Vervangen schokdempers achter Volvo 440/460.

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Ben zo vrij om een klein voorbeeld te maken met een soort lay-out.
Indien er stappen ontbreken of ik heb het gruwelijk mis mbt deze beschrijving dan hoor ik dat graag.
Misschien om na een tijdje final beschrijvingen te beveiligen en op een apart subforum te plaatsen wat read only is oid?
Denk nu even hardop dus en hoop dat we iets vd grond kunnen krijgen op deze manier wat speciaal voor de 440 / 460 is.


Vervangen schokdempers achter Volvo 440/460.



Moeilijkheidsgraad: Niet zo moeilijk.
Gereedschap: Krik + kruissleutel,hamer, momentsleutel,steek en ringsleutel of goede doppenset.
Tijdsindicatie: Maximaal 1,5 uur.
Gevaren: Wegrollen auto na opkrikken.
Auto van krik vallen tijdens werk. ( beveiligen dus )


0. Draai de bouten van de achterwielen los ( niet helemaal dus maar gewoon los )
1. Krik de auto zo ver op dat banden vrij in de lucht hangen.
2. Verwijder de banden om beter bij de bevestigingsbouten te komen.
3. Schroef de onderste bout los van beide schokdempers.
4. Schroef hierna bovenste bout los van beide schokdempers.
5. Verwijder beide schokdempers nu uit hun positie.
6. Plaats nieuwe schokbrekers en plaats bovenste bouten.
7. Plaats nu schokdempers in hun goede positie zodat je de onderste bouten
ook weer kunt plaatsen.
8. Draai alle bouten stevig aan.
9. Banden terug plaatsen en bouten nogmaals aantrekken als auto op zijn banden staat.
10. Gefeliciteerd met het vervangen van je schokdempers.

Aandraaimoment voor bouten :110Nm zover ik kan vinden op het forum.
Wie bevestigd dit voor me?
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Is het hierbij niet verstandig om waardes van aandraaimomenten erbij te zetten? Wat voor de ene stevig vast is, is voor de ander handvast, en voor nog een ander dusdanig vast dat de bout net niet afbreekt.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

heb je gelijk in maar die info heb ik niet , gegevens zijn welkom en dan zou een momentsleutel ook handig zijn denk ik .
Ik heb zelf aluminium velgen en daar mag/kan je de bouten niet al te vast draaien geloof ik, met stalen velgen minder belangrijk ( mijn mening )
sok460
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 22.06.2007 - 14:06

Ron440Fleet schreef:Ben zo vrij om een klein voorbeeld te maken met een soort lay-out.
Indien er stappen ontbreken of ik heb het gruwelijk mis mbt deze beschrijving dan hoor ik dat graag.
Misschien om na een tijdje final beschrijvingen te beveiligen en op een apart subforum te plaatsen wat read only is oid?
Denk nu even hardop dus en hoop dat we iets vd grond kunnen krijgen op deze manier wat speciaal voor de 440 / 460 is.


Vervangen schokdempers achter Volvo 440/460.



Moeilijkheidsgraad: Niet zo moeilijk.
Gereedschap: Krik + kruissleutel, momentsleutel,steek en ringsleutel of goede doppenset.
Tijdsindicatie: Maximaal 1,5 uur.
Gevaren: Wegrollen auto na opkrikken.
Auto van krik vallen tijdens werk. ( beveiligen dus )


0. Draai de bouten van de achterwielen los ( niet helemaal dus maar gewoon los )
1. Krik de auto zo ver op dat banden vrij in de lucht hangen.
2. Verwijder de banden om beter bij de bevestigingsbouten te komen.
3. Schroef de onderste bout los van beide schokdempers.
4. Schroef hierna bovenste bout los van beide schokdempers.
5. Verwijder beide schokdempers nu uit hun positie.
6. Plaats nieuwe schokbrekers en plaats bovenste bouten.
7. Plaats nu schokdempers in hun goede positie zodat je de onderste bouten
ook weer kunt plaatsen.
8. Draai alle bouten stevig aan.
9. Banden terug plaatsen en bouten nogmaals aantrekken als auto op zijn banden staat.
10. Gefeliciteerd met het vervangen van je schokdempers.

Aandraaimoment voor bouten volgen nog.
Goed plan, die reparatie handleidingen op het forum!!!
Ron, bedankt voor de uitleg over de schokbrekers, die heb ik nl. zelf volgende week in de planning!!!
TOPPIE
460-1994 1.8 i, groen metallic, trekhaak, spoiler, half leer, model '95 achterlichten, 15";cetusvelgen en binnenkort koplampwissertjes!!! mijn derde volvo, nu maar hopen dat ie effe meekan!!
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Nog niets gevonden officieel maar voor 2 verschillende volvo's dezelfde waarde gevonden nl: 110Nm

aandraaimoment voor de V70 en S40... wie bevestigd deze waarden voor de 440 en 460 ?
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

heren de lay-out komt niet zo netjes over ivm overzetten van word naar deze textvorm op het forum maar het idee moet duidelijk genoeg zijn.

En ook bv de 110Nm ( aandraaimoment wielbouten )kan voor iedereen persoonlijk hoger of lager zijn ivm voor hun persoonlijke redenen.
Indien deze redenen ook geplaatst worden dan kan ieder voor zich bepalen welke "setting" hij kiest

Ik zet bv mijn banden het liefst op 2,4 bar omdat ik dat persoonlijk fijner vindt rijden.maar officieel is dat 2,1 bar ofzo.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

aandraaimoment voor de 440 is volgens vadis 110Nm en dat is niets persoonlijks Ron, dat heeft met de materialen en de schroefdraden te maken.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”