Carterpan ventilatie.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Marc Lenssen
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Nu heb ik hier een aantal artikelen gelezen over het risico van overdruk door een verstopte carter pan ventilatie. Ook wordt daar iedere keer vrolijk gezegd die ventilatie te reinigen maar er wordt nooit verteld hoe dit te doen. Meestal valt de thread stil als die vraag gesteld wordt.

Dus maar eens proberen: hoe reining ik de caterpan ventilatie op een 2.3 20 kleps turbo motor?

Bedankt en vriendelijke groet,

Marc
Ludo
6th Gear member

zoek maar eens op het 850 forum. :wink:
Marc Lenssen
2nd Gear member

Hallo Ludo,

Inderdaad genoeg info om bang van te worden :-)

Het lijkt er op dat de enige manier om onderhoud aan de carterventilatie is het vervangen van alle delen en dus het inlaat spruitstuk eraf. Ik had gehoopt op een minder drastische preventie ingreep zoals het systeem door blazen met lucht of een reiniger.....van boven af dan wel te verstaan....iets dat regelmatig gedaan kan worden zodat het niet tot de grotere ingreep hoeft te komen. Maar ja,.......

bedankt voor de verwijzing,

Marc
Fijn boosten met mijn zwarte T5.............
Marc Lenssen
2nd Gear member

Wat me ook verbaasd is dat ik met stationair de olie vuldop en de pijlstok kan opendoen zonder dat het ook maar enige invloed op het stationair toerental heeft. Ik ree vroeger BMW en daar kon je dat vergeten, olievuldop open of pijlstok open en de motor ging flink hikken. Mijn blok niet. Is dit normaal of betekent dit dat er iets niet goed is. Stationair is een beetje rauw maar verder stabiel en de motor draait gewoon hoog en snel. Er is wel verschil tussen koude start closed loop en wanneer alles warm is. Koud draait de motor mooier, stiller en sneller maar dit is normaal dacht ik....

Bedankt ,

Marc
Ludo
6th Gear member

dat van de oliedop is normaal, je moet alleen geen gas gaan geven dan. :lol:
om de carterventilatie te reinigen moet inderdaad het inlaatspruitstuk eraf, de olieafscheider zit er onder, daar kun je niet anders aan.
bij een koude start heb je normaal een ietsje verhoogd stationair toerental.
zolang je geen startproblemen hebt, is er niets aan de hand. :wink:
Marc Lenssen
2nd Gear member

Hallo Ludo,

Ik heb geen start problemen, blokje loopt en boost prima...soms zo hard dat mijn oude koppeling een beetje gaat roken als ik in zijn twee eens flink doortrek...:-) Maarja, daar heb je zo'n t5 toch voor.

Misschien dat ik een keerde moed opbreng en op een fijne droge dag (kan dus nog wel even duren:-)) het spruitstuk er eens afhaal. Sowieso wel prettig om dan eens wat slangen te verversen....
rkr
3rd Gear member

Marc Lenssen schreef:Hallo Ludo,

Ik heb geen start problemen, blokje loopt en boost prima...soms zo hard dat mijn oude koppeling een beetje gaat roken als ik in zijn twee eens flink doortrek...:-) Maarja, daar heb je zo'n t5 toch voor.

Misschien dat ik een keerde moed opbreng en op een fijne droge dag (kan dus nog wel even duren:-)) het spruitstuk er eens afhaal. Sowieso wel prettig om dan eens wat slangen te verversen....
Hallo Marc,
Heb je de slangen van de carterventilatie verwisseld? Ben benieuwd, ik wil het nl. ook doen. Misschien kun jij me vertellen hoe het moet en wat het kost?

Groeten, Ruud
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je het spul goed wil reinigen,moet je het inlaatspruitstuk demonteren,de zwarte carterventilatiedoos vervangen plus de slangen en zeefje.
Al met al een hele klus.
danny
2nd Gear member

Welk zeefje bedoel je Ramon?
sbv
6th Gear member

Het vervangen is inderdaad wel redelijk wat werk, maar wel zelf te doen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig.

@Danny, zeefje misschien de vlamdover, al dacht ik dat deze in de latere moellen er niet meer in zat

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member

jongere modellen hebben dat zeefje niet meer!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”