Stuurbekrachtiging 164 op een 145?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

Ola!

Ik kan een stuurbekrachtiging voor een 164 kopen in vermeende goede staat uit een 164. Past die in onze 145? Ik weet dat we zo een in onze p1800 hebben ingebouwd en daar het cassis voor moesten aanpassen, maar ik vermoed dat dit 1 op 1 past. Klopt dat?

Iemand tips om pomp en reservoir weg te bergen in de motor?

Bas
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hallo Bas,

Past niet! Helaas!

Je hebt niet genoeg ruimte om het stuurhuis kwijt te worden, pomp zit aan de verkeerde kant ivm dynamo en de stuurstang vanaf het stuur is ànders,bevestiging stuurhuis aan chassis is anders, kortom je kunt een olifant leren vliegen, maar reken op heel veel moeite en geduld!
Ben hier zelf ook lang mee bezig geweest en heb het uiteindelijk tòch niet gedaan (die olifant leren vliegen).
Als je de bandjes op de juiste spanning houdt, is een 145 zèlfs met 195-ers tòch nog goed parkeerbaar en bovendien hoef je niet naar de sportschool!
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

hehe, nou het is niet om mij, maar mn vriendin. Ook kon ik m behoorlijk voordelig kopen en het leek me de waarde van de auto vergroten.

Dan ga ik mn tijd maar besteden aan het zoeken/inbouwen van een overdrijf.

Bedankt!
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hallo Bas, daar ben ik weer!
Heb zélf dus ook een 145 ('73-er) kleur 109 OCEANGRUEN en heb dus hetzelfde traject gevolgd waar jij nu aan begonnen bent.
Alleen een originele overdrivebak (M41) voor de 140-serie is ook een naald in de hooiberg en uiteindelijk verrekdes duur.
Met een beetje kunst en vliegwerk (een verbouwd koppelingshuis van Huke Basart) past er ook een M46 (overdrivebak uit 2-serie) en een M47 (vijfbak) in.
Ik heb er dus al 60 dkm een M47 in liggen met een onbekend aantal originele KM's.
Dat rijdt super en op gas 1 op 10, 120Km bij 3200 toeren!
Voor koppelingshuis, bak en koppelingsplaat (want die moet van 2-serie zijn met fijne vertanding) ben je rond de 250 euri kwijt, dan moet je alleen nog de kardan laten inkorten (maar dat moet bij een M41 óók).
Is dus alles heel goed betaalbaar.

Groetjes Twan.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

hmmm...

taai!

Het hoeft niet direct, maar we uiteindelijk is het wel relekst een beetje elkaar te kunnen verstaan met 120.

Wat is eigenlijk zo'n beetje het maximaal toelaatbaar met een 4 bak? Ik weet wel dat bij 145 km/uur mn distributie brak ;) (maar die distributie was dan ook enorm gaar en van karton)
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Het maximaal toelaatbare??
Wat jij wil!
Zelf vind ik 120/130 zat òp, alhoewel ik de 160 bèst haal op gas, heb nog nooit uitgeprobeerd wat ie op benzine doet, want ik rij nooit op benzine!
Voor de distributie kun je kiezen uit het stalen tandwiel van de 164 (B30) of de Penta (scheeps) B20.
Ook zijn er aluminium tandwielen (heb ik er zelf in gezet) van Cloyes uit amerika (rond de 100 euri rechtstreeks uit de states).
Staal giert, alu óók maar is na 3000 km uitgegiert en daarna nèt zo stil als de originele Fiber tandwielen en gaat dus nooit meer stùk.
Rechtsreeks uit de states is er trouwens ook een electronische ontsteking (Hall-reader) te bestellen (ook rond de 100 euri in huis) en dit is zéker een grote aanrader.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

twaintje schreef:dan moet je alleen nog de kardan laten inkorten

Groetjes Twan.
Kun je niet de kardan uit de donorauto (240) overzetten?
of past dat niet aan de achteras?
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi, nee past niet zonder meer.

Flens van 240 is groter dan flens van 140.
Je zult dus òf je originele kardan moeten laten inkorten en er een 240-er flens aan laten zetten aan de bakkant òf de 240-er kardan van de M46 of M47 (korte kardan) van een kleine fles laten voorzien aan de às-kant.

either or!
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

hoho, er zit al al een nieuwe in. Staal, geen enkel gezing of gegier...

Die kartonnen distributie (ja noem het fiber, het is gewoon karton met hars!) Was al flink kapot toen we de auto kochten (achteraf)

Ik wacht mijn kansen tov de versnellingsbak rustig af
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

Twaintje, je kunt dus een m46/7 bak met 240 as kopen en dan de beide assen door midden flexen en aan elkaar lassen?

