Pagina 1 van 2
Cuppen
Geplaatst: 23.07.2007 - 12:55
door joost
Is het rijden met gecupte banden slechts hinderlijk of is het ook slecht voor de auto? Ik ervaar geen trillingen in het stuur, maar wel een (hinderlijk) geronk.
Joost.
Geplaatst: 23.07.2007 - 13:54
door C 30 T5
voor zover bekend alleen geluidsoverlast.
Geplaatst: 23.07.2007 - 14:52
door V50 BRILLIANT BLEU
Bij trilt de hele auto door de gecupte achterbanden. Mechanisch schijnt er niets aan de hand te zijn, maar het is wel super irritant!
Re: Cuppen
Geplaatst: 23.07.2007 - 14:53
door Ludo
joost schreef: Ik ervaar geen trillingen in het stuur, maar wel een (hinderlijk) geronk.
er zijn wel degelijk kleine trillingen.
maar meestal zitten gecupte banden achter, dat voel je dus zowiezo niet in het stuur.
als achterbanden/velgen (erg) uit balans zijn kun je dat wel voelen in de stoel.
bij voorbanden/velgen in het stuur.
Geplaatst: 23.07.2007 - 16:27
door kennethbril
Ik hoor het al aankome ( stomme belg) maar wat is cuppen nu juist weer?
Geplaatst: 23.07.2007 - 17:28
door lancer
Hiermee wil ik de stomme belg mededelen dat cuppen het ongelijkmatig afslijten van de band is (b.v. aan de binnenrand minder profiel dan aan de buitenrand.
Overigens is deze stomme 'ollander ook geen expert op dit vlak en het kan zijn dat hij het fout heeft

Geplaatst: 23.07.2007 - 23:40
door Ludo
lancer schreef:Hiermee wil ik de stomme belg mededelen dat cuppen het ongelijkmatig afslijten van de band is (b.v. aan de binnenrand minder profiel dan aan de buitenrand.
Overigens is deze stomme 'ollander ook geen expert op dit vlak en het kan zijn dat hij het fout heeft

de Ollander heeft het in dit geval inderdaad fout. (zei de Belg weer

)
een band heeft blokjes. (bv 4 naast mekaar in de breedte, gescheiden door afwateringssleuven)
bij gecupte banden zijn de blokjes aan de voorkant meer afgesleten als de achterkant, of andersom.
je krijgt als het ware een tekening als een soort zaagblad.
een band die aan de binnenkant minder profiel heeft dan de buitenkant, is gewoon slecht uitgelijnd.
Geplaatst: 24.07.2007 - 06:49
door lancer
Okee, weer een 'Ollander die wat minder stom is geworden

Geplaatst: 24.07.2007 - 07:44
door t_w
Mag ik vragen over welke banden dit gaat?
Wat het geluid betreft is het echt hopeloos wanneer je met gecupte banden rijdt
Mechanisch zal er niet heel erg veel aan de hand zijn (of het cuppen moet wel heel erg extreem zijn)
Interessanter is hoe het veroorzaakt wordt!
Vandaar mijn vraag over welke banden dit gaat
Geplaatst: 24.07.2007 - 11:44
door joost
Ik heb vier gebruikte velgen gekocht waar vanzelfsprekend ook gebruikte banden op lagen. Twee van de vier banden zijn gecupt. Het is niet bij mij ontstaan. Ik heb gewoon pech met die twee banden... De gecupte banden liggen nu voor.
Joost.
Geplaatst: 25.07.2007 - 23:20
door kennethbril
Dus als ge is nen goeie burn-out doet met den handrem op dan zijn ze toch terug mooi vlak :badairday: Of gaat dat niet werken ? Is maar een ideetje hé
Geplaatst: 25.07.2007 - 23:32
door t_w
Je kunt banden eventueel laten 'buffen'.
Dan 'slijpen' ze de banden weer rond, en worden de oneffenheden er weer uitgehaald. Kost je wel wat van je profiel, maar lost het cup probleem wel op... Heb trouwens geen idee wat dat kost.
Geplaatst: 30.07.2007 - 14:08
door kennethbril
En wat heb jij gedaan vandaag :-s . Oh gewoon ,men banden laten beffen #-o euh buffen ](*,) lol
Geplaatst: 30.07.2007 - 20:34
door joost
Ja, hier leer je nog wat!
Joost.
Geplaatst: 08.08.2007 - 19:35
door Theo V70
Kan iemand mij uitleggen hoe dat cuppen kan ontstaan?
Mijn vouwwagen heeft ook één gecupte band. Datzelfde wiel draait iets
minder soepel rond dan het andere. Kan dat er iets mee te maken Hebben?
Geplaatst: 08.08.2007 - 20:23
door Minimaniac
Op internet staat het volgende over cuppen:
Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.
Geplaatst: 09.08.2007 - 14:36
door MDA
Minimaniac schreef:Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.[/b]
Behalve dat veel banden tegenwoordig een vaste draairichting hebben die niet zomaar omgedraaid mag worden omdat ze a) de afvoer van water dan niet meer goed doen en b) ze asymmetrisch zijn...
Toch maar je banden laten buffen dan (of beffen als kenneth dat liever heeft...)
Geplaatst: 09.08.2007 - 21:31
door nvdw
Cuppen hoeft overigens geen gevolg van slecht uitlijnen te zijn. Het feit dat je een redelijk pittige voorwielaangedreven auto (V70) hebt wil ook al 'wonderen' doen. Als je je banden voor en achter verwisselt, slijten ze (mits goed uitgelijnd) weer normaal. Volgens mij is het voor-achter wisselen ook normaal bij een beurt.
Buffen of trimmen is echt een laatste redmiddel, en alleen raadzaam als je nog redelijk nieuwe banden hebt. Je verliest namelijk - afhankelijk van de mate van cupping - 1 of zelfs 2 millimeters profiel. Beetje zonde als je de bandenboer alles glad laat strijken op een band met nog 3,5 mm.
Lees
dit ook even.
Geplaatst: 20.08.2007 - 10:48
door FelixB
Heb ik ook met mijn Pirelli P6000 banden, achterop mijn C70 cabrio.
Heb nagevraagd en het bleek dat die combinatie auto/band niet goed matcht.
Het geluid is wel hinderlijk, vooral bij een cabrio, maar niet té.
Als de achterbanden versleten zijn komt er een ander merk of type op (ik was altijd tevreden met mijn Pirelli Asymetrico's op mijn oude 850R 205/45R17)
Geplaatst: 22.08.2007 - 12:35
door nauticbluepearl
gecupte banden voor leggen en brunout zoals kennethbril zegt. zelfde effect als buffen, meer lol en goedkoper