startproblemen

Voor kenners: de "Roffel"
laurensvz
Starter

Ik rij met veel plezier een v70 2.5tdi met 310000 op de teller. Sinds een paar maanden gebeurt het nog wel eens dat als na een rit de motor warm is, dat ik hem niet gestart krijg: normaal gezien start de auto als een zoonnetje, er ligt een goede accu in, auto onlangs een grote beurt gehad, na wat gestuntel met de sleutels en in versnelling te zetten start de auto dan meestal weer wel (met gelijk het branden van de motor-lampje).

nu 2x een anwb-pipo er bij gehad: geen idee waardoor het komt

Kan het soms zijn dat mijn diezelpomp niet werkt of dat mijn startonderbreker niet goed is??
meca1
1st Gear member

Draait de motor rond? zo ja dieselpomp misschien slecht afgesteld
draait hij niet rond electrisch gedeelte contactslot
Edwin66
1st Gear member

Hallo,
Ik heb een Volvo V70 2.5 TDI uit 1998. Met hetzelfde probleem. Hij kan tijdenlang probleemloos starten en dan opeens (vaak na even een stuk stevig doorrijden) start hij niet en moet ik een paar keer starten of wat ik ook wel heb gehad dan klinkt het alsof hij 'half'loopt een raar geluid alsof niet alle cilinders lopen. Ik weet niet precies of ik het goed omschschrijf.
Het gebeurt vooral als ik even snel (kort) start dus de sleutel (te)kort omdraai.
Opnieuw starten en het probleem is weer opgelost. Natuurlijk wel het motormanagement lampje aan maar dat gaat na een tijdje vanzelf weer uit.
Verder loopt hij als een zonnetje beetje roken bij flink gas geven maar ik heb begrepen dat ze dat allemaal doen.

Ben erg benieuwd naar reakties en tips.
De dealer heeft niet echt een idee na een aantal keren uitlezen.

Groet

Edwin
laurensvz
Starter

dank voor alle berichten zo ver! Ik wilde nog graag toelichten wanneer de klachten (niet starten van de auto) precies optreden:
de auto:
- heeft zojuist aangestaan
- is op dat moment warm
- startmotor en rest goed draaien (accu is goed)
- ondanks herhaaldelijk startpogingen achtereen niet starten
- als dan toch aanslaan, dan blijft motorlampje een aantal minuten branden
- nadien weer gewoon goed starten
rene en erica
4th Gear member

hoi
wij hebben een volvo 480 es uit 89
in het begint wou die niet starten dus nieuwe bougies er in gedaan ging beter een week nu..... doet ie helemaal niks meer zo dood als een pier motor draaid maar verder doet ie niks de bougies vonken ook niet het is niet de bobine
iemand ideen? we horen ze heeeeel graag
gr erica
groet'n uut grunn
volv40
2nd Gear member

ontsteking zelf!
alhoewel ik toch de bobine er van verdenk
rene en erica schreef:hoi
wij hebben een volvo 480 es uit 89
in het begint wou die niet starten dus nieuwe bougies er in gedaan ging beter een week nu..... doet ie helemaal niks meer zo dood als een pier motor draaid maar verder doet ie niks de bougies vonken ook niet het is niet de bobine
iemand ideen? we horen ze heeeeel graag
gr erica
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
rene en erica
4th Gear member

hoi
we hebben de volvo weer aan de loop we hebben er een andere bobine opgezet dit was het probleem niet want hij deed het nog niet
alle stekkertjes die los konden los gehad en ingespoten met? (mijn man gedaan) maar hij loopt weer, nu morgen nog even een nieuwe handremkabel en een fusseekogel en dan naar de keuring ff duimen hij is al 2 x afgekeurd tot nu toe
gr erica
groet'n uut grunn
denren
2nd Gear member

laurensvz schreef:Ik rij met veel plezier een v70 2.5tdi met 310000 op de teller. Sinds een paar maanden gebeurt het nog wel eens dat als na een rit de motor warm is, dat ik hem niet gestart krijg: normaal gezien start de auto als een zoonnetje, er ligt een goede accu in, auto onlangs een grote beurt gehad, na wat gestuntel met de sleutels en in versnelling te zetten start de auto dan meestal weer wel (met gelijk het branden van de motor-lampje).

nu 2x een anwb-pipo er bij gehad: geen idee waardoor het komt

Kan het soms zijn dat mijn diezelpomp niet werkt of dat mijn startonderbreker niet goed is??
Hallo,

Ik zou graag willen weten of het probleem inmiddels is opgelost want.. sinds vorige week heeft onze 2.5D automaat hetzelfde probleem... als de motor warm is en even gestaan heeft.. wil de motor bij de eerste keer niet aanslaan. Sleutel terugdraaien en weer starten en daarna niets aan de hand. Ik hoor het graag of iemand op dit forum dit herkent..

