewel ik 25's etc. ken met ook astronomische getallen op de tellers)
Topicstarter heeft het nergens over tunen trouwens, ben voor het gemak ook maar van standaard motoren met evt. een plus kitje uit gegaan.
En inderdaad, de V6-en zijn het minst betrouwbaar (alhoewel ik 25's etc. ken met ook astronomische getallen op de tellers)
Volvo 940 SE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Een B200FT of een B230FT vind ik de meest ideale blokken.Cojones schreef:Inderdaad Vilvi, de dunnere wanden merk je, als je niet gaat tunen, niet veel van. Wel is de koppakking dus wat dunner (of heet dat smaller?) met dus een groter risico op lekke koppakking.
Topicstarter heeft het nergens over tunen trouwens, ben voor het gemak ook maar van standaard motoren met evt. een plus kitje uit gegaan.
En inderdaad, de V6-en zijn het minst betrouwbaar (alhoewel ik 25's etc. ken met ook astronomische getallen op de tellers)
Zowel de 200 als de 230 lusten idd wel eens een koppakkinkje(comes with the deal

Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand problemen had met scheuren oid met een b230 ook niet bij heftig getunde blokken met meer dan 200pk
Als een koppakking het enig probleem is dan wist ik het wel

Oftewel ik weet het al en heb onlangs bij de 740 Turbo(B200ET) van mijn vriendin de koppakking vervangen en dan sleutelt zij vrolijk mee!
Aanrader voor je relatie,zij wordt alleen maar enthousiaster over haar beest :!:
Even terug naar het topic:
als ik zo je wensen hoor Spikes dan zou ik gaan voor een amerikaanse 780 Turbo automaat van 1990,deze heeft standaard de B230FT met turbo plus kit en dus 190PK gekoppeld aan een AW 71 automaatbak met overdrive(betrouwbare bak die het vermogen goed aankan)
Als je een beetje shopt op het net in de VS dan kun je nette exemplaren vinden voor minder dan $4000,00 oftewel daar zijn ze niet duur.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ik hoor weer wat nieuws. Ik dacht altijd dat de koppakking goed waran van een redblock. Maar idd het zal waarschijnlijk ook wel aan je rij style liggen.
Hoeveel heeft de B200ET gelopen? mijne onder tussen al weer 364000 echter is bij 298000 het blok vervangen voor een nieuwe
Hoeveel heeft de B200ET gelopen? mijne onder tussen al weer 364000 echter is bij 298000 het blok vervangen voor een nieuwe

- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ik zou nooit samen met (niet dat ik er één heb, maargoed) m'n vriendin sleutelen! Há!
Sowieso ga ik meestal gewoon naar de dealert, maar dat terzijde.
Sowieso ga ik meestal gewoon naar de dealert, maar dat terzijde.
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Lol ik om eerlijk te zijn liever ook niet denk ik.Cojones schreef:Ik zou nooit samen met (niet dat ik er één heb, maargoed) m'n vriendin sleutelen! Há!
Sowieso ga ik meestal gewoon naar de dealert, maar dat terzijde.
Ik weet al waar dat eindigt namelijk....
Wordt een nog groter succes als tent opzetten samen.
(ik weet altijd hoe ik alles wil en hoe het dan ook moet gebeuren, communiceer er alleen altijd maar de helft van....)
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Is op zich wel waar maar niet helemaal.Cojones schreef:B280e is een relatief oude Zescilinder, die je ook in renaults en oa. de DMC Delorean terugvindt. Luie motor.
Oorspronkelijk was dit de B27. Deze V6 is later een heel stuk verbeterd (oa oliekanalen wijder gemaakt, verstopping was bekend probleem). Dit was de B28.
De B280 is weer een verbetering daarvan. Om het nu af te stempelen als PVR blok dat je moet vermijden...
Het komt wel overeen met de motor die wordt gezocht:
Veel trekkracht, stil.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ik zeg toch nergens dat je het PRV blok moet vermijden? Ik zeg alleen dat het een luie motor is, die niet zo betrouwbaar is als de viercilinders. En dat ie relatief oud is.
Niks onwaars aan toch?
Niks onwaars aan toch?
Volvo 940 SE
- Hedwig
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 24.09.2004 - 20:00
- Locatie: Herenthout
- Contacteer:
De volgende uitvoeringen hebben de Bertone fabriek verlaten:
D24 TIC (129 pk) - handbak - modeljaren 1986 t.e.m. 1990
B200 ET (160 pk) - handbak - modeljaren 1987 t.e.m. 1988
B280 E (170 pk, Nordic: 156 pk) -automaat - modeljaren 1987 t.e.m. 1988
B280 F (146 pk) -automaat - modeljaar 1987
B280 F (147 pk) -automaat - modeljaren 1988 t.e.m. 1990 en mj 1991 alleen Japan
B204 GT (200 pk) - handbak - modeljaar 1990
USA & Canada:
B280 F (146 pk) -automaat - modeljaar 1987
B280 F (147 pk) -automaat - modeljaren 1988 t.e.m. 1990
B230 FT (177 pk) -automaat - modeljaar 1989
B230 FT (192 pk) -automaat - modeljaar 1990
B230 FT (190 pk) -automaat - modeljaar 1991
Multilink vanaf modeljaar 1988
Groeten.
Hedwig
D24 TIC (129 pk) - handbak - modeljaren 1986 t.e.m. 1990
B200 ET (160 pk) - handbak - modeljaren 1987 t.e.m. 1988
B280 E (170 pk, Nordic: 156 pk) -automaat - modeljaren 1987 t.e.m. 1988
B280 F (146 pk) -automaat - modeljaar 1987
B280 F (147 pk) -automaat - modeljaren 1988 t.e.m. 1990 en mj 1991 alleen Japan
B204 GT (200 pk) - handbak - modeljaar 1990
USA & Canada:
B280 F (146 pk) -automaat - modeljaar 1987
B280 F (147 pk) -automaat - modeljaren 1988 t.e.m. 1990
B230 FT (177 pk) -automaat - modeljaar 1989
B230 FT (192 pk) -automaat - modeljaar 1990
B230 FT (190 pk) -automaat - modeljaar 1991
Multilink vanaf modeljaar 1988
Groeten.
Hedwig
744 D24T 1989
745 B200ET 1989
780 B280E 1988 x2
780 B230FT+ 1991
There is no substitute for driving a 780
745 B200ET 1989
780 B280E 1988 x2
780 B230FT+ 1991
There is no substitute for driving a 780
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Hédwig! Held!
Volvo 940 SE
- Spikes
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 05.07.2007 - 17:34
bedankt voor de tip: heb gisteren een Amerikaanse 780 uit 1990 gekocht met B230Ft motor. Zwart, met beige leder in fijne conditie met ca. 130.000 op de teller. Binnenkort een fotootje.Vilvi schreef: als ik zo je wensen hoor Spikes dan zou ik gaan voor een amerikaanse 780 Turbo automaat van 1990,deze heeft standaard de B230FT met turbo plus kit en dus 190PK gekoppeld aan een AW 71 automaatbak met overdrive(betrouwbare bak die het vermogen goed aankan)
Als je een beetje shopt op het net in de VS dan kun je nette exemplaren vinden voor minder dan $4000,00 oftewel daar zijn ze niet duur.

- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
hou wel even rekening met 10% BPM die je over deze auto moet betalen, hetgeen neer komt op 1800,00 E toch wel weer schrikkenSpikes schreef:bedankt voor de tip: heb gisteren een Amerikaanse 780 uit 1990 gekocht met B230Ft motor. Zwart, met beige leder in fijne conditie met ca. 130.000 op de teller. Binnenkort een fotootje.Vilvi schreef: als ik zo je wensen hoor Spikes dan zou ik gaan voor een amerikaanse 780 Turbo automaat van 1990,deze heeft standaard de B230FT met turbo plus kit en dus 190PK gekoppeld aan een AW 71 automaatbak met overdrive(betrouwbare bak die het vermogen goed aankan)
Als je een beetje shopt op het net in de VS dan kun je nette exemplaren vinden voor minder dan $4000,00 oftewel daar zijn ze niet duur.
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
oh,ja en met 130.000 wat op de teller km of miles (kmx 1,6)jan weemering schreef:hou wel even rekening met 10% BPM die je over deze auto moet betalen, hetgeen neer komt op 1800,00 E toch wel weer schrikkenSpikes schreef:bedankt voor de tip: heb gisteren een Amerikaanse 780 uit 1990 gekocht met B230Ft motor. Zwart, met beige leder in fijne conditie met ca. 130.000 op de teller. Binnenkort een fotootje.Vilvi schreef: als ik zo je wensen hoor Spikes dan zou ik gaan voor een amerikaanse 780 Turbo automaat van 1990,deze heeft standaard de B230FT met turbo plus kit en dus 190PK gekoppeld aan een AW 71 automaatbak met overdrive(betrouwbare bak die het vermogen goed aankan)
Als je een beetje shopt op het net in de VS dan kun je nette exemplaren vinden voor minder dan $4000,00 oftewel daar zijn ze niet duur.