Pagina 1 van 2
Versnelling Probleem
Geplaatst: 06.08.2007 - 22:35
door Jooston
Haj, ik heb het volgende probleem met mijn 440 1.8i uit '93:
Tijdens een stukje rijden in de auto wilde de auto nietmeer in de 3e versnelling, na teruggeschakeld te hebben en een nieuwe poging te hebben gedaan lukte dit wel weer. Een paar minuten later werkte plotseling alleen de 1e 2e en achteruit nog. De pook is niet volledig naar rechts te duwen in zn vrij en weigert in zn 3 4 of 5 geschakeld te worden. Ook is het zo dat als je in zn 1 schakelt het mogelijk is om de pook vrij naar rechts te bewegen helemaal tot waar de 3e versnelling hoort te zitten. Bij de 2e versnelling is dit ook het geval, de pook is volledig in het gebied tussen de 2 en 4 te bewegen. Is dit de versnellingsbak of iets wat er nog voor zit? Bij voorbaat dank!
Geplaatst: 07.08.2007 - 16:11
door wpee
Klemmen van schakelstangen losgelopen?
Wim
Geplaatst: 20.08.2007 - 20:23
door Jooston
Een monteur heeft er naar gekeken en hij zei dat het de versnellingsbak was, hij schat de kosten voor reparatie op 500 euro omdat er nogal wat losgemaakt zou moeten worden om erbij te kunnen. Nu is mijn vraag zou ik dit zelf kunnen doen? Ben redelijk technisch en heb een monteur in opleiding die aangeboden heeft te helpen. Aangezien ik geen 500 euro heb en dat ook binnenkort niet zal hebben zie ik geen andere optie dan het zelf proberen of 'm te verkopen in deze staat.
Geplaatst: 21.08.2007 - 13:06
door wpee
Weet je zeker dat je de goede olie erin hebt, het moet speciale olie zijn voor volvo versnellingsbakken!
Ik dacht eerst ook van ohja, zalwel. Maar naar 4 jaar kloten om hem in de 2 te krijgen heb ik toch maar eens de voorgeschreven olie gebruikt en voila, probleem is weg.
Heeft waarschijlijk te maken met de synchro-ringen die juist wel of niet meenemen met de goede olie.
gr Wim
Geplaatst: 21.08.2007 - 16:40
door C 30 T5
Heel klein kansje dat het vijfde versnellingstandwiel is losgelopen. Deksel aan de linkerkant loshalen en kijken of het vast zit ( moer dacht maatje 28 of 32 ofzo in iedergeval groot ) wel even de olie opvangen en kijken hoe deze eruit ziet,
succes !
Geplaatst: 22.08.2007 - 15:21
door Jooston
Bedankt voor alle adviezen! We gaan er dit weekend aan beginnen en ik zal onze bevindingen hier posten.
Geplaatst: 22.08.2007 - 17:25
door Jooston
Ik hoorde van een sloopbedrijf dat er 2 soorten versnellingsbakken zijn voor een volvo 440 1.8i uit '93 weet iemand daar iets van? Het leek mij zelf erg onlogisch maar om misverstanden (en miskopen) te voorkomen vraag ik het toch maar even hier.
Geplaatst: 22.08.2007 - 17:42
door Ramon&Ramon
kijk maar is of inderdaad die moer niet losgelopen is,zoja,dan is het snel op te lossen,daar hoef je geen andere bak voor te kopen,voor dat type is er maar een bak
het verschil in de bak is afhankelijk of het een benzine is of diesel.
Geplaatst: 22.08.2007 - 17:51
door Geert85
er zijn verschillende typen versnellingsbakken ja. Dit heeft te maken met de overbrengingsverhoudingen in de bak.
Je moet trouwens niet de olie hebben voor volvo versnellingsbakken maar de olie voor renault versnellingsbakken aangezien in de 400-serie een renault versnellingsbak gebruikt is.
Het juiste type olie is: 75W-80.
Deze moet je vullen tot de vulnippel overloopt aan de voorkant van de bak.
Volgens mij is dit ongeveer 3,5 a 4 liter olie.
succes ermee
Geplaatst: 22.08.2007 - 19:08
door Ramon&Ramon
3.2 liter olie moet erin.
en in een 1.8i van 1993 is maar een type bak,ze passen trouwens allemaal.
Geplaatst: 22.08.2007 - 22:49
door Geert85
Alleen de bak die op de turbo uitvoeringen zit heeft een andere aansluiting voor de km-teller. deze is dan digitaal.
Op de 480 ES volgens mij ook.
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:00
door AndorabLe
Voor zover ik weet heeft elke versnellingsbak van een 480 en electronische overbrenging naar de kilometerteller. Dit is herkenbaar aan de letter E in het onderdeelnummer
versnellingsbakken met een mechanische overbrenging zijn herkenbaar aan de lletter M in het onderdeelnummer
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:18
door mada
gaan er weer een paar over de 480 serie doorlu#@%* dit is een 440 of 460 forum
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:21
door Geert85
ja, maar een 440 is ook geen 460, en ze hebben ook hetzelfde onderstel, motor enz...
Geplaatst: 22.08.2007 - 23:22
door Geert85
klopt andorable
Geplaatst: 23.08.2007 - 01:21
door mada
daarom is dit een 440 of 460 forum ,en er staat dus duidelijk geen 480 of renault . terwijl er veel dezelfde onderdelen gebruikt worden.
Geplaatst: 23.08.2007 - 12:40
door Ramon&Ramon
Om een lang verhaal kort te maken,voor een B18U van 1993 is maar een type bak.
met een kilometertellerkabel dus ook.
Na reparatie van zo,n slordige 500 bakken weet ik waar ik over praat.
Geplaatst: 23.08.2007 - 12:46
door Jooston
Ramon&Ramon schreef:Om een lang verhaal kort te maken,voor een B18U van 1993 is maar een type bak.
met een kilometertellerkabel dus ook.
Na reparatie van zo,n slordige 500 bakken weet ik waar ik over praat.
Weet je dan ook het typenummer, want ik kan me voorstellen dat een sloopbedrijf zo niet kan zien welke ze moeten hebben als daar bergen met versnellingsbakken liggen. En dan weet ik ook zeker dat ze me het goede sturen. Alvast bedankt!
Geplaatst: 04.09.2007 - 19:43
door Jooston
Nu heb ik een andere bak maar er we krijgen 'm er niet op. Hij schuift wel om de 2 bouten die uit het blok steken maar de laatste paar centimeter lijkt 'ie ergens te blokkeren. We kunnen nergens iets zien wat dit zou kunnen veroorzaken (overal gekeken) weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?
Geplaatst: 04.09.2007 - 23:00
door Ramon&Ramon
de uitgaande as van de bak gaat niet in de koppelingplaat,omdat deze niet goed gecentreerd is,in het midden zit , met andere woorden.
heb je geprobeerd of de koppeling plaat over de priseas past?