Groetjes,
René
denren
2nd Gear member

Ik heb inmiddels de auto bij de dealer na laten kijken... die hebben de stopklep van de brandstoftoevoer vervangen..verder schijfremmen voor vernieuwd en nieuwe stuurkogels en grote beurt.. al met al... heeeeel veel centjes kwijt en het ergste van alles..

Hij start soms nog steeds niet. Bij de dealer willen ze nu alles gaan nalopen. Ik heb echter weinig behoefte om voor 1000den euro's onderdelen te laten vervangen dus ik zou het op prijs stellen als iemand weet wat de oorzaak is van het af en toe slecht starten.

Brandstofpomp is afgesteld en kan het niet zijn.
Verstuivers zijn het ook niet.
Stopklep is het dus ook niet..

Waar ik zelf aan denk is het contactslot. Hier zit een ring is die de code op de sleutel uit kan lezen. het kan wel eens gebeuren dat deze vervangen moet worden. Wie o Wie
V50 D5 GT edition II
Henkv70
Starter

Denren,

Het kan zijn dat de brandstofleiding lekt. Diesel loopt dan terug naar het laagste punt (tank) en er komen dus luchtbellen in de leiding.
Onder het rijden heb je hier geen last van maar als je hem even uitzet kan dit wel gebeuren. Leiding verliest zijn vacuum.

Slecht aanslaan (starten gaat wel goed neem ik aan) of helemaal niet aanslaan van de motor is het gevolg.

Gr. Henk
denren
2nd Gear member

Hoi Henk,

De dealer zegt dat de leidingen gecontroleerd zijn en niets is lek.. ben nu al de hele ochtend in conclave met ze want ze hebben een klep vervangen die niet tot de oplossing heeft geleid.. kan wel betalen hiervoor en daar ben ik het niet helemaal mee eens :)
V50 D5 GT edition II
Henkv70
Starter

Lijkt me een typisch geval van foute diagnose. Ik zou zeggen; zet de oude er maar weer op of los het probleem op. Betalen voor proberen vindt ik onredelijk. Je mag van de dealer wel een zekere kennis verwachten.....

Het moet mijns inziens iets zijn met lucht in de diesel leiding. Is overigens wel moeilijk te controleren als er geen stuk dieselleiding 'doorzichtig' is.
Soms kan een luchtbel in de leiding al een probleem geven met starten.
Probleem kan trouwens bij iedere diesel optreden...
denren
2nd Gear member

Terugzetten kan niet meer.. de oude stopklep hebben ze met een .. beitel.. eruit lopen hakken want die zat muurvast..

Ben vandaag wel gebeld door Svenscar in Dordrecht. Er werd gezegd dat ze 63 euro in mindering willen brengen op de rekening.. Ik heb maar niet gereageerd want ben het niet eens met de gang van zaken. Ik weet van mezelf dat ik niet zo snel tevreden ben en in dit geval mag dat ook. Als particulier betaal je teveel bij de dealer en dat is jammer want ik ben echt wel van mening dat daar mensen werken die weten wat ze doen. Doordat ze te hoge prijzen vragen wil ik gewoon niet het risico lopen onnodig veel geld uit te geven. Het stellen van een verkeerde diagnose is vervelend voor het bedrijf maar ook voor mij financieël gezien dus. Heb aan het eind van de dag zelf contact opgenomen en toen een medewerker gesproken die het vervelend vond en wilt dat het bedrijf een tweede kans krijgt om alsnog een goede diagnose te kunnen stellen. Krijg een vervangende auto en wat dat betreft ontbreekt het nu niet aan service. Alleen moet het probleem met het niet altijd starten nog opgelost worden. Men heeft de leidingen gecontroleerd en er zit geen valse lucht in. Ik denk zelf aan iets elektronisch. Vanochend starte de auto even.. bleef 2 sec draaien en viel toen uit. Dit tot twee keer toe. De derde keer startte de auto gewoon en reed verder prima alsof er niks aan de hand is.. Je zou bijna denken iets met startonderbreker of dat de chip in de sleutel niet goed gelezen wordt.
V50 D5 GT edition II
Henkv70
Starter

