S60/V70: Bovenste motorsteun vervangen

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
arnoud
8th Gear member

Waarom zou je het doen?

De bovenste motorsteun is origineel uit de fabriek in de eerste productiejaren niet van een superdegelijke constructie voorzien waardoor deze na 150.000 km wel zo'n beetje aan gort is en aan vervanging toe kan zijn. Bij mij was het vooral te merken aan een erg onrustig rijden in vooral de 2e versnelling. Met een gangetje van ongeveer 30km/u het gas los laten seconde wachten en weer in trappen was genoeg om je zo'n beetje in de gordels te werpen en daarna de WHIPS van de stoelen te testen (nouja, beetje overdreven, maar prettig was anders).

Wat heb je nodig:

- nieuwe motorophangings steun (onderdeel 30680770, €42,90 ex BTW, ex korting)
- doppenset met minimaal een 14mm en 15mm dopsleutel
- momentsleutel om de bouten weer vast te draaien (50 en 80Nm), ik heb voor €35,99 eentje bij de Praxis gehaald.
- Torx-30 schroevendraaier (of bitje)
- tiewrap
- koude motor (hoeft niet, maar is wel veel comfortabeler, zelfs de schroeven zijn HEET na een half uur)

Wat moet je doen?

Afbeelding

Draai de vier schroeven los (1) en (2) die de stabilisator-stang vast houden. Bij mij zat bij (2b) een tiewrap aan de stang vast gemaakt waar een leiding richting de stuurbekrachtigingsolie-tank mee vast zat. Deze tiewrap heb ik doorgeknipt. Daarna verwijder je bij (3) het plastic beschermdopje en maak je deze bout los en verwijder je deze. De stabilisator-stang is nu los en kan verwijderd worden.

(Als je een turbo-motor hebt is dit het moment om de turbo slang los te maken)

Afbeelding

Verwijder de olie-dop (4) en draai de 6 torx-30 schroeven los (5). Verwijder het deksel. Door de twee schroeven die links van het deksel zitten iets los te draaien (hoeven er niet helemaal uit) maakt het verwijderen en terugplaatsen iets simpeler. Ik heb hierna de dop maar weer teruggezet om te voorkomen dat rotzooi in de olie terecht zou kunnen komen.

Afbeelding

Verwijder de vier schroeven die de beugel op z'n plek houden.

Afbeelding

En voila, halverwege :)

Afbeelding

En een plaatje van de nieuwe en de oude beugel naast elkaar. Let erop dat de schroeven aan de buitenkant van de auto korter zijn dan de andere twee.

De dealer was zo aardig mij te waarschuwen voor het voorzichtig vast (en los) draaien van de bouten in het aluminium blok. Zorg er vooral voor dat bij het vastdraaien de bouten RECHT naar beneden gaan en forceer niets, je wilt niet dat het schroefdraad in het blok beschadigd... De tip die hij gaf was dat je eerst de schroef in het gat zet, linksom draait totdat je voelt dat het schroefdraad over het uiteinde loopt en daarna de schroef vast draait (met de hand). Als je gewoon rustig aan doet gaat het prima hoor.

Nu kun je in omgekeerde volgorde alles weer op z'n plek zetten.

De schroeven in het blok en de schroeven waarmee de stabilisator-stang vast zit moeten beide met 50Nm worden vastgezet, de bout door de motorsteun met 80Nm.

En alles bij elkaar zag het net 30 minuten later er weer zo uit:

Afbeelding

En... het werkte nog ook, het bokken van de auto is bijna helemaal weg... ongelofelijk :D FEEST :)

Zie hier voor de desbetreffende pagina uit VADIS.
Laatst gewijzigd door arnoud op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”