En als je dan een bak incl koppeling hebt.. moet er dan nog meer bij?
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Ja , in theorie kan dat, alleen moet je dan wel héél precies kunnen flexen en lassen!
Béter is om naar een gespecialiseerd bedrijf te gaan, daar wordt niet geflext maar gedraaid (op een draaibank), gelast en het allerbelangrijkste: daar kunnen ze ook de as uitbalanceren!!
Meet voordat je de as laat vermaken even de afstand tussen de flenzen als de bak er in ligt, dat scheelt een hoop ellende àchteraf.
Een goede (oude) automaterialenzaak bij jouw in de buurt moet je zo'n adres kunnen vertellen.
Zoals al eerder vermeld heb je dan alleen nog een "vermaakt" koppelings-huis nodig (www.hukebasart.nl/koppelingshuizen.htlm) want je moet de scheefstand van de motor (en bak) in de 2-serie corrigeren, het blok staat bij ons (140-serie) gewoon rechtop!
Ik heb echter ook al kunstwerkjes gezien van mensen die alleen de schakelpook "verbouwd" hadden om zo de scheefstand te corrigeren, is maar hoe handig of je bent.In beide gevallen werkt het perfect.
Alleen dan nog de achterste baksteun verplaatsen (de gaten zitten reeds in de chassisbalken en zijn al voorzien van schroefdraad) en lichtjes aanpassen ivm met de bevestiging van de ophangrubber (uiteinde van de bak komt/moet iets láger (te) hangen)
Als enigste aanvullende opmerking moet ik je wel nog méégeven dat je een M46/M47 moet hebben met kilometertelleraandrijving (3x woordwaarde) want de látere 2-serie had de electronische snelheidsmeting op de achteras zitten en daar hebben "wij" niets aan.
Rest dan nog alleen het aanpassen van het kilometertandwieltje in de bak afhankelijk van je bandenmaat en aseindoverbrenging (zodat je km-teller niet liegt).
Al met al een leuke klus die goed uitvoerbaar is en ook praktisch nut heeft :minder geluid en verbruik.

suc6 dan maar.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Moet je bij zon M46 of M27 dan niet je "overkapping" van de versnellingsbak op het chassis vergroten?
En ik neem aan dat het dan alleen in de 140's kan met de pook "op de grond" in plaats van de oudjes, met een lange pook.
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hadiebas,

Nee joh, de tunnel past, of beter gezegd andersom, de bak past in de tunnel!
Zoals gezegd moet je 'm alleen aan de àchterkant iets (2-3 cm) laten zakken en dat kan door in de dwarsdraagbalk het gat voor de rubber te verplaatsen.
Alleen bij de Amazon en Katterug moet je de tunnel aanpassen!
Ik heb zèlf een '73-er 145 met korte pook, maar volgens mij kun je zó de deksels van de bak overzetten (natuurlijk alleen als je voor de optie kiest het koppelingshuis te vervangen).
Mogelijk zelfs dat je de bak dan niet hoeft te "verlagen" want het schakelmechanisme levert het ruimteprobleem!
Trouwens leuke weblog!

twan.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

Meer bassen op dit forum of tikfoutje?
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ja ik zat ook al te kijken, zal mij wel bedoelen.
@ Twan, wat bedoel je met de deksel van de bak overzetten?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hallo ferdy,

Om de versie met de lange pook te handhaven heb je dus een M46 nodig (bak met overdrive) en daarvan kun je volgens mij de deksel met de korte pook (M46) verwisselen voor de originele deksel van de M40/M41 (dus met de lange pook)
Bij de vijfbak M47 komt het schakelmechanisme uit de achterkant van de bak en is het (helaas niet origineel) béter om de korte pook te gebruiken.
Hoe dan ook is een 5-bak sowieso niet origineel, alhoewel dit bij delatere type's met de korte pook niet zichtbaar is.

En ja dat bassenverhaal was een foutje! oeps!

Groetjes Twan.
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Mmm dat is dan wel jammer. Ik hoopte dat je 5 echte versnellingen zou hebben. Maar zon M46 is nog steeds een aparte 5e versnelling die je aanzet door met een knopje de overdrive aan te zetten toch?
Hoe zit de tunnel van een 140 er eigenlijk uit zit er verschil tussen de modellen met een korte of lange pook? Zo nee dan past een M47 zonder lassen in het huis.
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Hoi, Nou gaan we 't ècht goed doen:

M40 = originele 4-bak amazon en 140-serie
M41 = originele overdrivebak amazon en 140-serie
M45 = 4-bak 200-serie
M46 = overdrivebak 200-serie
M47 = vijfbak uit 200-serie
M45R = vierbak uit 300-serie
M47R = vijfbak uit 300-serie

M40 en M41 zijn zowel met kòrte als met lange pook geleverd
De rest alleen met korte pook en de R-versies zelfs zonder
R-serie is wel te gebruiken voor het binnenwerk bij revisie, maar de bak is met het differentieel samengebouwd bij de achteras en past bij ons dus niet.
IN DE TUNNEL passen M40 t/m M47 in de 140-serie met alleen kleine aanpassingen aan de bakophanging (zie eerdere post) èn het gat voor de pook.
De M45 M46 en M47 liggen standaard schuin in de 200-serie (verdraaid koppelingshuis), de koppelingshuizen zijn NIET uitwisselbaar.
Via www.hukebasart.nl is echter een "vermaakt" koppelingshuis te krijgen zodat deze bakken wèl passen (weer rechtop staan)
Nog vragen? geen vragen!
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
boarderbas
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49

... en een M41 bak schijnt dus een klein kapitaal te kosten?

Is de bak zelf dan ook anders als er een overdrijf aan zit? Ik weet nog dat het bij de restauratie van een p1800 gewoon leek op een opgeschroefde unit...

Zo niet neem ik aan dat losse overdrijfs van een 140 ook veel euro's kosten.

Vandaar de vele ombouwtrucs? Of zijn die juist om er een 5-bak in te proppen?

Al die vragen! Ik zou er gek van worden twaintje!

Misschien moet ik toch gewoon een v8 middenmotor overwegen... als we dan toch gaan klussen... gaan de surfplanken maar op het dak!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”