Om mijn V40 weer een beetje te verfraaien wil ik een achterspoiler (na)maken. Gewoon een bescheiden replica zoals deze ook via de dealer leverbaar is geweest. Nou lijkt me het vormen van een spoiler niet zo ingewikkeld (mdf & polyurethaan schuim), maar hoe zit het met het bevestigen van de spoiler op de auto:
Worden ze af-fabriek gelijmd of met bouten vast gezet? Als de oplossing met bouten is, hoe verwerk ik dat dan het beste in mijn spoiler?
Zelfbouw achterspoiler
- General
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Mijn costum made spoiler heeft bouten als bevestiging.
Het polyester gevaarte heeft 2 gaten met schroefdraad aan de onderzijde, dus kun je heel simpel 2 gaten boren in de kofferdeksel om vervolgens van binnen uit de spoiler vastzetten.
(met een toefje LOCKTIDE gaat ie nooit meer los)
Hoe kun je dat schroefdraad maken in een polyester spoiler?
Oplossing; Een blokje/plaatje metaal in de voet van de spoiler plaatsen alvorens je de vorm maakt met polyester.
Daarna op de juiste plek een gaatje boren, en vervolgens schroefdraad tappen.
Het polyester gevaarte heeft 2 gaten met schroefdraad aan de onderzijde, dus kun je heel simpel 2 gaten boren in de kofferdeksel om vervolgens van binnen uit de spoiler vastzetten.
(met een toefje LOCKTIDE gaat ie nooit meer los)
Hoe kun je dat schroefdraad maken in een polyester spoiler?
Oplossing; Een blokje/plaatje metaal in de voet van de spoiler plaatsen alvorens je de vorm maakt met polyester.

_________";Some people and performances are beyond words";________
- snorremans
- 5th Gear member
locus schreef:Om mijn V40 weer een beetje te verfraaien wil ik een achterspoiler (na)maken. Gewoon een bescheiden replica zoals deze ook via de dealer leverbaar is geweest. Nou lijkt me het vormen van een spoiler niet zo ingewikkeld (mdf & polyurethaan schuim), maar hoe zit het met het bevestigen van de spoiler op de auto:
Worden ze af-fabriek gelijmd of met bouten vast gezet? Als de oplossing met bouten is, hoe verwerk ik dat dan het beste in mijn spoiler?
De spoiler zit met twee 6 mm. boutjes vast aan de achterklep, de gaten zitten al aan de binnen zijde van de achterklep ( daar zitten nu twee rubber doppen).
Als je de spoiler zelf gaat maken zorg dan dat je een goede voorziening maakt dat het boutje niet gaat rond draaien als je het moertje vast draaid
suc6
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 3rd Gear member
Dat lijkt me een praktische oplossing. Zelf zat ik aan iets anders te denken. Er bestaan van die "worm" moer (officële naam wil ff niet te binnen schieten). Het is en soort buisje met grof schoefdraad aan de buitenzijde en fijn draad aan de binnenzijde - wordt veel in meubelindustrie gebruikt. Bezwaar aan deze oplossing is zoals snorremans al schreef dat je deze waarschijnlijk onvoldoende kunt fixeren - tenzij je de bouten niet te lang maakt.General schreef:....Een blokje/plaatje metaal in de voet van de spoiler plaatsen alvorens je de vorm maakt met polyester.
Zal daar morgen eens een proef mee doen.
Dus op de plek waar die rubber doppen zitten zitten normaliter gaten voor de spoiler ?
Alleen nog maar boren dus - dat scheelt een hoop uitlijnen.
- snorremans
- 5th Gear member
Als je de rubber dop weghaalt en het gaatje van 6 mm in het midden boort zit je altijd goed. en als je aan de kop van het m 6 boutje een stripje last, en dit in je spoiler verwerkt heb je een goede basis zodat het boutje niet gaat meedraaien cq eruit getrokken word.locus schreef:Dat lijkt me een praktische oplossing. Zelf zat ik aan iets anders te denken. Er bestaan van die "worm" moer (officële naam wil ff niet te binnen schieten). Het is en soort buisje met grof schoefdraad aan de buitenzijde en fijn draad aan de binnenzijde - wordt veel in meubelindustrie gebruikt. Bezwaar aan deze oplossing is zoals snorremans al schreef dat je deze waarschijnlijk onvoldoende kunt fixeren - tenzij je de bouten niet te lang maakt.General schreef:....Een blokje/plaatje metaal in de voet van de spoiler plaatsen alvorens je de vorm maakt met polyester.
Zal daar morgen eens een proef mee doen.
Dus op de plek waar die rubber doppen zitten zitten normaliter gaten voor de spoiler ?
Alleen nog maar boren dus - dat scheelt een hoop uitlijnen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,