Ben zeer benieuwd wat er aan de hand is.
denren
2nd Gear member

Ja anders ik wel haha. Ik hoop dat het dit weekend nog goed gaat! Weekendje weg dus die bak moet rijden ;)

Wel vanochtend een nieuwe accu laten plaatsen bij de dealer in Vlaardingen . Deze moest vervangen worden zeiden ze. Volgende week naar Svenscar in Dordt en ik hoop dat men met een goede oplossing komt :)
V50 D5 GT edition II
denren
2nd Gear member

DE DEALER en het EUVEL :)

De auto heeft 5 dagen bij de dealer in Dordt gestaan en men heeft getest en gecontroleerd en uiteindelijk één onderdeel vervangen.

Te weten.. de transponderring (immobiliser ) is vervangen. In feite het kastje rondom het contactslot is vervangen. Hier zit een ring in die de sleutel uitleest en dan een signaal geeft dat alles in orde is en de auto kan starten. Ben geen autofreak maar dit was het probleem. Ik heb de auto vandaag weer terug en tot nu toe start ie als vanouds. Bij de dealer hebben ze het keurig opgelost en ben zeer tevreden.

Ik heb van de Svenscar 5 dagen een C30 meegekregen waarvoor geen kosten in rekening zijn gebracht. De nieuwe reparatie heeft men kosteloos gedaan omdat men eerder een verkeerde diagnose gesteld had.

Kortom dik en dik tevreden met deze service!!
V50 D5 GT edition II
Henkv70
Starter

Dit is interdaad een goede service.

Wel een appart probleem omdat hij het de ene keer wel doet en de andere keer weer niet. Maar hopelijk verleden tijd !
denren
2nd Gear member

Wel het schijnt wel vaker voor te komen bij de V70 :) Het probleem is dat je na twee of drie keer starten de auto heel normaal aan de praat krijgt en je geen foutmelding ziet staan dus moeilijk om te ontdekken wat het dan is.. de transponderring dus :)

En dat de auto het soms wel doet dat heeft allemaal te maken dat de sleutel soms wel goed gelezen wordt en die enkele keer dus niet ;)

Tot nu toe start de auto goed en lijkt het probleem te zijn opgelost en kan ik weer heerlijk toeren met onze cultbak.

Ik heb een aantal dagen in een C30 met een 1.8 motor gereden en.. veel te stug dat ding! Ieder bobbeltje voel je en daarbij komt ook nog eens dat het motorvermogen te weinig is. Bak komt niet echt snel op gang ( gevoelsmatig dan ) en je moet echt terugschakelen als je wilt inhalen. De ruimte is belabberd maar goed dat hoort bij het model natuurlijk :). Ben blij een automaat te hebben!! Daar tegenover staat dat de auto goed op de weg ligt en veel mensen vinden het een leuk model.. maar goed dat is niet echt voor dit V70 forum haha.
V50 D5 GT edition II
rene999
1st Gear member

Hallo,

Ik heb het startprobleem inmiddels ook gekregen.. gisteren een stukje gereden naar de autowasstraat en daarna starte hij ook niet meer... daar sta je dan in de wasstraat.. uiteindelijk na een keer of 20 starten liep hij weer als een zonnetje. Vanmorgen starte hij ook weer direct.Dus het ligt aan een ring in het slot ?

René ( trotse eigenaar v70 2.5 AWD classic. super auto)
denren
2nd Gear member

De transponderring zo noemen ze dat ding steeds. Het is een klein kastje bij het contactslot en kennelijk leest dat ding de chip in de sleutel uit. Als dit niet goed werkt dan wordt de brandstof afgesloten en zal je auto dus niet aanslaan. Zie het als een soort startonderbreker.

Ik zie dat je het berichtje op 20nov ( schaam me dat ik zolang niet meer op het forum gekeken heb ) geplaatst hebt. Inmiddels verholpen?
V50 D5 GT edition II
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”