Pagina 1 van 1

Carterpan ventilatie.

Geplaatst: 28.07.2007 - 17:58
door Marc Lenssen
Hallo allemaal,


Nu heb ik hier een aantal artikelen gelezen over het risico van overdruk door een verstopte carter pan ventilatie. Ook wordt daar iedere keer vrolijk gezegd die ventilatie te reinigen maar er wordt nooit verteld hoe dit te doen. Meestal valt de thread stil als die vraag gesteld wordt.

Dus maar eens proberen: hoe reining ik de caterpan ventilatie op een 2.3 20 kleps turbo motor?

Bedankt en vriendelijke groet,

Marc

Geplaatst: 28.07.2007 - 22:37
door Ludo
zoek maar eens op het 850 forum. :wink:

Geplaatst: 29.07.2007 - 11:02
door Marc Lenssen
Hallo Ludo,

Inderdaad genoeg info om bang van te worden :-)

Het lijkt er op dat de enige manier om onderhoud aan de carterventilatie is het vervangen van alle delen en dus het inlaat spruitstuk eraf. Ik had gehoopt op een minder drastische preventie ingreep zoals het systeem door blazen met lucht of een reiniger.....van boven af dan wel te verstaan....iets dat regelmatig gedaan kan worden zodat het niet tot de grotere ingreep hoeft te komen. Maar ja,.......

bedankt voor de verwijzing,

Marc

Geplaatst: 29.07.2007 - 12:38
door Marc Lenssen
Wat me ook verbaasd is dat ik met stationair de olie vuldop en de pijlstok kan opendoen zonder dat het ook maar enige invloed op het stationair toerental heeft. Ik ree vroeger BMW en daar kon je dat vergeten, olievuldop open of pijlstok open en de motor ging flink hikken. Mijn blok niet. Is dit normaal of betekent dit dat er iets niet goed is. Stationair is een beetje rauw maar verder stabiel en de motor draait gewoon hoog en snel. Er is wel verschil tussen koude start closed loop en wanneer alles warm is. Koud draait de motor mooier, stiller en sneller maar dit is normaal dacht ik....

Bedankt ,

Marc

Geplaatst: 29.07.2007 - 13:38
door Ludo
dat van de oliedop is normaal, je moet alleen geen gas gaan geven dan. :lol:
om de carterventilatie te reinigen moet inderdaad het inlaatspruitstuk eraf, de olieafscheider zit er onder, daar kun je niet anders aan.
bij een koude start heb je normaal een ietsje verhoogd stationair toerental.
zolang je geen startproblemen hebt, is er niets aan de hand. :wink:

Geplaatst: 29.07.2007 - 23:53
door Marc Lenssen
Hallo Ludo,

Ik heb geen start problemen, blokje loopt en boost prima...soms zo hard dat mijn oude koppeling een beetje gaat roken als ik in zijn twee eens flink doortrek...:-) Maarja, daar heb je zo'n t5 toch voor.

Misschien dat ik een keerde moed opbreng en op een fijne droge dag (kan dus nog wel even duren:-)) het spruitstuk er eens afhaal. Sowieso wel prettig om dan eens wat slangen te verversen....

Slangen verwisseld?

Geplaatst: 19.10.2010 - 12:32
door rkr
Marc Lenssen schreef:Hallo Ludo,

Ik heb geen start problemen, blokje loopt en boost prima...soms zo hard dat mijn oude koppeling een beetje gaat roken als ik in zijn twee eens flink doortrek...:-) Maarja, daar heb je zo'n t5 toch voor.

Misschien dat ik een keerde moed opbreng en op een fijne droge dag (kan dus nog wel even duren:-)) het spruitstuk er eens afhaal. Sowieso wel prettig om dan eens wat slangen te verversen....
Hallo Marc,
Heb je de slangen van de carterventilatie verwisseld? Ben benieuwd, ik wil het nl. ook doen. Misschien kun jij me vertellen hoe het moet en wat het kost?

Groeten, Ruud

Geplaatst: 19.10.2010 - 12:49
door Ramon&Ramon
Als je het spul goed wil reinigen,moet je het inlaatspruitstuk demonteren,de zwarte carterventilatiedoos vervangen plus de slangen en zeefje.
Al met al een hele klus.

Geplaatst: 24.11.2010 - 12:55
door danny
Welk zeefje bedoel je Ramon?

Geplaatst: 24.11.2010 - 20:34
door sbv
Het vervangen is inderdaad wel redelijk wat werk, maar wel zelf te doen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig.

@Danny, zeefje misschien de vlamdover, al dacht ik dat deze in de latere moellen er niet meer in zat

Geplaatst: 24.11.2010 - 22:59
door Ramon&Ramon
jongere modellen hebben dat zeefje niet meer!