Wie overtuigd mij: wordt het een V70, of een passat / skoda

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
martijnv
Starter

Goedemorgen,

Even voorstellen: Op dit moment rijden wij een Leon 1.9 diesel, maar nu er ruim 300.000 km op de teller staat wordt het tijd voor iets nieuws (er zitten dure reparaties aan te komen en we willen groter rijden).

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een model 'stationwagen':
- Volvo V70, bouwjaar 2001-2004 ong.
- Volkswagen passat variant
- Eventueel een audi A4 avant / Scoda Octavia
(allemaal benzine-uitvoering)

Wat ik zelf mede een belangrijk punt vind zijn het verbruik en de onderhoudskosten van deze auto's. Wat betreft volvo's heb ik daar helemaal geen zicht op: Kan iemand mij vertellen
1) hoevaak een V70 een beurt nodig heeft? (grote & kleine)
2) wat ongeveer de kosten zijn voor deze beurten (ex. reparaties)
3) wat de kosten zijn voor het vervangen van distributieriem + spanrollen.

Alvast bedankt!

Martijn
C 30 T5
4th Gear member

Martijn,

1) 15000 Km ( 2001-2002 ) 20000 Km ( 2003-2004 ) 30000 Km 2005 »
2) €300-€450 afhankelijk van de Km stand.
3) afhankelijk van bouwjaar, dit weet ik niet maar schat rond de € 350 eerste om de 120000 latere om de 160000.

Zou kijken voor een select used car heb je de zekerheid dat je een jaar garantie hebt en tot de eerste onderhoudsbeurt geen extra kosten

succes
Rob2u
5th Gear member

Ik heb toch iets andere waarden voor mijn 2.4T my2001 in het boekje staan:
- onderhoudsinterval om de 20.000 km in de volgorde:
klein (onderhoud), klein-, klein-, groot-, etc.
- distr.riem om de 160.000 km.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Oceanracer
Geartronic member

Een Passat biedt op de achterbank verre weg de meeste ruimte. De Skoda biedt veel waar voor zijn geld. De Audi vind ik zelf wat overgewaardeerd maar is zeker een fraaie verschijning, maar haalt het niet bij de vormgeving van de V70.
Qua onderhoudskosten is (na 9 jaar VW en 4 jaar Volvo) mijn ervaring dat het onderhoud zelf van Volvo (onnodig) duurder is. Wanneer er onverhoopt iets met de wagen is, lopen de kosten bij Volvo ook verder op dan bij de V.A.G. Zelf heb ik met de Volvo's ook vaker iets dan met de VW's.
Verder ga ik qua service-intervallen met Rob mee: Iedere 20.000 km service. Verschil tussen kleine en grote beurt is er (qua kosten) niet echt. Reken op € 350,00 tot € 500,00 per beurt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
bleuriders
2nd Gear member

ga proefrijden in een V70.
ik denk dat je verkocht bent ;-) de beslissing moet je toch zelf nemen.
JP
2nd Gear member

Als je puur een auto kiest op basis van rationele overwegingen (prijs, kwaliteit, onderhoudskosten restwaarde e.d.) kom je niet bij een V70 uit. Een Toyota is dan waarschijnlijk de auto waar je mee gaat sturen.
Kies je je auto echter op basis van emoties (sublieme vormgeving, onwaarschijnlijke prestaties, ongeëvenaard zitcomfort, paradijselijke kleuren, high-end audio, veiligheid, etc.) dan is een V70 eigenlijk de enige auto waar je in wilt rijden. Het verbruik, tussen de 1 op 6 en de 1 op 15, afhankelijk van het type motor, rijstijl en afgelegde afstanden. Een beurt bij de Volvo dealer kost inderdaad tussen de 350 euro en 500 euro maar kan ook een keer 1500 euro of meer kosten. Onderdelen van Volvo zijn over het algemeen prijzig. Lees het V70 t/m MY2007 topic eens door, ga langs een Volvo dealer en maak een paar proefritjes, surf vervolgens thuis naar www.mobile.de of www.autoscout24.de en slaap er vervolgens een nachtje over.
Citroen 2cv6 Lavendel, Rood, Zwart
Citroen BX 1.4 Deauville Bleu Memphis, 1.6 Chic Gris Dolmen, 1.9D Wit
Citroen Xsara Break 2.0HDI Rouge Lucifer
Volvo V70 T5 Scarab Green Pearl

