De bovenste motorsteun is origineel uit de fabriek in de eerste productiejaren niet van een superdegelijke constructie voorzien waardoor deze na 150.000 km wel zo'n beetje aan gort is en aan vervanging toe kan zijn. Bij mij was het vooral te merken aan een erg onrustig rijden in vooral de 2e versnelling. Met een gangetje van ongeveer 30km/u het gas los laten seconde wachten en weer in trappen was genoeg om je zo'n beetje in de gordels te werpen en daarna de WHIPS van de stoelen te testen (nouja, beetje overdreven, maar prettig was anders).
Wat heb je nodig:
- nieuwe motorophangings steun (onderdeel 30680770, €42,90 ex BTW, ex korting)
- doppenset met minimaal een 14mm en 15mm dopsleutel
- momentsleutel om de bouten weer vast te draaien (50 en 80Nm), ik heb voor €35,99 eentje bij de Praxis gehaald.
- Torx-30 schroevendraaier (of bitje)
- tiewrap
- koude motor (hoeft niet, maar is wel veel comfortabeler, zelfs de schroeven zijn HEET na een half uur)
Wat moet je doen?

Draai de vier schroeven los (1) en (2) die de stabilisator-stang vast houden. Bij mij zat bij (2b) een tiewrap aan de stang vast gemaakt waar een leiding richting de stuurbekrachtigingsolie-tank mee vast zat. Deze tiewrap heb ik doorgeknipt. Daarna verwijder je bij (3) het plastic beschermdopje en maak je deze bout los en verwijder je deze. De stabilisator-stang is nu los en kan verwijderd worden.
(Als je een turbo-motor hebt is dit het moment om de turbo slang los te maken)

Verwijder de olie-dop (4) en draai de 6 torx-30 schroeven los (5). Verwijder het deksel. Door de twee schroeven die links van het deksel zitten iets los te draaien (hoeven er niet helemaal uit) maakt het verwijderen en terugplaatsen iets simpeler. Ik heb hierna de dop maar weer teruggezet om te voorkomen dat rotzooi in de olie terecht zou kunnen komen.

Verwijder de vier schroeven die de beugel op z'n plek houden.

En voila, halverwege


En een plaatje van de nieuwe en de oude beugel naast elkaar. Let erop dat de schroeven aan de buitenkant van de auto korter zijn dan de andere twee.
De dealer was zo aardig mij te waarschuwen voor het voorzichtig vast (en los) draaien van de bouten in het aluminium blok. Zorg er vooral voor dat bij het vastdraaien de bouten RECHT naar beneden gaan en forceer niets, je wilt niet dat het schroefdraad in het blok beschadigd... De tip die hij gaf was dat je eerst de schroef in het gat zet, linksom draait totdat je voelt dat het schroefdraad over het uiteinde loopt en daarna de schroef vast draait (met de hand). Als je gewoon rustig aan doet gaat het prima hoor.
Nu kun je in omgekeerde volgorde alles weer op z'n plek zetten.
De schroeven in het blok en de schroeven waarmee de stabilisator-stang vast zit moeten beide met 50Nm worden vastgezet, de bout door de motorsteun met 80Nm.
En alles bij elkaar zag het net 30 minuten later er weer zo uit:

En... het werkte nog ook, het bokken van de auto is bijna helemaal weg... ongelofelijk


Zie hier voor de desbetreffende pagina uit VADIS.