Pagina 1 van 1

Distributieriem D5 stuk voor serviceinterval !!!

Geplaatst: 30.07.2007 - 15:30
door brandjes
Mijn V70 D5 heeft op 145.000 km een reparatie gehad voor een nieuwe aandrijfsnaar voor de dymamo e.d. De snaar was van de aandrijf- (of druk-) rol gelopen. 3000 km later loopt de distributieriem van een rol meet gevolg dat de kleppen stuk, nokassen en krukas krom! Volgens het onderhoudschema moet de distributieriem bij 160.000 km vervangen worden. Wie heeft hier meer ervaring mee?

Geplaatst: 30.07.2007 - 17:39
door Ludo
soms kom je beterkoop weg als er een bepaalde vervanging moet gebeuren waarbij de D riem mee vervangen word.
anders moet je na een paar weken/maanden weer alles losgooien.
dat zal waarschijnlijk de reden zijn geweest waarom de riem mee vervangen is.
maar 3000km later.... dat betekkent wellicht wel dat je er garantie op hebt.
wat zegt je dealer hiervan?.

Geplaatst: 30.07.2007 - 19:12
door C 30 T5
Ik heb geen verstand van garantie maar ruim binnen 160.000 km ( 148.000 ) lijkt mijn een garantie gevalletje voor Volvo, als het 3000 km geleden niet goed is gemonteerd is het een garantie gevalletje van de garagehouder ( indien goed gemonteerd zal deze het wel bij VNL claimen ) indien het bij een dealer is gebeurt.

Geplaatst: 30.07.2007 - 19:48
door meca1
hier weten ze bij volvo meer van dus neem daar maar eens contact mee op

Geplaatst: 30.07.2007 - 20:37
door Skywalker
C 30 T5 schreef:Ik heb geen verstand van garantie maar ruim binnen 160.000 km ( 148.000 ) lijkt mijn een garantie gevalletje voor Volvo, als het 3000 km geleden niet goed is gemonteerd is het een garantie gevalletje van de garagehouder ( indien goed gemonteerd zal deze het wel bij VNL claimen ) indien het bij een dealer is gebeurt.
volgens mij zijn het twee totaal ongerelateerde riemen. De riem die de dynamo aandrijft is de multisnaar en dus een andere dan de riem van de distributie.
Wel vreemd dat de dealer tijdens de reparatie van de multisnaar niet meteen de d riem heeft gecontroleerd.
Het lijkt me dat zowel Volvo als de dealer deels aansprakelijk zijn. Grote kans dat die twee gaan "zwarte pieten" met hopelijk uiteindelijk een goede oplossing voor de klant.

Geplaatst: 30.07.2007 - 21:30
door Ludo
Skywalker schreef:Wel vreemd dat de dealer tijdens de reparatie van de multisnaar niet meteen de d riem heeft gecontroleerd.
oeps, ik heb niet goed gelezen, meende dat de D riem ook mee vervangen was. :oops:
volgens mij word het dan moeilijk om verhaal te halen.
ben benieuwd.

Geplaatst: 30.07.2007 - 22:12
door Johan s60
Het lijkt mij als je altijd je onderhoud bij de dealer doet, de D-riem gewoon niet mag breken of er af mag lopen voor de 160000 Km

Wellicht heeft ie een tik gehad toen de multi riem er af was gelopen, ergens heb ik op dit forum iets gelezen van zo'n geval waar de multi-riem tussen de D-riem was gekomen, met als gevolg grote motorschade

Geplaatst: 30.07.2007 - 22:17
door xc 70 ocean race
het wordt tijd dat ze een distributieriem gaan ontwikkelen die gewoon 500 dk meegaat

Geplaatst: 30.07.2007 - 23:51
door IkeV70
xc 70 ocean race schreef:het wordt tijd dat ze een distributieriem gaan ontwikkelen die gewoon 500 dk meegaat
Die zijn er, dat noemen ze distributiekettingen.

Geplaatst: 31.07.2007 - 07:17
door bardos
En hier is dan iemand die zijn Vito 110 D vaarwel heeft gezegd toen de distributieketting bij 275.000km (en 7 1/2 jaar oud) brak bij 50 km/u.
Altijd de onderhoudsbeurten gehad, maar de importeur reageerde pas na 10 dagen door telefonisch de onderdelen op te vragen :evil: . Toen was de wagen al weg!!
Een hoop geld in rook opgegaan die dagen, maar ik rij nu wel heel tevreden Volvo :D .

Geplaatst: 31.07.2007 - 12:42
door mjeuring
IkeV70 schreef:
xc 70 ocean race schreef:het wordt tijd dat ze een distributieriem gaan ontwikkelen die gewoon 500 dk meegaat
Die zijn er, dat noemen ze distributiekettingen.
Ook die slijten (en breken zoals je hierboven kunt lezen).
Door het slijten krijg je o.a. klep-timings verschillen. Alles gaat dan een beetje te laat open en dicht.

Marinus

Geplaatst: 01.06.2008 - 18:03
door sbv
Hoe is het allemaal afgelopen ?

Geplaatst: 01.06.2008 - 21:29
door bartv70
Hoi,

Lees deze topic, misschien heb je er wat aan

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=12528

BartV70