Renault Twingo Jade
Volvo 940GLE Regent Red Metallic
martijnv
Starter

JP schreef:Als je puur een auto kiest op basis van rationele overwegingen (prijs, kwaliteit, onderhoudskosten restwaarde e.d.) kom je niet bij een V70 uit. Een Toyota is dan waarschijnlijk de auto waar je mee gaat sturen.
Kies je je auto echter op basis van emoties (sublieme vormgeving, onwaarschijnlijke prestaties, ongeëvenaard zitcomfort, paradijselijke kleuren, high-end audio, veiligheid, etc.) dan is een V70 eigenlijk de enige auto waar je in wilt rijden. Het verbruik, tussen de 1 op 6 en de 1 op 15, afhankelijk van het type motor, rijstijl en afgelegde afstanden. Een beurt bij de Volvo dealer kost inderdaad tussen de 350 euro en 500 euro maar kan ook een keer 1500 euro of meer kosten. Onderdelen van Volvo zijn over het algemeen prijzig. Lees het V70 t/m MY2007 topic eens door, ga langs een Volvo dealer en maak een paar proefritjes, surf vervolgens thuis naar www.mobile.de of www.autoscout24.de en slaap er vervolgens een nachtje over.
Bedankt voor jullie input! We gaan zeker een proefrit maken in een V70 (as. zaterdag al) en ook eens rondkijken naar VAG auto's.
V70R-obert
3rd Gear member

Wanneer jij en je vrouw kinderen hebben zou ik de Audi A4 en Skoda laten vallen. Vrienden van ons hebben een A4 avant, een mooie 'life-style combi' maar te weinig ruimte en daarmee niet comfortabel.

De keus tussen een V70 en een Passat is lastig als objectieve koper zijnde. Ook de Passat is niet goedkoop in onderhoud. Het mooie van een Volvo is toch wel de tijdloze vormgeving, de keiharde veiligheidskooi, de leuke opties als telefoon en RTI navigatie (wanneer je deze treft) en het gegeven dat je met een heel andere auto komt voorrijden dan een Volkswagen (imago)

De motoren van Volvo zijn superieur aan de Volkswagen qua inhoud, vermogen, souplesse en duurzaamheid. De vijfcilinder van Volvo is eigenlijk lastig te vergelijken met de kleinere 4 cilinders van Volkswagen.

Wanneer je een gebruikte Volvo koopt zou je kunnen bedingen dat de riemen/rollen vervangen worden, al vallen de kosten hiervan best wel mee.

Wanneer verbruik belangrijk is zou ik de turbo's laten staan. De ongeblazen motoren zijn zuiniger.

Op dit forum kun je heel veel vinden, maar ook op www.autoweek.nl bij subrubriek 'my review' hier kun je de auto's naast elkaar zetten om een goede vergelijking te maken.

Veel plezier van je aanstaande Volvo!
Bover
8th Gear member

Ik heb kort een passat gereden in 1995 voor drie maanden en daar was niets mis mee.
De volvo heeft een ander imago en heeft in mijn beleving meer confort.

Voor zover ik links en rechts tegenwoordig hoor is VW goedkoper in onderhoud dan volvo.

Gewoon gaan rijden met beide diesels en dan weet of beter je ervaart het wel.
ANWB schijnt ook iets te kunnen vertellen over km prijs, maar dat heb ik nooit gedaan.

En eeeen keer in een volvo betekent toch vaak "volvo for life"

Succes....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
V70R-obert
3rd Gear member

Gewoon gaan rijden met beide diesels
euhh, Bover... Volgens mij wil Martijn benzine.
Rob2u
5th Gear member

En bij benzine zou ik toch zeker wel voor de turbo gaan, m.n. de 2.4T. Gemiddeld verbruik bij mij is 1:10 (met relatief veel stadwerk). Op de snelweg en tijdens de afgelopen vakantie naar Frankrijk is 1:12 zeker wel mogelijk!
Als je er in gaat rijden wil je zeker niet zonder turbo meer....

Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
TTT242
2nd Gear member

Koop een Turbo....heb je gegarandeerd plezier van. Heb net m'n tweede gekocht. Was nog aan het twijfelen tss D5 of Benzine turbo. Maar heb teveel lol en rijplezier aan die benzine turbo's gehad.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Potje
2nd Gear member
Contacteer:

Martijn; Volvo it is.....

Skoda is ook goed hoor en de Passat ook. Maar de Volvo is nu eenmaal een stuk comfortabeler. And I had my share..... zie hieronder.

Maar vaak is het emotie en niet zozeer ratio dat de doorslag geeft. Dus volgens mij weet je het allang.
Jetta 1.5D, Polo 1.3D, Golf 1.6TD, 480S, barchetta, V70 TDi, Octavia II combi TDi, Piper Warrior, Fabia combi TDi, V70 D5 Edition II, 4/4 passion 1.3, Ibiza ST E-ecomotive, T3 1.9 WBX Westfalia Hochdach, V60 T4, T3 1.6 TD Karmann Gipsy, V40 D4, Picanto 1.0...

Volvo V70R AWD, Saffron Pearl
martijnv
Starter

Afgelopen zaterdag een eerste proefrit gemaakt in een V70, maar die is het niet geworden. Auto reed op zich lekker, maar er is duidelijk flink in geleefd en gereden. Diverse beschadeingen in interieur, en ook wat merkwaardigheden tijdens het rijden (bonkjes, veel kraakjes, trillend stuur, (ook bij remmen), koppeling die pas op 99% 'pakt', (of heeft de koppeling van een V70 gewoon een heel hoog aangrijppunt?)
Lijkt erop dat de vorige eigenaars ('t is een 3de-hands..) niet altijd even netjes zijn geweest. Velgen waren ook flink beschadigd (stoeprandjes!)

Ik ben trouwens niet zo'n emotie-mens, ik ben heel rationeel. Dus ik ben heel benieuwd met wat voor auto wij dalijk gaan rijden ;)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Er zijn meer dan genoeg goede V70's te vinden. Gewoon even doorzoeken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb vorig jaar een lange rit moeten maken (1250 km) in een nieuwe VW passat met benzinemotor (2.0 FSI).

Motor is prima, luxe is prima.

Maar 1: zitcomfort is prut. En dat merk je dus niet zo gauw op een kort proefritje. Met de Volvo stap ik na 1250 km nooit vermoeid uit, maar met die VW bleek het een pijnlijke rit.

Maar 2: Het dashboard is uiterst onrustig met al die kleuren lampjes en info door elkaar heen. Er is door VW gewoon geen goed ergonomie-onderzoek gedaan. Volvo doet dat juist altijd! Het VW-dashboard oefent daarom ook zo veel aantrekkingskracht op jonge snaken uit, die graag naar de kermis gaan...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Oceanracer
Geartronic member

Niets mis mee, zo'n kermis. Saaiheid troef kan altijd nog. Als ik wat ouder ben. :)
Zelf heb ik in m'n lesgolf originele (sport)stoelen van VW zitten. Ik denk dat ik een van de enige ben op dit forum die per dag ca 10 uur in de/een auto doorbrengt. Vandaar dat ik ook wel durf te beweren dat er met de sportstoelen van VW helemaal niets mis mee is. Deze geven (mij, tenger postuur) veel meer zijdelingse steun als mijn lederen sportstoelen in de V70. En dat is wel zo plezierig als je de hele dag in de stad rondrijdt.
Battlecruiser
8th Gear member

Toch gek dat dan zovelen die meerdere merken, waar onder Volvo, hebben gereden praktisch altijd zeggen dat de Volvostoelen de beste zijn.

Ik geef dus maar de voorkeur aan de wet van de grote aantallen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Oceanracer
Geartronic member

Ik laat het hier maar bij...
Battlecruiser
8th Gear member

De eenling legt het altijd af tegen de massa.
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”